I denne episoden har vi besøk av hele tre gjester, Kristian Gravdal, Karsten Eskelund og Therese Børter. Vi diskuterer hvordan organisasjoner kan tilpasse seg den nye hverdagen vi nå opplever. Hvilken rolle spiller kultur og teknologi i denne endringen? Hvordan skiller smidige organisasjoner seg ut fra andre organisasjoner nå? Og ikke minst, hvordan kan vi bruke den sense of urgency vi nå opplever til å skape positiv endring og utvikling?
Hva har følelser egentlig på jobb å gjøre? Hvilken rolle har følelser i innovasjon? For å utforske og lære om dette har vi besøk av Marius Jones, Marius har en Phd grad fra NHH og har forsket på nettopp dette med følelser på jobben.
Vi diskuterer følelser fra et internt organisasjonsperspektiv, og et eksternt perspektiv. Altså hvorfor ønsker vi at kundene våre skal ha følelser og hvorfor vil vi at de skal uttrykke dem til oss? Hvordan kan dette bedre innovasjonstakten og produktutviklingen vår?
Videre diskuterer vi hvorfor det å uttrykke følelser som ansatte eller leder er viktig, hvilken rolle kan og burde følelser ha? Hvordan skal vi forholde oss til egne og andres følelser på jobben? Hvordan kan vi best uttrykke følelser på jobb? Er det forskjell på positive og negative følelser, hvordan og om vi kan uttrykke dem? Og ikke minst snakker vi om hva vi kan gjøre når kollegaer uttrykker følelser og hvordan kan vi håndtere det.
Autonomi, elsket og hatet, misforstått, misbrukt og overbrukt. Så hvorfor er autonomi så viktig? Og hvordan kan autonomi forvandle en grå hverdag til en hverdag fylt med motivasjon og kreativitet?
Vi utforsker hvordan autonomi ikke bare øker trivselen, men også ytelsen. Vi går igjennom alt fra Frederick Winslow Taylors «gulrot og pisk» til moderne forskning av Dan Ariely. Hvordan økonomiske insentiver kan hemme kreativitet, mens indre motivasjon skaper langsiktig suksess.
Vi diskuterer også hvordan du kan bygge en kultur hvor ansatte har eierskap til sine oppgaver, hvorfor retning og mål blir ennå viktigere. Hvorfor autonomi er nøkkelen til raskere beslutninger og effektiv skalering.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Vi har vært på Lean Agile i Skottland, riktignok en stund tilbake, men vi lærte masse som vi ønsker å dele med dere. Denne episoden går ikke i dybden på ulike områder, men er heller en smakebit på ulike tema og vi håper det kan inspirere til videre læring! Dersom det er noen av temaene du synes er mer interessante enn andre gi en lyd så kanskje vi kan fordype oss i dette i en annen episode.
Legacy trekkes ofte frem som en av de største hindringene for at en kan og ønsker å bevege seg mot smidig. Både teknologi, organisering, ledelse, og andre strukturer trekkes frem som store utfordringer.
Hva om dette ikke er hele sannheten? Hva om tankesettet til de på toppen er det som er legacy og burde oppdateres?
For vi har snakket med Nina Yttervik, Konserndirektør for mennesker og bærekraft i Posten! Norges eldste bedrift, grunnlagt i 1647. Og om noen har jo de mye legacy, men kanskje ikke så mye på toppen, og de får det til! Jeg kan med hånden på hjerte si at den beste kundeopplevelsen får jeg gang på gang fra Posten, kan jeg velge fraktselskap så velger jeg Posten.
Posten har som mål å utvikle en arbeidsplass som beholder den gode medarbeideropplevelsen, samtidig gir mer autonomi og tydeligere rammer. “Struktur driver kultur” sier Nina og det er et skikkelig spennende sitat!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva sier egentlig forskningen om smidig coaching? For å finne ut av det har vi besøk av Anastasiia Tkalich som er forsker hos SINTEF. Anastasiia har en master i arbeids- og organisasjonspsykologi og temaet for masteroppgaven var nettopp smidig coaching.
Vi diskuterer og får svar på spørsmål som; trenger en egentlig en smidig coach? Vi vet jo godt svaret på det, men hva sier empirien? Fungerer smidig coaching? Når fungerer rollen best? Hva gjør en smidig coach? Hvilke verktøy har en i verktøykassen? Og hvilke barrierer og muliggjørende er det der ute?
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Lurer du på hvilke bøker du bør lese eller lytte til på stranden, bilturen, fjellturen eller sykkelturen i sommer (eller hvilken som helst annen anledning for den saks skyld ? )?
Vi har samlet sammen 10 bøker som er anbefalt av våre gjester. Nå er det ingen unnskylding for å ikke få lest en (eller flere ? ) god(e) bok (/bøker) i sommer ? ?
Gjestene våre forklarer så klart selv hvorfor du bør lese akkurat disse bøkene, så sleng på hodetelefonene, len deg tilbake og bli inspirert?
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.