I denne episoden har vi besøk av Ørjan Thygesen fra Capra Consulting, IT-konsulentselskapet som har fjernet alle mellomledere og lagt ned ledergruppen. Der team har blitt den minste organisatoriske byggeklossen.
“Det er galskap og masse fallgruver. Kanskje blir vi også idiotforklart, men vi tror at dette er framtiden” – Daglig leder i Capra Consulting Aslak Ege
I denne episoden diskuterer vi blandt mye annet:
Hva er bakgrunnen for denne (ekstreme) endringen?
Hvilke fordeler mener Capra de får gjennom denne endringen?
Hva tenker ansatte om denne endringen?
Hvordan sikrer de at teamene går i samme retning?
Hvilke forutsetninger må man ha for å være organisert på denne måten?
Ideen springer ut av en erkjennelse om at (den nå nedlagte) ledergruppen brukte altfor mye tid, uten at de klarte å få svarene de trengte for å ta selskapet videre. Det er to uttalte mål med reorganiseringen:
Skape rom for at flere engasjerer seg i driften og utviklingen av selskapet, for på den måten å få klokere valg og mer eierskap til det som foregår.
Øke graden av autonomi og fleksibilitet, for på den måten å være mer robust for og øke hastigheten ved endringer
Hva er de største utfordringene med deres Smidige transformasjon? Er det uenigheter eller spesielle problemer? Dette spurte vi dere, våre lyttere.
OG det kom inn mange spennende utfordringer som vi deler våre tips og refleksjoner rundt.
Smidig implementering og overføring til linjen, manglende kunnskap/forståelse hos folkene utenfor teamene, er smidig gammeldags, statlige finansieringsmodeller, klarer IT å endre sine omgivelser, bottom up endringsprosesser. Dette er noen få av problemstillingene dere sendte over når vi spurte hvilke problemer dere strever med i deres hverdag!
Dette er også tema for episoden, vi dykker ned i problemstillingene, knar dem, problematiserer og ser er hvordan vi kan snu på dem for å se de fra andre perspektiv.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Vipps er et nyetablert selskap som startet som et prosjekt i DNB. Det har på få år opplevd enorm vekst, og innovert og redefinert markedet for betalinger. I denne episoden får vi besøk av Marit Andreassen og Mario Ek Aparicio fra Vipps. Vi får høre om smått og stort i Vipps. Vi snakker om blant annet tverrfaglig samarbeid, organisering og målstyring.
I denne episoden utforsker vi smidig transformasjon, tema er delt opp i to, i episode 3 utforsker vi hva smidig transformasjon er, i episode 4 deler vi våre tanker om hvordan en smidig transformasjon kan gjennomføres.
Hva er psykologisk trygghet? Hvorfor er det så viktig? Og ikke minst, hvordan kan vi skape og bygge det i teamene våre? Hva kan du gjøre som leder og hva kan du gjøre som teammedlem?
I årets første episode har vi besøk av Mia Myking Bjørnsen fra DNB. Mia coacher både team og jobber med organisatorisk endring i DNB. Hun har lang erfaring med å arbeide med team rundt psykologisk trygghet, og er rå på å se hva som er utfordringer i ulike team, og hvordan det kan arbeides med.
Økningen i antall relasjoner dersom en øker antall teammedlemmer, kjent som Metcalfe’s law:
Hva vet vi om psykologisk trygghet?
Vi vet at vi mennesker trives i miljø hvor vi er i det vi kaller for «læringsonen». Der opplever vi både høy grad av motivasjon og «ansvarlighet», men vi opplever også høy grad av psykologisk trygget. Det er da vi preseterer som best.
Dersom vi har liten grad av psykologisk trygghet, men stor grad av «ansvarlighet» så vil vi oppleve samme arbeidspress som stress.
Du har kanskje hørt skille mellom «positivt» og «negativt» stress. Vi er overbevist om at i det øyeblikket en kaller noe stress er det per definisjon en negativ opplevelse, fordi stress er relatert med en for stor arbeidsmengde og at en står alene. Fordi, dersom en opplever stor grad av stress, men også har støtte så er en i læringssonen, og der trives vi mennesker.
Det er også viktig at vi ikke har for liten grad av ansvarlighet og motivasjon, men for høy psykologisk trygghet, da havner vi fort i komfortsonen. Her kan vi fort bli umotiverte og litt late.
Hvis du vil høre mer fra Mia så har hun også gjestet Smidigpodden tidligere sammen med kollega Kjersti Tronstad-Ausland, da var tema endringsledelse i smidige transformasjoner: https://smidigpodden.no/episode/60
Vi har besøk av Lydia Nicolaysen, Delivery Director i Sopra Steria, og vi snakker tverrfaglighet! Lydia har en noe annerledes bakgrunn enn de fleste innen smidig, nemlig musikk, men i hvilket fag spiller vel tverrfaglighet en større rolle enn i musikken?
Hva hadde vel Bohemian Rhapsody vært uten den kinesiske gongen, vokalen, eller den elektriske gitaren? Eller hva hadde vel Dancing Queen vært uten både fiolin, trommer og piano? Og der er jo samspillet mellom musikerne som utgjør mye av magien, alt, vil vel noen si 🎶 og slik er det for oss også, det er samhandlingen og forståelsen mellom mennesker og team som skaper fantastisk tverrfaglig samhandling og igjen, produkter.
Så vi snakker om hva tverrfaglighet er, hvorfor vi ønsker det, hva de ønskede effektene er, hvordan vi skal oppnå det, utfordringer & fallgruver, ressurs (hater det ordet) vs. flyteffektivitet, kultur og verdier og krydrer det hele så klart med eksempler!
Så da er det ikke noe annet å gjøre enn å trykke på linken under… og så klart høre på Bohemian Rhapsody etterpå, det gjør hvert fall jeg 😉
Vi snakker tverrfaglighet!
• Hva er det? • Hvorfor ønsker vi det? • Ønskede effekter • Hvordan oppnå det? • Eksempler • Utfordringer og fallgruver • Ressurseffektivitet vs flyteffektivitet • Kultur og verdier • Ledelse
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.