I denne episoden diskuterer vi RiksTV sin smidige reise. RiksTV er en av få bedrifter i Norge som opererer etter smidige prinsipper i hele verdikjeden. Alt fra rekruttering, utvikling, markedsføring, utvikling, planlegging og budsjettering følger smidige prinsipper. RiksTV blir også trukket frem som en av Norges rollemodeller innenfor smidig. Vi håper det blir en spennende lytting!
Sociokrati 3.0 (S3) er sosial teknologi for utvikle smidige og motståndskraftige organisasjoner i alle størrelser, fra små oppstartsbedrifter til store internasjonale organisasjoner. I denne episoden har vi besøk av Martin Berg og Jonas Jaconelli fra Squeed. Vi diskuterer hva Sosiokrati er, hvordan vi kan bruke det og deres erfaringer 🤩
Hvordan kan S3 hjelpe dere? Det kan hjelpe deg & dere med å nå målene deres og lykkes med å navigere i kompleksiteten 🤯 Dere kan gjøre endringer ett trinn av gangen, uten behov for plutselig radikal omorganisering eller planlegging av et langsiktig endringsinitiativ.
For å lære mer så anbefaler vi en lytt 🎧
Vi inviterer dere inn til en spennende og tankevekkende episode.
“Hva kjennetegner endringsdyktige organisasjoner?” Det er få som er bedre skikket til å diskutere dette enn kombinasjonen av Førsteamanuensis på BI, Vegard Kolbjørnsrud, og Agilpoddens Erik Hultgren og Dick Lyhammar.
Vi diskuterer og får svar på hva som skjer når du samler masse mennesker rundt komplekse mål? Hva er viktig å huske på når en ønsker seg en endringsdyktig organisasjon?
Hvordan kan vi designe organisasjoner som er fleksible, og hvordan kan det se ut?
Og ikke minst, hva skjer i et selskap dere alle kan trives og være seg selv? Og hvordan bør vi egentlig lede kunnskapsmedarbeidere?
Vegard Kolbjørnsrud sin research er publisert i mastodonter som Harvard Business Review, Strategic Organization, and Journal of Organization Design og her hjemme blir han ofte intervjuet og sitert i aviser som Dagens Næringsliv og Kapital.
Vegard suppleres av Agilpodden’s Erik Hultgren & Dick Lyhammar. Erik og Dick har hatt Agilpodden i 7 år og snakket med et hav av interessante mennesker og diskutert viktige og interessante temaer. På siden jobber Erik som Engineering Manager i Spotify og Dick som IT Direktør hos Scania.
Kanskje du kunne tenke deg en Smidigpodden kopp? Eller en snasen t-skjorte kanskje? Sjekk ut https://smidigpodden.shop
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Nå er det bare å spenne seg fast og nyte lytten! Vi har Mattias Falkehag på besøk og det er en fest! Mattias er Partner i Netlight og vi diskuterer organiske organisasjoner, ledelse, samhold, unike samlinger og kunstverket Netlight. Lurer du på hva som gjør Netlight unikt og hva som kjennetegner en organisk organisasjon og en mindfull leder? Da er dette podepisoden for deg!
“Jeg har lenge lett etter en måte å beskrive Smidig på som fanger essensen i ett bilde, i én setning. Noe som beskriver hva som egentlig er kjernen – slik jeg forstår det. I klart språk. Uten å ty til moteord og metaforer.”
Slik starter Christina Kjær Seime’s innlegg på LinkedIn.
Så hvordan gjør vi det? Hva er egentlig kjernen i smidig og hvordan skal vi formidle det på en forståelig og nedpå måte, som samtidig beholder kompleksiteten og intelligensen i det vi gjør?
Det er dette denne episoden handler om! Vi snakker om samarbeid, læring, folk og flyt. Som Christina selv sier det:
«Smidig handler om flyt, samarbeid og læring – og hvordan disse påvirker hverandre med positivt og negativt fortegn.»
Christinas anbefalte bøker
Dare to lead -Brené Brown
From Contempt to Curiosity: Creating the Conditions for Groups to Collaborate Using Clean Language and Systemic Modelling
Emotional Agility: Get Unstuck, Embrace Change and Thrive in Work and Life – Susan David
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hvilke «smidige voksesmerter» opplever norske bedrifter? Espen Gulbrandsen og Jørgen Elisenberg fra Sopra Steria lurte på nettopp dette!
For å finne ut av det har de gjennomført en undersøkelse hvor de har intervjuet 18 ledere i norske bedrifter for å få en bedre forståelse av hvorfor smidige voksesmerter oppstår i norske bedrifter, og hva det kan være.
Vi har Anssi Rantanen på besøk, og denne episoden er spilt inn på OBF, Oslo Business Forum.
Anssi er en av årets key note speakers på OBF, han er CEO i MySpeaker growth og har og har førstehåndskunnskap om påvirkningen av AI på organisasjoner.
Vi får høre om konkrete AI caser, og diskuterer tema som hvordan AI og mennesker kan jobbe sammen, og hva blir viktig for organisasjoner og mennesker fremover? Hvorfor synes noen det er enklere å ta i bruk nye verktøy, mens andre synes det er vanskeligere? Og ikke minst, hvordan skal du gå frem dersom du ønsker å begynne å eksperimentere med AI i din organisasjon?
Den 18.10 feirer vi 100 episoder med livepod, gå inn på smidigpodden.no/100 for å sikre deg en av de siste plassene.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.