I denne episoden har vi besøk av Vegard Kolbjørnsrud. Vegard er assisterende professor på BI, jobber i Accenture og forsker på organisasjonsdesign med fokus på samhandling i nettverk og hvordan intelligent teknologi spiller inn på organisasjon og ledelse. I denne podcasten diskuterer og utforsker vi hva Vegard kan og har lært om smidige organisasjoner. Hva bør vi ta med oss når vi jobber med smidig? Hva sier forskningen? Hvordan ser smidig ut i fremtidige organisasjoner, og hvorfor vil smidig være så viktig?
Butikker, barnehager, utdanningsinstitusjoner, kultur- og idrettsarrangementer er avlyst. Smittefaren er enorm, men det er også risikoen for at bedrifter går konkurs som perler på en snor, og med det Norsk næringsliv.
Politikerne kommer med løsning, og det må jobbes raskt i kulissene. For hvordan skal løfter bli omsatt til virkelighet? På 3 uker skal det være mulig å søke myndighetene om finansiell støtte, få en vurdering og få utbetaling.
Dette skal redde over 14 000 norske bedrifter, og totalt skal det utbetales mer enn 8 milliarder norske kroner.
For å høre denne historien har vi besøk av Frøydis Romundset og Kjell Birkeland fra Skattetaten, det var de som fikk oppdraget, sammen med kollegaer å skape en løsning på rekordtid som skulle hjelpe Norges innbyggere.
Vi får høre en historie om samfunnsansvar, dedikasjon, fart og ikke minst smidig når det virkelig trengs.
For som en anonym navy seal sa det: “Under pressure, you don’t rise to the occasion, you sink to the level of your training”
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva er psykologisk trygghet? Hvorfor er det så viktig? Og ikke minst, hvordan kan vi skape og bygge det i teamene våre? Hva kan du gjøre som leder og hva kan du gjøre som teammedlem?
I årets første episode har vi besøk av Mia Myking Bjørnsen fra DNB. Mia coacher både team og jobber med organisatorisk endring i DNB. Hun har lang erfaring med å arbeide med team rundt psykologisk trygghet, og er rå på å se hva som er utfordringer i ulike team, og hvordan det kan arbeides med.
Økningen i antall relasjoner dersom en øker antall teammedlemmer, kjent som Metcalfe’s law:
Hva vet vi om psykologisk trygghet?
Vi vet at vi mennesker trives i miljø hvor vi er i det vi kaller for «læringsonen». Der opplever vi både høy grad av motivasjon og «ansvarlighet», men vi opplever også høy grad av psykologisk trygget. Det er da vi preseterer som best.
Dersom vi har liten grad av psykologisk trygghet, men stor grad av «ansvarlighet» så vil vi oppleve samme arbeidspress som stress.
Du har kanskje hørt skille mellom «positivt» og «negativt» stress. Vi er overbevist om at i det øyeblikket en kaller noe stress er det per definisjon en negativ opplevelse, fordi stress er relatert med en for stor arbeidsmengde og at en står alene. Fordi, dersom en opplever stor grad av stress, men også har støtte så er en i læringssonen, og der trives vi mennesker.
Det er også viktig at vi ikke har for liten grad av ansvarlighet og motivasjon, men for høy psykologisk trygghet, da havner vi fort i komfortsonen. Her kan vi fort bli umotiverte og litt late.
Hvis du vil høre mer fra Mia så har hun også gjestet Smidigpodden tidligere sammen med kollega Kjersti Tronstad-Ausland, da var tema endringsledelse i smidige transformasjoner: https://smidigpodden.no/episode/60
“There is nothing more to agile than putting post-its everywhere, having a morning meeting and letting people do exactly what they feel like at all times”
I de autonome teamene så er det jo «teamet som bestemmer»og som sammen skal bli enige.
Men, hva gjør man hvis teamet ikke er enig?
Hva når det oppstår konflikt?
Hvordan håndtere både små og store uenigheter og konflikter?
Hem bestemmer?
Hva hvis én er veldig uenig i noe og man er enige om at flertallet bestemmer, da risikerer man at vedkommende blir demotivert/sur/føler seg overkjørt?
I denne episoden har vi besøk av Øyvind Ødegård. Øyvind jobber som konsulent hos Dfind og har tidligere jobbet for selskaper som Finn.no og Sparebank 1.
I denne episoden diskuterer vi alt fra metrics til vaner og rutiner. Vi lærer også om hvorfor investering i infrastruktur burde ansees som employer branding! Kanskje det er den nye fremtiden, investering i infrastruktur fra HR sitt budsjett? Eller hva med ikke noe budsjett i det hele tatt ?
Skatteetaten, en etat vi alle kjenner til, en etat vi alle har en relasjon til og de skal bli smidigere!
Vi har Jarle Strømmen og Elisabeth Fischer på besøk for å høre om veien dit.
Hva er det de gjør annerledes enn mange andre? Hvilken rolle har produkt og prosjektorganisering? Og ikke minst, hvorfor trenger de å bli smidigere?
Jarle er avdelingsdirektør for innovasjon og transformasjon i Divisjon utvikling i Skatteetaten. Før Jarle tok på seg jobben med å smidigfisere skatteetaten så var han konsulent i flere av etatene i Norge på nettopp overgangen til produktorientering og smidigere arbeidsformer.
Elisabeth Fischer er er produkteier for hele 6 av 27 produkter i skatteetaten. Hun har vært i Skatteetaten i siden 2000 og er nå avdelingsdirektør for Innhenting i divisjon informasjonsforvaltning.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Lurer du på som er greia med DevOps? Det utforsker vi videre i denne episoden! Vi snakker med Marley Singarajah fra Gnist og det er en utrolig spennende prat. I denne episoden er vi innom en hæv av morsomme buzzwords og måter å jobbe og løse utfordringer på, blant annet blue-green deploy, branching, micro tjenester, infrastructure as a code og peer programming.Det var så hyggelig og lærerikt at vi rett og slett ble sittende å snakke i flere timer! Derfor har vi delt det opp i flere episoder, eller deler om du vil. De andre delene vil bli sluppet fortløpende.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.