Hva får en organisasjon til å gå for “big bang”, ikke bare en gang, men to?
Er det kanskje noe til dette med “big bang?” Lytt med så får du høre mer fra Direktør for digital forretningsutvikling og porteføljeansvarlig hos Innovasjon Norge, Unn-Elin Hatlelid.
Unn Elin er kåret en av Norges ledende teknologer, og av E24 en av de 100 mest lovende ledertalentene i Norge.
Kanskje du kunne tenke deg en Smidigpodden kopp? Eller en snasen t-skjorte kanskje? Sjekk ut https://smidigpodden.shop
I episoden diskuterer vi:
Hva skjer når du profesjonaliserer personalledelse?
Hvordan vet du egentlig når et team har blitt for stort?
Hva er egentlig verdien av uenighet og diskusjon?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden får vi besøk av Hanne Linaae og Cathrine Kjelstrup Larssen, to av DNB sine smidige coacher. Vi får høre om DNB sin smidige transformasjon, DNBs smidige diamant ?, hva smidig betyr for DNB og hvordan coach teamet jobber sammen. Så len deg tilbake, sett på headsettet og nyt ??
Vi har Anssi Rantanen på besøk, og denne episoden er spilt inn på OBF, Oslo Business Forum.
Anssi er en av årets key note speakers på OBF, han er CEO i MySpeaker growth og har og har førstehåndskunnskap om påvirkningen av AI på organisasjoner.
Vi får høre om konkrete AI caser, og diskuterer tema som hvordan AI og mennesker kan jobbe sammen, og hva blir viktig for organisasjoner og mennesker fremover? Hvorfor synes noen det er enklere å ta i bruk nye verktøy, mens andre synes det er vanskeligere? Og ikke minst, hvordan skal du gå frem dersom du ønsker å begynne å eksperimentere med AI i din organisasjon?
Den 18.10 feirer vi 100 episoder med livepod, gå inn på smidigpodden.no/100 for å sikre deg en av de siste plassene.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
Gyldendal, grunnlagt i Norge i 1925 🇳🇴 og med røtter helt tilbake til 1770, en stolt organisasjon som tar vare på Norges kulturarv, men 2021 når også dem. Hvordan jobber de i Gyldendal og tenker rundt omstilling, digitalisering og endring? Hvordan møter de framtiden? For å høre om, lære og diskutere dette har vi besøk av Gry Gulbrandsen. Gry er kultur, arrangement og kompetanseansvarlig hos nettopp Gyldendal!
Lyst til å lytte på noe annet enn faglig? Hva med å sjekke ut Tobias sin anbefaling En mann ved navn Ove eller Ida sin anbefaling Under en brennende himmel på Storytell?? Du får 14 dagers gratis prøveperiode 🥳 akkurat nok til en bok eller to 🤓
Alle våre gjesters anbefalte bøker har vi samlet her!
En av de største utfordringene vi har i verden i dag er knyttet opp mot bærekraft, men hva betyr dette for organisasjoner, og hva betyr bærekraftig egentlig? Og kan vi ta med oss bærekraft inn i hvordan vi tenker rundt folkene våre, organiseringen vår, og hvordan vi kan bli mer tilpasningsdyktige? Hva er smidig og digitalisering sin plass i alt dette?
For å lære mer, diskutere og reflektere har vi besøk av Håkon Sveen fra Bærepodden. Håkon var med på den smidige transformasjonen til NAV på kommunikasjons siden, og jobber nå i Footstep AS med ja, du gjettet det, med kommunikasjon og bærekraft.
For meg var det en øyeåpner av en bok som på en glimrende måte forklarer hvordan verdenssamfunnet har gjort fremskritt på nesten alle områder de siste 50-100 årene. Selv om nyhetsbildet ofte tyder på noe annet så går faktisk verden fremover. Vi er på rett vei. Nyhetsbildet er ekstremvarianter av noe. Det representerer ikke normalen. Det er derfor det kommer i nyhetene. Og det er derfor det får ekstra oppmerksomhet i sosiale medier. Mens negative saker ofte bærer preg av akutte og plutselige hendelser – og dermed dekker nyhetskriteriene, når fremskritt sjelden opp fordi det gjerne er et resultat av innsats over lang tid. Dermed blir nyhetsbildet feilaktig dominert av triste saker og folk får et feilaktig bilde av hvor verden er på vei. Men tall og statistikk fra FN og Verdensbanken viser en krystallklar trend. Vi går i riktig retning. I boken Factfulness forklarer lege og professor Hans Rosling hvordan verden er blitt bedre på nesten alle områder de siste årene. Det var faktisk ikke bedre før selv om enkelte vil hevde det motsatte. Det betyr naturligvis ikke at alt er bra nok nå, og det betyr absolutt ikke at vi skal ta noe for gitt, men det meste har heldigvis blitt bedre. Det store unntaket er jo klimakrisen som på mange måter er prisen vi har måttet betale for fremskritt på mange av de andre områdene.
Men i denne boken så legger Hans Rosling frem statistikk, fakta og visualiseringer som underbygger påstandene hans. En veldig god bok for deg som ønsker å lære eller trenger å se at det faktisk er mye bra her i verden. Kan anbefales – viktig med litt positivitet etter korona.
Det ligger stor makt i ord. Antakelig større enn det mange faktisk tar innover seg. Ord og formuleringer er med på å påvirke hvordan vi tenker, hva vi tror og hvordan vi ser en problemstilling. Det er det noen som er bedre på enn andre til å bruke til sin fordel. God historiefortelling kan være enormt virkningsfullt for å få andre til følge det sporet du ønsker. I kombinasjon med karisma og lederevner er det nesten hypnotisk. Denne boken består av de viktigste talene til noen av de mest fremtredende lederne gjennom verdenshistorien – på godt og vondt. En viktig bok som viser hvilken enorm makt som ligger i ord. Mye å lære for mange.
Servant leadership eller på norsk tjenende ledelse har fått et sterkt fotfeste i den smidige sfæren, men hva betyr det egentlig? Hva vil det si å være en tjenende leder?
Det er få i Norge som kjenner mer til og har mer erfaring med tjenende ledelse enn Tom Georg Olsen. Tom Georg er konserntjener for Miles AS og har flere år i ryggsekken som nettopp tjenende leder. For nettopp Miles har blitt kåret til Norges beste arbeidsplass to ganger, NHH har forsket på lederfilosofien deres og de er blitt kåret til en av Norges mest innovative bedrifter 5 år på rad fra 2016-2020!! Hva er det Tom Georg gjør som åpenbart fungerer?
I denne episoden diskuterer vi og får høre han sine erfaringer og refleksjoner rundt tjenende ledelse? Hvordan ble det normen i Miles? Hvordan reflekteres dette i resultatene? Kulturen? Prosessene? Og ikke minst, hva kan du gjøre for å bli en mer tjenende leder? Eller, hva kan du gjøre for å hjelpe de rundt deg?
Smidig ledelse, servant leadership, dynamisk ledelse.. kjært barn har mange navn 💞
I denne episoden har vi besøk av en av gründerne av Gnist, Ellen Marie Bjerknes Nygård og hennes kollega Ida Helen Fosse Johansen 🤩
Målet til Gnist er å bygge strålende arbeidsplasser hvor det viktigste fundamentet er nettopp menneskene, men hva betyr dette rent konkret for ledelse? Og ikke minst, hva gjør du når selskapet ditt er nyoppstartet og du havner i en krise? Hvordan leder du da og hvordan definerer det deg som leder? Og, hvordan kan du endre og forbedre din lederstil?
Det er nettopp dette vi diskuterer i denne episoden!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.