I denne episoden diskuterer vi forskjellige organisasjonsformer, som tradisjonell organisering, hva er egentlig forskjellen på en arbeidsgruppe og et team? Forskjellige typer team, fra lederstyrte til uavhengige team. Hvilken team størrelse er riktig? Vi diskuterer nettverks organisering og dynamiske team. Hvilken organisering er egentlig smidig? Hva er riktig og når? Følg oss på Instagram @smidigpodden.
Hva er psykologisk trygghet? Hvorfor er det så viktig? Og ikke minst, hvordan kan vi skape og bygge det i teamene våre? Hva kan du gjøre som leder og hva kan du gjøre som teammedlem?
I årets første episode har vi besøk av Mia Myking Bjørnsen fra DNB. Mia coacher både team og jobber med organisatorisk endring i DNB. Hun har lang erfaring med å arbeide med team rundt psykologisk trygghet, og er rå på å se hva som er utfordringer i ulike team, og hvordan det kan arbeides med.
Økningen i antall relasjoner dersom en øker antall teammedlemmer, kjent som Metcalfe’s law:
Hva vet vi om psykologisk trygghet?
Vi vet at vi mennesker trives i miljø hvor vi er i det vi kaller for «læringsonen». Der opplever vi både høy grad av motivasjon og «ansvarlighet», men vi opplever også høy grad av psykologisk trygget. Det er da vi preseterer som best.
Dersom vi har liten grad av psykologisk trygghet, men stor grad av «ansvarlighet» så vil vi oppleve samme arbeidspress som stress.
Du har kanskje hørt skille mellom «positivt» og «negativt» stress. Vi er overbevist om at i det øyeblikket en kaller noe stress er det per definisjon en negativ opplevelse, fordi stress er relatert med en for stor arbeidsmengde og at en står alene. Fordi, dersom en opplever stor grad av stress, men også har støtte så er en i læringssonen, og der trives vi mennesker.
Det er også viktig at vi ikke har for liten grad av ansvarlighet og motivasjon, men for høy psykologisk trygghet, da havner vi fort i komfortsonen. Her kan vi fort bli umotiverte og litt late.
Hvis du vil høre mer fra Mia så har hun også gjestet Smidigpodden tidligere sammen med kollega Kjersti Tronstad-Ausland, da var tema endringsledelse i smidige transformasjoner: https://smidigpodden.no/episode/60
I Smidigpodden har vi alltid argumentert for å fokusere på outcome over output og hvert fall input! Og å ikke ha individuelle mål, men er det alltid så enkelt?
Vi tar for oss denne elefanten! Er det virkelig alltid svart/hvitt? Og hvis en så skal ha “input” mål, hvordan kan det se ut, og ikke minst, når kan det passe? Hva er egentlig forskjellen på input, output og outcome?
Mål på individ nivå har vi alltid argumentert i mot, men hva om dette heller ikke er så svart/ hvitt heller? Kan en skille på resultatmål, læringsmål og til og med kanskje personlige mål, kan noe av dette motivere og inspirere ansatte?
Vi vil også gjerne høre fra deg når du har hørt episoden! Hva mener du?
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
Lurer du på hvilke bøker du bør lese eller lytte til på stranden, bilturen, fjellturen eller sykkelturen i sommer (eller hvilken som helst annen anledning for den saks skyld ? )?
Vi har samlet sammen 10 bøker som er anbefalt av våre gjester. Nå er det ingen unnskylding for å ikke få lest en (eller flere ? ) god(e) bok (/bøker) i sommer ? ?
Gjestene våre forklarer så klart selv hvorfor du bør lese akkurat disse bøkene, så sleng på hodetelefonene, len deg tilbake og bli inspirert?
Rammeverk og smidig! “Som hånd i hanske” tenker noen, mens andre får frysninger nedover ryggen. SAFe er kanskje det rammeverket aller flest har hørt om, men hva med det mindre kjente rammeverket LeSS? Det er det vi tar for oss i denne episoden. Hva er egentlig LeSS? Hva er ulikhetene mellom LeSS og SAFe? Når fungerer LeSS? Hva burde du tenke på? Og ikke minst, hva står egentlig E’en for?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
For å diskutere dette har vi besøk av Arne Henrik Storm. Storm er teknologirådgiver hos Gnist Consulting, scaled agile enthusiast og full av erfaring og kunnskap om LeSS.
I denne episoden har vi besøk av Karsten Eskelund, Karsten jobber med sourcing av tjenester hos Infocom Group og har lang fartstid i bransjen. Det er en veldig spennende samtale innenfor et tema som ikke så ofte snakkes om i den smidige sfæren, nettopp hvordan skal man kjøpe tjenester på en måte som understøtter smidige prinsipper? Hvordan skal man som innkjøper tenke og hva burde man kanskje gjøre annerledes enn i dag?
I denne episoden får vi besøk av Kristin Fjalestad og Jøran Vagnby Lillesand. Kristin er smidig coach hos RiksTV og har gjestet Smidigpodden tidligere ? Jøran er fra Bekk og har vært i RiksTV de siste årene ?Begge jobber tett med piloten Strim i RiksTV og vi får høre om deres erfaringer og refleksjoner. Vi diskuterer og reflekterer rundt organisering, tverrfaglige team, samarbeid og hvilke utfordringer som følger med. Det finnes vel ikke en løsning som passer alle organisasjoner eller løser alle problemer, det vil med alle modeller skapes nye utfordringer.. men hvordan kan vi rigge oss best for å møte nettopp disse? ?
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.