Hva er hemmelighetene bak effektiv målstyring og OKR?
Bli med i denne episoden med Harald Kjølner fra TV2, vi dykker ned i kunsten å balansere mål og realiteter i en levende og dynamisk organisasjonsverden.
Oppdag hvordan TV2 har navigert og tilpasset OKR for å skape suksesshistorier, og hvordan de takler utfordringer i ulike team.
Denne episoden vil gi deg unike innsikter og strategier som kan transformere din egen tilnærming til målstyring.
Er du klar for å utforske dybden av OKR og dets påvirkning på organisasjonskultur og suksess? Ikke gå glipp av denne episoden!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden har vi besøk av Torbjørn Larsen. Torbjørn har en lang og innholdsrik karriere innen digitalisering og smidig både som CIO i NAV, CTO i Mestergruppen og nå i Sopra Steria. Torbjørn er nok en av de topplederne i Norge med mest erfaring innen digitalisering og “smidigfisering” av organisasjoner. I denne episoden får vi høre hans tanker og refleksjoner om hva som var viktige elementer når han arbeidet med å ruste NAV for morgendagen, hvordan de drar nytte av det nå under Covid-19 og hva selskaper og toppledere bør tenke på når de står ovenfor et smidig skifte.
Legacy trekkes ofte frem som en av de største hindringene for at en kan og ønsker å bevege seg mot smidig. Både teknologi, organisering, ledelse, og andre strukturer trekkes frem som store utfordringer.
Hva om dette ikke er hele sannheten? Hva om tankesettet til de på toppen er det som er legacy og burde oppdateres?
For vi har snakket med Nina Yttervik, Konserndirektør for mennesker og bærekraft i Posten! Norges eldste bedrift, grunnlagt i 1647. Og om noen har jo de mye legacy, men kanskje ikke så mye på toppen, og de får det til! Jeg kan med hånden på hjerte si at den beste kundeopplevelsen får jeg gang på gang fra Posten, kan jeg velge fraktselskap så velger jeg Posten.
Posten har som mål å utvikle en arbeidsplass som beholder den gode medarbeideropplevelsen, samtidig gir mer autonomi og tydeligere rammer. “Struktur driver kultur” sier Nina og det er et skikkelig spennende sitat!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hvilke «smidige voksesmerter» opplever norske bedrifter? Espen Gulbrandsen og Jørgen Elisenberg fra Sopra Steria lurte på nettopp dette!
For å finne ut av det har de gjennomført en undersøkelse hvor de har intervjuet 18 ledere i norske bedrifter for å få en bedre forståelse av hvorfor smidige voksesmerter oppstår i norske bedrifter, og hva det kan være.
Har scrum fortsatt en plass i 2022? Scrum er en av de mest kjente metodikkene innenfor smidig sfæren, og er elsket og hatet, og i denne episoden skal vi snakke om nettopp Scrum, er scrum fortsatt aktuelt i 2022??
Med oss i denne episoden har vi Geir Amsjø. Geir har jobbet med Scrum siden 2005, og har sertifisert over 4000 personer i Scrum. Så hvem er bedre å diskutere dette med enn Geir?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
Vi starter med en bakgrunn av Scrum, deretter dykker vi blant annet ned i utfordringer og myter ved Scrum. Hvor rigid er egentlig scrum? Output vs outcome fokus i scrum? Hva med estimering i scrum? Kontinuerlig læring sin rolle? Hvorfor oppleves scrum så møte tungt, og kan vi gjøre noe med det?
I denne episoden har vi besøk av hele tre gjester, Kristian Gravdal, Karsten Eskelund og Therese Børter. Vi diskuterer hvordan organisasjoner kan tilpasse seg den nye hverdagen vi nå opplever. Hvilken rolle spiller kultur og teknologi i denne endringen? Hvordan skiller smidige organisasjoner seg ut fra andre organisasjoner nå? Og ikke minst, hvordan kan vi bruke den sense of urgency vi nå opplever til å skape positiv endring og utvikling?
Quiet quitting.. et fenomen som har fått mye oppmerksomhet i det siste, både hyllet og hatet, men hva dreier det seg egentlig om? Det handler nemlig ikke om dårlige ansatte, eller at vi bare vil jobbe 8-16, men om noe mye mye viktigere.
Essensen i quiet quitting handler nettopp om dårlige ledere. Det handler om umotiverte ansatte som ikke er inspirert på jobb, som ikke finner noe mening i jobben de gjør. Så, er quiet quitting egentlig et positivt fenomen eller har vi misforstått hva vi egentlig burde diskutere? Nemlig, hvordan bør vi lede? Hva kan og bør forventes av ledere?
Fokuset på ledelse har jo blitt større de siste årene, vi har vært gjennom en pandemi, vi har blitt sendt på hjemmekontor og vi har måttet tilpasse oss en ny hverdag. Nå har vi kommet ut på andre siden, noen vil si «vi er tilbake», men hva betyr dette for ledelse og har kompleksiteten egentlig bare blitt større? Og er ikke det å si «vi er tilbake» ganske så trist og passivt? Om noe så mener vi at vi har løpt fremover, ganske så fort, og nå må vi holde på momentet 🚀
Men det er ikke så rart at ledere er usikre på hva som forventes av dem, eller at ansatte er usikre på hva de kan forvente av en leder, når vi har fått nye forutsetninger og forventninger. Og hva med den yngre generasjonen som kommer til, de presser fremover, krever mer, og tvinger oss til å tenke nytt.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Vi mener det er to elementer ledere må være gode på; det strategiske/ retningsgivende og det mellommenneskelige, rykende fersk forskning støtter også oppom under dette.
Så, forhåpentligvis lærer du noe, får noen nye refleksjoner og tanker og blir inspirert i hverdagen 😀
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.