Nå børster vi støv av en skikkelig inspirerende episode! I oktober 2020 hadde vi besøk av Mr. Modig, Svein Harald Røine.
Svein Harald er ekspert på tema frykt og hverdagsmot, han har topplederbakgrunn fra bla Nidar, Gilde og Altia Corporation, og vet en ting eller to om hvordan en skal utvikle en modig kultur, bli en modig leder, og ikke minst en modig medarbeider. For hvilken rolle har det å være modig i å skape økt arbeidsglede? Og hva betyr deg egentlig å være modig?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hybrid arbeidshverdag, noe vi alle har kjent på de siste årene, men hva nå når Norge har åpnet opp og loven ikke dikterer hva og hvordan ledere skal lede og hvordan selskapet skal organisere arbeidshverdagen?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
Hvordan skal arbeidsdagen se ut for medarbeidere? Hvilke muligheter har hver enkelt til å styre sin egen hverdag? Hva sier disse valgene om en organisasjon og ledelsen?
Hvorfor blir disse valgene viktig i fremtiden og hva kan du gjøre for å tilrettelegge bedre for ansatte?
I denne episoden har vi besøk av Heidi Nygjelten, Nordic Chief People & Culture Officer at Amesto TechHouse. Vi får høre hvilke tiltak de gjør og har gjort, vi får høre om prosjekt futura, fleksibilitetsmanifestet og hvordan de tilrettelegger for den enkelte ansatte.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Gjør deg klar for en tankevekkende og kanskje noe provoserende episode! Forhåpentligvis kommer du ut i andre enden med nye tanker og refleksjoner. I så fall, fortell oss hva du mener, det hadde vært spennende å høre!
Målstyring, hva, hvordan og hvorfor? Hvorfor er felles retning nøkkelen for å sikre autonomi og ikke anarki, og hvilken rolle har målstyring i dette? Autonomi er helt inn i kjernen av smidig og å forstå disse mekanismene og verktøyene vi har er en av nøklene i en smidig transformasjon.
Harald Kjølner gjestet Smidigpodden i April 2021, da var han i Bekk, nå er han fagleder for målstyring TV2. Episoden med Harald har blitt en av dere, lytterne våre, sine favoritt-episoder! Så derfor inviterte vi like gjerne Harald en gang til for å grave dypere ned i målstyring og OKR, og for en episode det ble!!
Vi diskuterer tematikk som utrulling og implementering, målehierarkier, og kultur og ledelse, hvilke team burde ha OKR og hvilke burde ikke ha OKR? Og ikke minst når skal en starte med det og når passer det å ha OKR? Og ikke minst, opplever vi litt av en mic-dropp når Harald forklarer hvorfor OKR og KPI skal eksistere i harmoni!
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Lurer du på som er greia med DevOps? Det utforsker vi videre i denne episoden! Vi snakker med Marley Singarajah fra Gnist og det er en utrolig spennende prat. I denne episoden er vi innom en hæv av morsomme buzzwords og måter å jobbe og løse utfordringer på, blant annet blue-green deploy, branching, micro tjenester, infrastructure as a code og peer programming.Det var så hyggelig og lærerikt at vi rett og slett ble sittende å snakke i flere timer! Derfor har vi delt det opp i flere episoder, eller deler om du vil. De andre delene vil bli sluppet fortløpende.
RiksTV, en av organisasjonene i Norge som har kommet lengst innenfor smidig, men er alt egentlig gull og grønne skoger? Hvordan prioriteres det og settes retning i RiksTV? Og hvordan har denne reisen vært?
Vi har også 5 foredrag, 1 kurs og 3 forelesninger tilgjengelige for Smidigpoddens felleskap som du får tilgang for kun €5 per måned. Vi jobber fortløpende med å legge til mer innehold.
For å fortelle historien om målstyring i RiksTV har vi slått oss sammen med OKR podden. Vi diskuterer hvordan RiksTV har beveget seg fra en input/ output tankegang med måling og individuelle mål til å bli en outcome og effektbasert organisasjon som måler den kollektive innsatsen heller enn den individuelle.
Alle våre gjesters anbefalte bøker har vi samlet her!
En av de største utfordringene vi har i verden i dag er knyttet opp mot bærekraft, men hva betyr dette for organisasjoner, og hva betyr bærekraftig egentlig? Og kan vi ta med oss bærekraft inn i hvordan vi tenker rundt folkene våre, organiseringen vår, og hvordan vi kan bli mer tilpasningsdyktige? Hva er smidig og digitalisering sin plass i alt dette?
For å lære mer, diskutere og reflektere har vi besøk av Håkon Sveen fra Bærepodden. Håkon var med på den smidige transformasjonen til NAV på kommunikasjons siden, og jobber nå i Footstep AS med ja, du gjettet det, med kommunikasjon og bærekraft.
For meg var det en øyeåpner av en bok som på en glimrende måte forklarer hvordan verdenssamfunnet har gjort fremskritt på nesten alle områder de siste 50-100 årene. Selv om nyhetsbildet ofte tyder på noe annet så går faktisk verden fremover. Vi er på rett vei. Nyhetsbildet er ekstremvarianter av noe. Det representerer ikke normalen. Det er derfor det kommer i nyhetene. Og det er derfor det får ekstra oppmerksomhet i sosiale medier. Mens negative saker ofte bærer preg av akutte og plutselige hendelser – og dermed dekker nyhetskriteriene, når fremskritt sjelden opp fordi det gjerne er et resultat av innsats over lang tid. Dermed blir nyhetsbildet feilaktig dominert av triste saker og folk får et feilaktig bilde av hvor verden er på vei. Men tall og statistikk fra FN og Verdensbanken viser en krystallklar trend. Vi går i riktig retning. I boken Factfulness forklarer lege og professor Hans Rosling hvordan verden er blitt bedre på nesten alle områder de siste årene. Det var faktisk ikke bedre før selv om enkelte vil hevde det motsatte. Det betyr naturligvis ikke at alt er bra nok nå, og det betyr absolutt ikke at vi skal ta noe for gitt, men det meste har heldigvis blitt bedre. Det store unntaket er jo klimakrisen som på mange måter er prisen vi har måttet betale for fremskritt på mange av de andre områdene.
Men i denne boken så legger Hans Rosling frem statistikk, fakta og visualiseringer som underbygger påstandene hans. En veldig god bok for deg som ønsker å lære eller trenger å se at det faktisk er mye bra her i verden. Kan anbefales – viktig med litt positivitet etter korona.
Det ligger stor makt i ord. Antakelig større enn det mange faktisk tar innover seg. Ord og formuleringer er med på å påvirke hvordan vi tenker, hva vi tror og hvordan vi ser en problemstilling. Det er det noen som er bedre på enn andre til å bruke til sin fordel. God historiefortelling kan være enormt virkningsfullt for å få andre til følge det sporet du ønsker. I kombinasjon med karisma og lederevner er det nesten hypnotisk. Denne boken består av de viktigste talene til noen av de mest fremtredende lederne gjennom verdenshistorien – på godt og vondt. En viktig bok som viser hvilken enorm makt som ligger i ord. Mye å lære for mange.
Hva sier egentlig forskningen om smidig coaching? For å finne ut av det har vi besøk av Anastasiia Tkalich som er forsker hos SINTEF. Anastasiia har en master i arbeids- og organisasjonspsykologi og temaet for masteroppgaven var nettopp smidig coaching.
Vi diskuterer og får svar på spørsmål som; trenger en egentlig en smidig coach? Vi vet jo godt svaret på det, men hva sier empirien? Fungerer smidig coaching? Når fungerer rollen best? Hva gjør en smidig coach? Hvilke verktøy har en i verktøykassen? Og hvilke barrierer og muliggjørende er det der ute?
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.