Rammeverk og smidig! “Som hånd i hanske” tenker noen, mens andre får frysninger nedover ryggen. SAFe er kanskje det rammeverket aller flest har hørt om, men hva med det mindre kjente rammeverket LeSS? Det er det vi tar for oss i denne episoden. Hva er egentlig LeSS? Hva er ulikhetene mellom LeSS og SAFe? Når fungerer LeSS? Hva burde du tenke på? Og ikke minst, hva står egentlig E’en for?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
For å diskutere dette har vi besøk av Arne Henrik Storm. Storm er teknologirådgiver hos Gnist Consulting, scaled agile enthusiast og full av erfaring og kunnskap om LeSS.
Servant leadership eller på norsk tjenende ledelse har fått et sterkt fotfeste i den smidige sfæren, men hva betyr det egentlig? Hva vil det si å være en tjenende leder?
Det er få i Norge som kjenner mer til og har mer erfaring med tjenende ledelse enn Tom Georg Olsen. Tom Georg er konserntjener for Miles AS og har flere år i ryggsekken som nettopp tjenende leder. For nettopp Miles har blitt kåret til Norges beste arbeidsplass to ganger, NHH har forsket på lederfilosofien deres og de er blitt kåret til en av Norges mest innovative bedrifter 5 år på rad fra 2016-2020!! Hva er det Tom Georg gjør som åpenbart fungerer?
I denne episoden diskuterer vi og får høre han sine erfaringer og refleksjoner rundt tjenende ledelse? Hvordan ble det normen i Miles? Hvordan reflekteres dette i resultatene? Kulturen? Prosessene? Og ikke minst, hva kan du gjøre for å bli en mer tjenende leder? Eller, hva kan du gjøre for å hjelpe de rundt deg?
Vi har vært på Lean Agile i Skottland, riktignok en stund tilbake, men vi lærte masse som vi ønsker å dele med dere. Denne episoden går ikke i dybden på ulike områder, men er heller en smakebit på ulike tema og vi håper det kan inspirere til videre læring! Dersom det er noen av temaene du synes er mer interessante enn andre gi en lyd så kanskje vi kan fordype oss i dette i en annen episode.
Hvordan kan vi bruke evolusjonsteori i hverdagen vår, til utvikling av team, mennesker og til å forstå oss selv bedre?
For å forstå dette har vi besøk av innovasjonsbiologen Jens Andreas Huseby fra Bekk Consulting. Jens Andreas er temaeier for samarbeid og digital forretningsutvikler i Bekk, og ikke minst er han evolusjonsbiolog. En vanvittig spennende kombinasjon!
I denne episoden diskuterer og lærer vi av Jens Andreas om hvordan vi bruke evolusjonsteori til bedre å forstå team. Hvorfor trives vi egentlig med samarbeid og samhandling? Og hva i menneskets natur burde vi forstå for å bedre klare å tilrettelegge for nettopp samhandling? Og hvordan påvirker det gruppedynamikken? Og ikke minst, hvorfor skal vi egentlig jobbe med tillit?
Vi utforsker begrepet «smidig», et ord som ofte blir misforstått og feilbrukt. Vi diskuterer hvordan misoppfatninger av smidighet kan være mer skadelige enn uvitenhet, og ser på smidig som en kultur og mentalitet for kontinuerlig innovasjon og tilpasning.
Vi adresserer vanlige fallgruver og misforståelser, som «cargo cult» og rammeverk, og snakker om hvordan smidige prinsipper som åpenhet, tillit og autonomi heller burde forme diskusjoner.
Bli med for en innsiktsfull diskusjon om hvordan smidighet kan transformere moderne arbeidsmetoder og lederskap.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden får vi besøk av Hanne Linaae og Cathrine Kjelstrup Larssen, to av DNB sine smidige coacher. Vi får høre om DNB sin smidige transformasjon, DNBs smidige diamant ?, hva smidig betyr for DNB og hvordan coach teamet jobber sammen. Så len deg tilbake, sett på headsettet og nyt ??
“Hva kjennetegner endringsdyktige organisasjoner?” Det er få som er bedre skikket til å diskutere dette enn kombinasjonen av Førsteamanuensis på BI, Vegard Kolbjørnsrud, og Agilpoddens Erik Hultgren og Dick Lyhammar.
Vi diskuterer og får svar på hva som skjer når du samler masse mennesker rundt komplekse mål? Hva er viktig å huske på når en ønsker seg en endringsdyktig organisasjon?
Hvordan kan vi designe organisasjoner som er fleksible, og hvordan kan det se ut?
Og ikke minst, hva skjer i et selskap dere alle kan trives og være seg selv? Og hvordan bør vi egentlig lede kunnskapsmedarbeidere?
Vegard Kolbjørnsrud sin research er publisert i mastodonter som Harvard Business Review, Strategic Organization, and Journal of Organization Design og her hjemme blir han ofte intervjuet og sitert i aviser som Dagens Næringsliv og Kapital.
Vegard suppleres av Agilpodden’s Erik Hultgren & Dick Lyhammar. Erik og Dick har hatt Agilpodden i 7 år og snakket med et hav av interessante mennesker og diskutert viktige og interessante temaer. På siden jobber Erik som Engineering Manager i Spotify og Dick som IT Direktør hos Scania.
Kanskje du kunne tenke deg en Smidigpodden kopp? Eller en snasen t-skjorte kanskje? Sjekk ut https://smidigpodden.shop
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.