Personalledelse, hvordan burde dette se ut i smidige organisasjoner? Hvem skal sikre at ikke alle tar ferie samtidig? Hvem skal godkjenne den nye Mac’en? Hvem skal ha ansvar for rapportering?
Hva om vi plukker fra hverandre rollen personalleder og ser på det fra et smidig perspektiv, hva sitter vi igjen med da? Kan oppgavene løses på en annen måte, og av andre personer? Og i så fall, hvordan kan dette se ut? Det tar vi for i denne episoden. Vi diskuterer typiske ansvarsområder som administrasjon, lønn, rapportering, performance tracking og fagansvar.
Dette spørsmålet fikk vi fra Linn gjennom smidigpodden.no/1kaffe! Vil du være med på å påvirke innholdet i Smidigpodden, så bli med i vårt Smidigpodden fellesskap!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hvordan kan vi bruke evolusjonsteori i hverdagen vår, til utvikling av team, mennesker og til å forstå oss selv bedre?
For å forstå dette har vi besøk av innovasjonsbiologen Jens Andreas Huseby fra Bekk Consulting. Jens Andreas er temaeier for samarbeid og digital forretningsutvikler i Bekk, og ikke minst er han evolusjonsbiolog. En vanvittig spennende kombinasjon!
I denne episoden diskuterer og lærer vi av Jens Andreas om hvordan vi bruke evolusjonsteori til bedre å forstå team. Hvorfor trives vi egentlig med samarbeid og samhandling? Og hva i menneskets natur burde vi forstå for å bedre klare å tilrettelegge for nettopp samhandling? Og hvordan påvirker det gruppedynamikken? Og ikke minst, hvorfor skal vi egentlig jobbe med tillit?
Vi inviterer deg inn til en episode som er mer aktuell i dag enn noen gang før, den er spennende og utrolig tankevekkende!
Hvilken episode snakker jeg om? Jo, episoden om AI og smidig med Lars Rinnan! I november 2020 releaset vi denne episoden. Lars er CEO i Amesto NextBridge og høyt ansett innenfor AI faget, er litt av en visjonær og han har enormt mye kunnskap om fremtidens organisasjoner og næringsliv.
• For hvilken plass burde AI ha? Hvorfor er 2029 så viktig?
• Hvordan vil arbeidslivet se ut i fremtiden?
• Hvordan kan vi bruke AI til å skape mer humane organisasjoner, og samfunn?!
• Og så klart også, borgerlønn, som kan være en veldig viktig brikke i fremtidens samfunn!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva er psykologisk trygghet? Hvorfor er det så viktig? Og ikke minst, hvordan kan vi skape og bygge det i teamene våre? Hva kan du gjøre som leder og hva kan du gjøre som teammedlem?
I årets første episode har vi besøk av Mia Myking Bjørnsen fra DNB. Mia coacher både team og jobber med organisatorisk endring i DNB. Hun har lang erfaring med å arbeide med team rundt psykologisk trygghet, og er rå på å se hva som er utfordringer i ulike team, og hvordan det kan arbeides med.
Økningen i antall relasjoner dersom en øker antall teammedlemmer, kjent som Metcalfe’s law:
Hva vet vi om psykologisk trygghet?
Vi vet at vi mennesker trives i miljø hvor vi er i det vi kaller for «læringsonen». Der opplever vi både høy grad av motivasjon og «ansvarlighet», men vi opplever også høy grad av psykologisk trygget. Det er da vi preseterer som best.
Dersom vi har liten grad av psykologisk trygghet, men stor grad av «ansvarlighet» så vil vi oppleve samme arbeidspress som stress.
Du har kanskje hørt skille mellom «positivt» og «negativt» stress. Vi er overbevist om at i det øyeblikket en kaller noe stress er det per definisjon en negativ opplevelse, fordi stress er relatert med en for stor arbeidsmengde og at en står alene. Fordi, dersom en opplever stor grad av stress, men også har støtte så er en i læringssonen, og der trives vi mennesker.
Det er også viktig at vi ikke har for liten grad av ansvarlighet og motivasjon, men for høy psykologisk trygghet, da havner vi fort i komfortsonen. Her kan vi fort bli umotiverte og litt late.
Hvis du vil høre mer fra Mia så har hun også gjestet Smidigpodden tidligere sammen med kollega Kjersti Tronstad-Ausland, da var tema endringsledelse i smidige transformasjoner: https://smidigpodden.no/episode/60
Hybrid arbeidshverdag, noe vi alle har kjent på de siste årene, men hva nå når Norge har åpnet opp og loven ikke dikterer hva og hvordan ledere skal lede og hvordan selskapet skal organisere arbeidshverdagen?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
Hvordan skal arbeidsdagen se ut for medarbeidere? Hvilke muligheter har hver enkelt til å styre sin egen hverdag? Hva sier disse valgene om en organisasjon og ledelsen?
Hvorfor blir disse valgene viktig i fremtiden og hva kan du gjøre for å tilrettelegge bedre for ansatte?
I denne episoden har vi besøk av Heidi Nygjelten, Nordic Chief People & Culture Officer at Amesto TechHouse. Vi får høre hvilke tiltak de gjør og har gjort, vi får høre om prosjekt futura, fleksibilitetsmanifestet og hvordan de tilrettelegger for den enkelte ansatte.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Gjør deg klar for en tankevekkende og kanskje noe provoserende episode! Forhåpentligvis kommer du ut i andre enden med nye tanker og refleksjoner. I så fall, fortell oss hva du mener, det hadde vært spennende å høre!
Et av de viktigste prinsippene i smidig er åpenhet og transparens, noe av det viktigste i endringsledelse er informasjonsdeling, og når en organisasjon er i endring er noe av det mest gjentatte jeg hører; ansattes umettelige behov for informasjon.
Så hva gjør du når du skal gjennom en gigantisk endring, du skal endre på hele selskapsstrukturen, hvordan dere organiseres, men dere kan ikke si det til noen, for dere er børsnotert. Du kan ikke forberede noen, ikke ledere, ikke ansatte. Kun rett før det også er offentlig informasjon, kan dere fortelle.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Det var nettopp dette som skjedde i Orkla for nå snart 1 ½ år siden. Og på besøk for å fortelle om hvordan de håndterte dette er Karoline Nauste. Karoline, sammen med kollegaer, transformerte Orkla fra å være et konsern med 20.000 ansatte til å bli et investeringsselskap med 12 selvstendige Portfolio selskaper.
Karoline er VP for Employer branding og HR business partner i nettopp Orkla, hun har årevis med erfaring fra endringsledelse og det å jobbe med folk, både fra Orkla, men også der jeg kjenner henne fra, DNB.
Vi har besøk av Moquan Chen fra Bekk og vi snakker produktledelse! Trodde du at produktledelse var noe nytt? Noe hipt og nymotens? Vi går tilbake til produktledelsen sine røtter, og vi lover at du blir overrasket over når og hvordan det startet 🤓
Moquan har lang erfaring med å jobbe med nettopp produktledelse, vi får høre mange spennende historier og tanker om hvordan fagfeltet har vokst frem til det det er i dag.
Vi snakker også om trender innenfor faget, har det vært for mye fokus på autonomi og scrum? Og hva kan en maurtue ha med produktledelse og smidig å gjøre?
Dette er rett og slett en spennende, litt provoserende, men sunn episode!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.