Vipps er et nyetablert selskap som startet som et prosjekt i DNB. Det har på få år opplevd enorm vekst, og innovert og redefinert markedet for betalinger. I denne episoden får vi besøk av Marit Andreassen og Mario Ek Aparicio fra Vipps. Vi får høre om smått og stort i Vipps. Vi snakker om blant annet tverrfaglig samarbeid, organisering og målstyring.
Hva får en organisasjon til å gå for “big bang”, ikke bare en gang, men to?
Er det kanskje noe til dette med “big bang?” Lytt med så får du høre mer fra Direktør for digital forretningsutvikling og porteføljeansvarlig hos Innovasjon Norge, Unn-Elin Hatlelid.
Unn Elin er kåret en av Norges ledende teknologer, og av E24 en av de 100 mest lovende ledertalentene i Norge.
Kanskje du kunne tenke deg en Smidigpodden kopp? Eller en snasen t-skjorte kanskje? Sjekk ut https://smidigpodden.shop
I episoden diskuterer vi:
Hva skjer når du profesjonaliserer personalledelse?
Hvordan vet du egentlig når et team har blitt for stort?
Hva er egentlig verdien av uenighet og diskusjon?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
En av de største utfordringene vi har i verden i dag er knyttet opp mot bærekraft, men hva betyr dette for organisasjoner, og hva betyr bærekraftig egentlig? Og kan vi ta med oss bærekraft inn i hvordan vi tenker rundt folkene våre, organiseringen vår, og hvordan vi kan bli mer tilpasningsdyktige? Hva er smidig og digitalisering sin plass i alt dette?
For å lære mer, diskutere og reflektere har vi besøk av Håkon Sveen fra Bærepodden. Håkon var med på den smidige transformasjonen til NAV på kommunikasjons siden, og jobber nå i Footstep AS med ja, du gjettet det, med kommunikasjon og bærekraft.
For meg var det en øyeåpner av en bok som på en glimrende måte forklarer hvordan verdenssamfunnet har gjort fremskritt på nesten alle områder de siste 50-100 årene. Selv om nyhetsbildet ofte tyder på noe annet så går faktisk verden fremover. Vi er på rett vei. Nyhetsbildet er ekstremvarianter av noe. Det representerer ikke normalen. Det er derfor det kommer i nyhetene. Og det er derfor det får ekstra oppmerksomhet i sosiale medier. Mens negative saker ofte bærer preg av akutte og plutselige hendelser – og dermed dekker nyhetskriteriene, når fremskritt sjelden opp fordi det gjerne er et resultat av innsats over lang tid. Dermed blir nyhetsbildet feilaktig dominert av triste saker og folk får et feilaktig bilde av hvor verden er på vei. Men tall og statistikk fra FN og Verdensbanken viser en krystallklar trend. Vi går i riktig retning. I boken Factfulness forklarer lege og professor Hans Rosling hvordan verden er blitt bedre på nesten alle områder de siste årene. Det var faktisk ikke bedre før selv om enkelte vil hevde det motsatte. Det betyr naturligvis ikke at alt er bra nok nå, og det betyr absolutt ikke at vi skal ta noe for gitt, men det meste har heldigvis blitt bedre. Det store unntaket er jo klimakrisen som på mange måter er prisen vi har måttet betale for fremskritt på mange av de andre områdene.
Men i denne boken så legger Hans Rosling frem statistikk, fakta og visualiseringer som underbygger påstandene hans. En veldig god bok for deg som ønsker å lære eller trenger å se at det faktisk er mye bra her i verden. Kan anbefales – viktig med litt positivitet etter korona.
Det ligger stor makt i ord. Antakelig større enn det mange faktisk tar innover seg. Ord og formuleringer er med på å påvirke hvordan vi tenker, hva vi tror og hvordan vi ser en problemstilling. Det er det noen som er bedre på enn andre til å bruke til sin fordel. God historiefortelling kan være enormt virkningsfullt for å få andre til følge det sporet du ønsker. I kombinasjon med karisma og lederevner er det nesten hypnotisk. Denne boken består av de viktigste talene til noen av de mest fremtredende lederne gjennom verdenshistorien – på godt og vondt. En viktig bok som viser hvilken enorm makt som ligger i ord. Mye å lære for mange.
Hvordan smidige prinsipper transcenderer tradisjonell drift for å styrke kapitalallokering og beslutningstaking. Vi har besøk av Oscar Oscar Hafstad fra Bekk Consulting og vi utforsker det sjeldent diskuterte landskapet rundt ledelse innenfor smidig, og hvordan dette kan låse opp nye nivåer av lønnsomhet og konkurransefortrinn. Hvordan toppledere kan anvende smidighet for å forme fremtiden til sine organisasjoner på måter du kanskje aldri har tenkt på før.
Tusen takk til vår partner som gjør Smidigpodden mulig, Gnist.
I denne ukens episode har vi besøk av Therese Egeland Sverdrup. Therese er forsker ved NHH hvor hun forsker på psykologiske kontrakter, team, organisasjoners adferd, ledelse og kommunikasjon. Therese er enormt dyktig innenfor sitt fagfelt, og har mye viktig innsikt hun deler med oss i denne episoden.
Vi dykker vi ned i hva forskningen forteller oss innenfor områdene team og psykologiske kontrakter. Hva kan vi lære og hvilke myter kan vi drepe?
Det er en vanvittig spennende samtale! Blant annet får vi rokket ved vår tro på at mennesker er mest kreative i team. Når fungerer team best, og når fungerer det ikke? Vi diskuterer også utfordringer ved team arbeid, hvordan vi kan bygge gode team (hva sier faktisk forskningen) og ikke minst er vi innom psykologiske kontrakter. Hva er psykologiske kontrakter og hvorfor er de viktige å være bevist over?
Nå er det bare å spenne seg fast og nyte lytten! Vi har Mattias Falkehag på besøk og det er en fest! Mattias er Partner i Netlight og vi diskuterer organiske organisasjoner, ledelse, samhold, unike samlinger og kunstverket Netlight. Lurer du på hva som gjør Netlight unikt og hva som kjennetegner en organisk organisasjon og en mindfull leder? Da er dette podepisoden for deg!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.