Vi utforsker begrepet «smidig», et ord som ofte blir misforstått og feilbrukt. Vi diskuterer hvordan misoppfatninger av smidighet kan være mer skadelige enn uvitenhet, og ser på smidig som en kultur og mentalitet for kontinuerlig innovasjon og tilpasning.
Vi adresserer vanlige fallgruver og misforståelser, som «cargo cult» og rammeverk, og snakker om hvordan smidige prinsipper som åpenhet, tillit og autonomi heller burde forme diskusjoner.
Bli med for en innsiktsfull diskusjon om hvordan smidighet kan transformere moderne arbeidsmetoder og lederskap.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Vi er tilbake – men hva skjer egentlig nå? Etter en pause har vi brukt tiden på å reflektere, diskutere og lande noen store valg for fremtiden. I denne episoden deler vi ærlig om veien videre, hvorfor vi har gjort noen radikale endringer, og hva du kan forvente fremover. Én ting er sikkert: ting blir annerledes. Hvordan? Vel, det må du høre episoden for å finne ut! 🔥
Tusen takk til vår partner som gjør Smidigpodden mulig, Gnist.
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
Hva har følelser egentlig på jobb å gjøre? Hvilken rolle har følelser i innovasjon? For å utforske og lære om dette har vi besøk av Marius Jones, Marius har en Phd grad fra NHH og har forsket på nettopp dette med følelser på jobben.
Vi diskuterer følelser fra et internt organisasjonsperspektiv, og et eksternt perspektiv. Altså hvorfor ønsker vi at kundene våre skal ha følelser og hvorfor vil vi at de skal uttrykke dem til oss? Hvordan kan dette bedre innovasjonstakten og produktutviklingen vår?
Videre diskuterer vi hvorfor det å uttrykke følelser som ansatte eller leder er viktig, hvilken rolle kan og burde følelser ha? Hvordan skal vi forholde oss til egne og andres følelser på jobben? Hvordan kan vi best uttrykke følelser på jobb? Er det forskjell på positive og negative følelser, hvordan og om vi kan uttrykke dem? Og ikke minst snakker vi om hva vi kan gjøre når kollegaer uttrykker følelser og hvordan kan vi håndtere det.
Postens reise mot smidighet, Posten er Norges eldste virksomhet og vi får høre om hvordan de har startet sin smidige transformasjonsreise; hvordan bryter Norges eldste virksomhet med tradisjon og omfavner smidighet? Hvordan opprettholder de smidig kultur? Og ikke minst, hvordan arbeider de aktivt med alt fra ansatte til ledere for å utvikle et smidig tankesett?
På besøk har vi Lene Eikeland, Fagansvarlig for smidig kultur og endringsledelse. Lene er også gründer av bloggen arbeidslivspedagogene og er lidenskapelig opptatt av læring og utvikling.
Tusen takk til våre partnere, våre hovedpartnere Sparebank1 Utvikling og Capra og vår partner Gnist for at dere sammen med Smidigpodden Fellesskapet gjør Smidigpodden mulig!
Er du nysgjerrig på hva et partnerskap med Smidigpodden kan bety for deg og din bedrift? Ta kontakt via smidigpodden@gmail.com
Bok anbefalinger fra Lene
Training from the back of the room – Sharon Bowman
Denne gangen utforsker vi fenomenet todelt ledelse. Todelt ledelse er «talk of the town» om dagen, og er noe vi selv tror veldig på! Tanken bak delt ansvar og lederskap er ikke ny. Vi tar deg med på en reise til kongeriket Sparta, gamle Roma og starten på Scrum. Er du ute etter tips for hvordan å få todelt ledelse til å fungere, så har vi samlet sammen noen av de og. Len deg tilbake, lytt og nyt.
Quiet quitting.. et fenomen som har fått mye oppmerksomhet i det siste, både hyllet og hatet, men hva dreier det seg egentlig om? Det handler nemlig ikke om dårlige ansatte, eller at vi bare vil jobbe 8-16, men om noe mye mye viktigere.
Essensen i quiet quitting handler nettopp om dårlige ledere. Det handler om umotiverte ansatte som ikke er inspirert på jobb, som ikke finner noe mening i jobben de gjør. Så, er quiet quitting egentlig et positivt fenomen eller har vi misforstått hva vi egentlig burde diskutere? Nemlig, hvordan bør vi lede? Hva kan og bør forventes av ledere?
Fokuset på ledelse har jo blitt større de siste årene, vi har vært gjennom en pandemi, vi har blitt sendt på hjemmekontor og vi har måttet tilpasse oss en ny hverdag. Nå har vi kommet ut på andre siden, noen vil si «vi er tilbake», men hva betyr dette for ledelse og har kompleksiteten egentlig bare blitt større? Og er ikke det å si «vi er tilbake» ganske så trist og passivt? Om noe så mener vi at vi har løpt fremover, ganske så fort, og nå må vi holde på momentet 🚀
Men det er ikke så rart at ledere er usikre på hva som forventes av dem, eller at ansatte er usikre på hva de kan forvente av en leder, når vi har fått nye forutsetninger og forventninger. Og hva med den yngre generasjonen som kommer til, de presser fremover, krever mer, og tvinger oss til å tenke nytt.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Vi mener det er to elementer ledere må være gode på; det strategiske/ retningsgivende og det mellommenneskelige, rykende fersk forskning støtter også oppom under dette.
Så, forhåpentligvis lærer du noe, får noen nye refleksjoner og tanker og blir inspirert i hverdagen 😀
Hva er hemmelighetene bak effektiv målstyring og OKR?
Bli med i denne episoden med Harald Kjølner fra TV2, vi dykker ned i kunsten å balansere mål og realiteter i en levende og dynamisk organisasjonsverden.
Oppdag hvordan TV2 har navigert og tilpasset OKR for å skape suksesshistorier, og hvordan de takler utfordringer i ulike team.
Denne episoden vil gi deg unike innsikter og strategier som kan transformere din egen tilnærming til målstyring.
Er du klar for å utforske dybden av OKR og dets påvirkning på organisasjonskultur og suksess? Ikke gå glipp av denne episoden!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.