Denne gangen utforsker vi fenomenet todelt ledelse. Todelt ledelse er «talk of the town» om dagen, og er noe vi selv tror veldig på! Tanken bak delt ansvar og lederskap er ikke ny. Vi tar deg med på en reise til kongeriket Sparta, gamle Roma og starten på Scrum. Er du ute etter tips for hvordan å få todelt ledelse til å fungere, så har vi samlet sammen noen av de og. Len deg tilbake, lytt og nyt.
Servant leadership eller på norsk tjenende ledelse har fått et sterkt fotfeste i den smidige sfæren, men hva betyr det egentlig? Hva vil det si å være en tjenende leder?
Det er få i Norge som kjenner mer til og har mer erfaring med tjenende ledelse enn Tom Georg Olsen. Tom Georg er konserntjener for Miles AS og har flere år i ryggsekken som nettopp tjenende leder. For nettopp Miles har blitt kåret til Norges beste arbeidsplass to ganger, NHH har forsket på lederfilosofien deres og de er blitt kåret til en av Norges mest innovative bedrifter 5 år på rad fra 2016-2020!! Hva er det Tom Georg gjør som åpenbart fungerer?
I denne episoden diskuterer vi og får høre han sine erfaringer og refleksjoner rundt tjenende ledelse? Hvordan ble det normen i Miles? Hvordan reflekteres dette i resultatene? Kulturen? Prosessene? Og ikke minst, hva kan du gjøre for å bli en mer tjenende leder? Eller, hva kan du gjøre for å hjelpe de rundt deg?
Hvordan ser rekruttering ut i et smidig selskap? Hvordan kan vi tilrettelegge for kandidater, få det beste ut av dem og sikre at det er en match for både den ansatte og selskapet?
For å utforske det har vi besøk av Aud Elin Omholt, Aud Elin har mange års erfaring fra rekruttering bla tidligere fra Deloitte og jobber nå med folk og kultur i RiksTV og har det overordnede ansvaret for rekruttering.
I episoden tar vi for oss den smidige rekrutteringsreisen, fra annonse til første dag på jobb!
I Smidigpodden har vi alltid argumentert for å fokusere på outcome over output og hvert fall input! Og å ikke ha individuelle mål, men er det alltid så enkelt?
Vi tar for oss denne elefanten! Er det virkelig alltid svart/hvitt? Og hvis en så skal ha “input” mål, hvordan kan det se ut, og ikke minst, når kan det passe? Hva er egentlig forskjellen på input, output og outcome?
Mål på individ nivå har vi alltid argumentert i mot, men hva om dette heller ikke er så svart/ hvitt heller? Kan en skille på resultatmål, læringsmål og til og med kanskje personlige mål, kan noe av dette motivere og inspirere ansatte?
Vi vil også gjerne høre fra deg når du har hørt episoden! Hva mener du?
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
“Alle trenger ikke jobbe smidig” er noe vi stadig hører, men stemmer det? Hva betyr egentlig smidig? Og hva betyr det å jobbe? Dette dykker vi ned i og diskuterer. Vi får så klart også hjelp av AI for å definere begrepene 🤖
Vi vil også takke vår hovedpartner, Sparebank1 Utvikling og våre 2 nye partnere Gnist og Capra for at dere sponser oss.
Sparebank1 Utvikling jobber hver eneste dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
Capra hjelper selskaper levere software og digitale produkter litt raskere og med høyere kvalitet, og med å bygge organisasjoner teknologer ønsker å jobbe i. Det gjør de gjennom organisasjonsutvikling, rådgivning, smidig coaching, teamledelse, prosjektledelse, frontend,- og backendutvikling, arkitektur og infrastruktur. I Capra settes menneskene først. Vi vet at fornøyde og motiverte folk skaper den beste arbeidsplassen.
Konsulentselskapet Gnist har på kun 4 år blitt et ledende miljø innen teknologiledelse i Norge. Gnist fordyper seg i temaer innen systemutvikling og teknologi, ledelse, smidig og transformasjon. Selskapet er bygget på verdiene frihet, nysgjerrighet og lidenskap, og «Gnisterne» brenner for å bistå kundene sine med å bygge tilpasningsdyktige organisasjoner og høypresterende team.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Lurer du på som er greia med DevOps? Det utforsker vi videre i denne episoden! Vi snakker med Marley Singarajah fra Gnist og det er en utrolig spennende prat. I denne episoden er vi innom en hæv av morsomme buzzwords og måter å jobbe og løse utfordringer på, blant annet blue-green deploy, branching, micro tjenester, infrastructure as a code og peer programming.Det var så hyggelig og lærerikt at vi rett og slett ble sittende å snakke i flere timer! Derfor har vi delt det opp i flere episoder, eller deler om du vil. De andre delene vil bli sluppet fortløpende.
Lean og Agile, to side av samme mynt? Hvor stor er egentlig avstanden? Ikke så innmari stor mener vi 🤩 I denne episoden har vi besøk av Beate Barstad Vatne fra DNB og har en kjempespennende diskusjon om likheter, ulikheter og hva vi kan lære av hverandre 🤓
Blant annet diskuterer vi hva som er kjerneverdiene i Lean? Hvordan tenker man om endring? Hvilken rolle har mennesker? 🤔✨
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.