I denne episoden har vi besøk av hele tre gjester, Kristian Gravdal, Karsten Eskelund og Therese Børter. Vi diskuterer hvordan organisasjoner kan tilpasse seg den nye hverdagen vi nå opplever. Hvilken rolle spiller kultur og teknologi i denne endringen? Hvordan skiller smidige organisasjoner seg ut fra andre organisasjoner nå? Og ikke minst, hvordan kan vi bruke den sense of urgency vi nå opplever til å skape positiv endring og utvikling?
Vi utforsker begrepet «smidig», et ord som ofte blir misforstått og feilbrukt. Vi diskuterer hvordan misoppfatninger av smidighet kan være mer skadelige enn uvitenhet, og ser på smidig som en kultur og mentalitet for kontinuerlig innovasjon og tilpasning.
Vi adresserer vanlige fallgruver og misforståelser, som «cargo cult» og rammeverk, og snakker om hvordan smidige prinsipper som åpenhet, tillit og autonomi heller burde forme diskusjoner.
Bli med for en innsiktsfull diskusjon om hvordan smidighet kan transformere moderne arbeidsmetoder og lederskap.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Vi har hatt besøk av Lars Rinnan. Lars er visjonær, CEO i Amesto Nextbridge og har enormt mye kunnskap om fremtidens organisasjoner og arbeidsliv. Så hvem er vel bedre å diskutere fremtidens behov med enn nettopp Lars? Hvilke plass kan & burde AI ha i en smidig verden? I denne episoden diskuterer vi hvordan AI og maskinlæring kan være med på å skape mer humane organisasjoner.
Vi inviterer dere inn til en spennende og tankevekkende episode.
I denne episoden diskuterer vi blandt mye annet:
Hvorfor er 2029 viktig?
Mer menneskelig HR med AI
Hvordan vil arbeidslivet se ut i fremtiden
Hvorfor bør vi være bevisst rundt utviklingen til AI/ML?
Hva er egentlig borgerlønn? Og hvorfor kan dette være en viktig brikke i løsningen?
Kan smidige prinsipper gjelde på ferie så vel som på jobb? Hva med når en reiser til ukjente land og steder? For å utforske dette har vi besøk av Christina Kjær Seime. Christina er ikke kun utrolig erfaren innenfor smidig faget, men har også reist jorden rundt med familien på 10 måneder!
Å reise jorden rundt er en stor oppgave, og som vi vet er det umulig å planlegge for det komplekse, ukjente og uforutsette, så hvordan angriper en da planlegging og risikovurdering? Og ikke minst, hvordan gjør en det med to små barn?
I episoden får vi høre Christina sine refleksjoner, krydret med noen av våre, gjennom mange år med planlagte og uplanlagte reiser. Kanskje du kan få litt inspirasjon til i sommer eller din neste reise?
Anbefalte bøker
Kjøp en (eller alle 😉) av bøkene anbefalt av Christina med linkene under så støtter du Smidigpodden uten å betale en kroene ekstra 🙌❤️
Hvordan kan vi bruke evolusjonsteori i hverdagen vår, til utvikling av team, mennesker og til å forstå oss selv bedre?
For å forstå dette har vi besøk av innovasjonsbiologen Jens Andreas Huseby fra Bekk Consulting. Jens Andreas er temaeier for samarbeid og digital forretningsutvikler i Bekk, og ikke minst er han evolusjonsbiolog. En vanvittig spennende kombinasjon!
I denne episoden diskuterer og lærer vi av Jens Andreas om hvordan vi bruke evolusjonsteori til bedre å forstå team. Hvorfor trives vi egentlig med samarbeid og samhandling? Og hva i menneskets natur burde vi forstå for å bedre klare å tilrettelegge for nettopp samhandling? Og hvordan påvirker det gruppedynamikken? Og ikke minst, hvorfor skal vi egentlig jobbe med tillit?
“Alle trenger ikke jobbe smidig” er noe vi stadig hører, men stemmer det? Hva betyr egentlig smidig? Og hva betyr det å jobbe? Dette dykker vi ned i og diskuterer. Vi får så klart også hjelp av AI for å definere begrepene 🤖
Vi vil også takke vår hovedpartner, Sparebank1 Utvikling og våre 2 nye partnere Gnist og Capra for at dere sponser oss.
Sparebank1 Utvikling jobber hver eneste dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
Capra hjelper selskaper levere software og digitale produkter litt raskere og med høyere kvalitet, og med å bygge organisasjoner teknologer ønsker å jobbe i. Det gjør de gjennom organisasjonsutvikling, rådgivning, smidig coaching, teamledelse, prosjektledelse, frontend,- og backendutvikling, arkitektur og infrastruktur. I Capra settes menneskene først. Vi vet at fornøyde og motiverte folk skaper den beste arbeidsplassen.
Konsulentselskapet Gnist har på kun 4 år blitt et ledende miljø innen teknologiledelse i Norge. Gnist fordyper seg i temaer innen systemutvikling og teknologi, ledelse, smidig og transformasjon. Selskapet er bygget på verdiene frihet, nysgjerrighet og lidenskap, og «Gnisterne» brenner for å bistå kundene sine med å bygge tilpasningsdyktige organisasjoner og høypresterende team.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden diskuterer vi RiksTV sin smidige reise. RiksTV er en av få bedrifter i Norge som opererer etter smidige prinsipper i hele verdikjeden. Alt fra rekruttering, utvikling, markedsføring, utvikling, planlegging og budsjettering følger smidige prinsipper. RiksTV blir også trukket frem som en av Norges rollemodeller innenfor smidig. Vi håper det blir en spennende lytting!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.