Legacy trekkes ofte frem som en av de største hindringene for at en kan og ønsker å bevege seg mot smidig. Både teknologi, organisering, ledelse, og andre strukturer trekkes frem som store utfordringer.
Hva om dette ikke er hele sannheten? Hva om tankesettet til de på toppen er det som er legacy og burde oppdateres?
For vi har snakket med Nina Yttervik, Konserndirektør for mennesker og bærekraft i Posten! Norges eldste bedrift, grunnlagt i 1647. Og om noen har jo de mye legacy, men kanskje ikke så mye på toppen, og de får det til! Jeg kan med hånden på hjerte si at den beste kundeopplevelsen får jeg gang på gang fra Posten, kan jeg velge fraktselskap så velger jeg Posten.
Posten har som mål å utvikle en arbeidsplass som beholder den gode medarbeideropplevelsen, samtidig gir mer autonomi og tydeligere rammer. “Struktur driver kultur” sier Nina og det er et skikkelig spennende sitat!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Et av de viktigste prinsippene i smidig er åpenhet og transparens, noe av det viktigste i endringsledelse er informasjonsdeling, og når en organisasjon er i endring er noe av det mest gjentatte jeg hører; ansattes umettelige behov for informasjon.
Så hva gjør du når du skal gjennom en gigantisk endring, du skal endre på hele selskapsstrukturen, hvordan dere organiseres, men dere kan ikke si det til noen, for dere er børsnotert. Du kan ikke forberede noen, ikke ledere, ikke ansatte. Kun rett før det også er offentlig informasjon, kan dere fortelle.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Det var nettopp dette som skjedde i Orkla for nå snart 1 ½ år siden. Og på besøk for å fortelle om hvordan de håndterte dette er Karoline Nauste. Karoline, sammen med kollegaer, transformerte Orkla fra å være et konsern med 20.000 ansatte til å bli et investeringsselskap med 12 selvstendige Portfolio selskaper.
Karoline er VP for Employer branding og HR business partner i nettopp Orkla, hun har årevis med erfaring fra endringsledelse og det å jobbe med folk, både fra Orkla, men også der jeg kjenner henne fra, DNB.
Lurer du på som er greia med DevOps? Det utforsker vi videre i denne episoden! Vi snakker med Marley Singarajah fra Gnist og det er en utrolig spennende prat. I denne episoden er vi innom en hæv av morsomme buzzwords og måter å jobbe og løse utfordringer på, blant annet blue-green deploy, branching, micro tjenester, infrastructure as a code og peer programming.Det var så hyggelig og lærerikt at vi rett og slett ble sittende å snakke i flere timer! Derfor har vi delt det opp i flere episoder, eller deler om du vil. De andre delene vil bli sluppet fortløpende.
Hva får en organisasjon til å gå for “big bang”, ikke bare en gang, men to?
Er det kanskje noe til dette med “big bang?” Lytt med så får du høre mer fra Direktør for digital forretningsutvikling og porteføljeansvarlig hos Innovasjon Norge, Unn-Elin Hatlelid.
Unn Elin er kåret en av Norges ledende teknologer, og av E24 en av de 100 mest lovende ledertalentene i Norge.
Kanskje du kunne tenke deg en Smidigpodden kopp? Eller en snasen t-skjorte kanskje? Sjekk ut https://smidigpodden.shop
I episoden diskuterer vi:
Hva skjer når du profesjonaliserer personalledelse?
Hvordan vet du egentlig når et team har blitt for stort?
Hva er egentlig verdien av uenighet og diskusjon?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne ukens episode har vi besøk av Therese Egeland Sverdrup. Therese er forsker ved NHH hvor hun forsker på psykologiske kontrakter, team, organisasjoners adferd, ledelse og kommunikasjon. Therese er enormt dyktig innenfor sitt fagfelt, og har mye viktig innsikt hun deler med oss i denne episoden.
Vi dykker vi ned i hva forskningen forteller oss innenfor områdene team og psykologiske kontrakter. Hva kan vi lære og hvilke myter kan vi drepe?
Det er en vanvittig spennende samtale! Blant annet får vi rokket ved vår tro på at mennesker er mest kreative i team. Når fungerer team best, og når fungerer det ikke? Vi diskuterer også utfordringer ved team arbeid, hvordan vi kan bygge gode team (hva sier faktisk forskningen) og ikke minst er vi innom psykologiske kontrakter. Hva er psykologiske kontrakter og hvorfor er de viktige å være bevist over?
Vi har vært på Lean Agile i Skottland, riktignok en stund tilbake, men vi lærte masse som vi ønsker å dele med dere. Denne episoden går ikke i dybden på ulike områder, men er heller en smakebit på ulike tema og vi håper det kan inspirere til videre læring! Dersom det er noen av temaene du synes er mer interessante enn andre gi en lyd så kanskje vi kan fordype oss i dette i en annen episode.
I denne episoden diskuterer vi RiksTV sin smidige reise. RiksTV er en av få bedrifter i Norge som opererer etter smidige prinsipper i hele verdikjeden. Alt fra rekruttering, utvikling, markedsføring, utvikling, planlegging og budsjettering følger smidige prinsipper. RiksTV blir også trukket frem som en av Norges rollemodeller innenfor smidig. Vi håper det blir en spennende lytting!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.