I denne episoden har vi besøk av hele tre gjester, Kristian Gravdal, Karsten Eskelund og Therese Børter. Vi diskuterer hvordan organisasjoner kan tilpasse seg den nye hverdagen vi nå opplever. Hvilken rolle spiller kultur og teknologi i denne endringen? Hvordan skiller smidige organisasjoner seg ut fra andre organisasjoner nå? Og ikke minst, hvordan kan vi bruke den sense of urgency vi nå opplever til å skape positiv endring og utvikling?
I denne ukens episode har vi besøk av et selskap som har overrasket oss i Smidigpodden når det kommer til deres modenhet innenfor smidig, vi har rett og slett blitt imponert.
Vi har besøk av Aimée Skevik og Line Moen Larsen fra NAF og vi får høre om NAF sin smidige reise.
Ønsker du se denne episoden som et 7 kameras video opptak? Samtidig som du støtter Smidigpodden? Bli da en del av vårt fellesskap! og få tilgang til dette og Totalt 16 videoer til sammen 5 timer og 17 minutter!
Vi får høre om hvordan det hele startet, og hvorfor NAF ønsket & ønsker å bli en mer tilpasningsdyktig organisasjon.
Vi diskuterer hvordan NAF etablerte en organisasjon på siden: NAF Digital, og senere integrere den inn i morselskapet. Videre diskuterer vi også organisasjonsutvikling, ledelse, prioritering og målstyring, og ikke minst hva som kjennetegner en tillitskultur.
Legacy trekkes ofte frem som en av de største hindringene for at en kan og ønsker å bevege seg mot smidig. Både teknologi, organisering, ledelse, og andre strukturer trekkes frem som store utfordringer.
Hva om dette ikke er hele sannheten? Hva om tankesettet til de på toppen er det som er legacy og burde oppdateres?
For vi har snakket med Nina Yttervik, Konserndirektør for mennesker og bærekraft i Posten! Norges eldste bedrift, grunnlagt i 1647. Og om noen har jo de mye legacy, men kanskje ikke så mye på toppen, og de får det til! Jeg kan med hånden på hjerte si at den beste kundeopplevelsen får jeg gang på gang fra Posten, kan jeg velge fraktselskap så velger jeg Posten.
Posten har som mål å utvikle en arbeidsplass som beholder den gode medarbeideropplevelsen, samtidig gir mer autonomi og tydeligere rammer. “Struktur driver kultur” sier Nina og det er et skikkelig spennende sitat!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Smidigpodden har nådd nesten 100.000 nedlastinger og vi har releaset 22 episoder i 2022! 2022 har vært preget av store endringer for oss 🐕👶🏼 og vi har vel for alvor bevist at flere team medlemmer ikke nødvendigvis betyr mer effektivitet 😂På tross av store omveltninger i hverdagen har vi klart å release episoder (nesten) annenhver uke!
Vi er utrolig stolte av at vi både har klart å fastholde på antall episoder og kvalitet, men at vi også har klart å doble antallet nedlastinger på 1 år! Men hva med veien videre for Smidigpodden? Vi letter på sløret og gir dere en kikk inn i neste års releaseplan, ambisjoner for podden og tanker rundt sponsorat og buy me coffee.
Vil du sponse Smidigpodden? Send oss en mail så kan vi fortelle deg mer🚀
Og helt til slutt, takk for at nettopp du lytter på Smidigpodden 🧡
Hva har følelser egentlig på jobb å gjøre? Hvilken rolle har følelser i innovasjon? For å utforske og lære om dette har vi besøk av Marius Jones, Marius har en Phd grad fra NHH og har forsket på nettopp dette med følelser på jobben.
Vi diskuterer følelser fra et internt organisasjonsperspektiv, og et eksternt perspektiv. Altså hvorfor ønsker vi at kundene våre skal ha følelser og hvorfor vil vi at de skal uttrykke dem til oss? Hvordan kan dette bedre innovasjonstakten og produktutviklingen vår?
Videre diskuterer vi hvorfor det å uttrykke følelser som ansatte eller leder er viktig, hvilken rolle kan og burde følelser ha? Hvordan skal vi forholde oss til egne og andres følelser på jobben? Hvordan kan vi best uttrykke følelser på jobb? Er det forskjell på positive og negative følelser, hvordan og om vi kan uttrykke dem? Og ikke minst snakker vi om hva vi kan gjøre når kollegaer uttrykker følelser og hvordan kan vi håndtere det.
Hva er psykologisk trygghet? Hvorfor er det så viktig? Og ikke minst, hvordan kan vi skape og bygge det i teamene våre? Hva kan du gjøre som leder og hva kan du gjøre som teammedlem?
I årets første episode har vi besøk av Mia Myking Bjørnsen fra DNB. Mia coacher både team og jobber med organisatorisk endring i DNB. Hun har lang erfaring med å arbeide med team rundt psykologisk trygghet, og er rå på å se hva som er utfordringer i ulike team, og hvordan det kan arbeides med.
Økningen i antall relasjoner dersom en øker antall teammedlemmer, kjent som Metcalfe’s law:
Hva vet vi om psykologisk trygghet?
Vi vet at vi mennesker trives i miljø hvor vi er i det vi kaller for «læringsonen». Der opplever vi både høy grad av motivasjon og «ansvarlighet», men vi opplever også høy grad av psykologisk trygget. Det er da vi preseterer som best.
Dersom vi har liten grad av psykologisk trygghet, men stor grad av «ansvarlighet» så vil vi oppleve samme arbeidspress som stress.
Du har kanskje hørt skille mellom «positivt» og «negativt» stress. Vi er overbevist om at i det øyeblikket en kaller noe stress er det per definisjon en negativ opplevelse, fordi stress er relatert med en for stor arbeidsmengde og at en står alene. Fordi, dersom en opplever stor grad av stress, men også har støtte så er en i læringssonen, og der trives vi mennesker.
Det er også viktig at vi ikke har for liten grad av ansvarlighet og motivasjon, men for høy psykologisk trygghet, da havner vi fort i komfortsonen. Her kan vi fort bli umotiverte og litt late.
Hvis du vil høre mer fra Mia så har hun også gjestet Smidigpodden tidligere sammen med kollega Kjersti Tronstad-Ausland, da var tema endringsledelse i smidige transformasjoner: https://smidigpodden.no/episode/60
Hva er egentlig beste tilnærming til målstyring i smidige organisasjoner? Dette har vi samlet et erfarent ekspertpanel for å diskutere! Dette er del 2 av episoden og del 1 får du hos OKR podden, har du enda ikke hørt den så anbefaler jeg deg å høre den først.
Tusen takk til vår hovedsponsor for denne sesongen, Sparebank1 Utvikling for at dere sponser oss. De jobber hver eneste dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
Gjestene våre i denne episoden er:
Harald Kjølner, Smidigpoddens erklærte OKR guru og fagleder for målstyring i TV2.
Vidar Moe, agile application developer og arkitekt i sparebank 1 utvikling, han er ikke redd for å gå ned i grøten og er fantastisk god på å omsette OKR fra teori til praktiske verktøy som funker i hverdagen.
Så har vi Jerome Franck-Sætervold, CEO i RiksTV og, basert på all informasjon jeg har, kanskje en av de aller beste topplederne i Norge.
Vi har også med oss Vegard Kolbjørnsrud, Professor på BI og han er ikke redd for å utfordre og snakke om “Frihet, felleskap og teknologi”, alt backet opp av fersk forskning!
Og sist men ikke minst, har vi OKR podden sin egen Kim Leinan, som er CEO og OKR Resultat coach hos Futureworks som hver dag hjelper selskaper med sin OKR reise!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.