Personalledelse, hvordan burde dette se ut i smidige organisasjoner? Hvem skal sikre at ikke alle tar ferie samtidig? Hvem skal godkjenne den nye Mac’en? Hvem skal ha ansvar for rapportering?
Hva om vi plukker fra hverandre rollen personalleder og ser på det fra et smidig perspektiv, hva sitter vi igjen med da? Kan oppgavene løses på en annen måte, og av andre personer? Og i så fall, hvordan kan dette se ut? Det tar vi for i denne episoden. Vi diskuterer typiske ansvarsområder som administrasjon, lønn, rapportering, performance tracking og fagansvar.
Dette spørsmålet fikk vi fra Linn gjennom smidigpodden.no/1kaffe! Vil du være med på å påvirke innholdet i Smidigpodden, så bli med i vårt Smidigpodden fellesskap!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hvem jobber smidig coachen egentlig for? Dette er et spørsmål vi har blitt stilt flere ganger, og en utfordring mange av dere helt sikkert kjenner dere igjen i. Derfor har vi i denne episoden besøk av Linda Halvorsen og Jøran Lillesand, begge to fra Bekk Consulting.
Vi diskuterer problemstillingen fra to ulike vinkler. Dersom en er fast ansatt smidig coach, men organisasjonen ikke har kommet så langt at en har tverrfaglige team; jobber en da for IT eller forretning? Og hva hvis du er konsulent? Hvordan ser rollen din ut da?
Og hva med sluttkunden? Er de dem du egentlig jobber for?
Quiet quitting.. et fenomen som har fått mye oppmerksomhet i det siste, både hyllet og hatet, men hva dreier det seg egentlig om? Det handler nemlig ikke om dårlige ansatte, eller at vi bare vil jobbe 8-16, men om noe mye mye viktigere.
Essensen i quiet quitting handler nettopp om dårlige ledere. Det handler om umotiverte ansatte som ikke er inspirert på jobb, som ikke finner noe mening i jobben de gjør. Så, er quiet quitting egentlig et positivt fenomen eller har vi misforstått hva vi egentlig burde diskutere? Nemlig, hvordan bør vi lede? Hva kan og bør forventes av ledere?
Fokuset på ledelse har jo blitt større de siste årene, vi har vært gjennom en pandemi, vi har blitt sendt på hjemmekontor og vi har måttet tilpasse oss en ny hverdag. Nå har vi kommet ut på andre siden, noen vil si «vi er tilbake», men hva betyr dette for ledelse og har kompleksiteten egentlig bare blitt større? Og er ikke det å si «vi er tilbake» ganske så trist og passivt? Om noe så mener vi at vi har løpt fremover, ganske så fort, og nå må vi holde på momentet 🚀
Men det er ikke så rart at ledere er usikre på hva som forventes av dem, eller at ansatte er usikre på hva de kan forvente av en leder, når vi har fått nye forutsetninger og forventninger. Og hva med den yngre generasjonen som kommer til, de presser fremover, krever mer, og tvinger oss til å tenke nytt.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Vi mener det er to elementer ledere må være gode på; det strategiske/ retningsgivende og det mellommenneskelige, rykende fersk forskning støtter også oppom under dette.
Så, forhåpentligvis lærer du noe, får noen nye refleksjoner og tanker og blir inspirert i hverdagen 😀
Som (ny) IT-direktør i politiet er smidig det aller første Catherine Janson tar for seg, hvorfor det?
Catherine er tidligere avdelingsdirektør for IT utvikling og data i NAV og før det igjen har hun flere år i Devoteam bak seg. Med andre ord er hun en erfaren leder og endringsleder som skal lede politiet inn i nye arbeidsmåter, men hvordan ser smidig egentlig ut i Politiet og hvilke endringer kan vi allerede begynne å se? Hva betyr brukerfokus i politiet? Hva med samfunnsoppdraget? Og ikke minst, hvordan tenker en rundt testing og læring?
Vi har Anssi Rantanen på besøk, og denne episoden er spilt inn på OBF, Oslo Business Forum.
Anssi er en av årets key note speakers på OBF, han er CEO i MySpeaker growth og har og har førstehåndskunnskap om påvirkningen av AI på organisasjoner.
Vi får høre om konkrete AI caser, og diskuterer tema som hvordan AI og mennesker kan jobbe sammen, og hva blir viktig for organisasjoner og mennesker fremover? Hvorfor synes noen det er enklere å ta i bruk nye verktøy, mens andre synes det er vanskeligere? Og ikke minst, hvordan skal du gå frem dersom du ønsker å begynne å eksperimentere med AI i din organisasjon?
Den 18.10 feirer vi 100 episoder med livepod, gå inn på smidigpodden.no/100 for å sikre deg en av de siste plassene.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
I denne episoden har vi besøk av hele tre gjester, Kristian Gravdal, Karsten Eskelund og Therese Børter. Vi diskuterer hvordan organisasjoner kan tilpasse seg den nye hverdagen vi nå opplever. Hvilken rolle spiller kultur og teknologi i denne endringen? Hvordan skiller smidige organisasjoner seg ut fra andre organisasjoner nå? Og ikke minst, hvordan kan vi bruke den sense of urgency vi nå opplever til å skape positiv endring og utvikling?
Smidigpodden har nådd nesten 100.000 nedlastinger og vi har releaset 22 episoder i 2022! 2022 har vært preget av store endringer for oss 🐕👶🏼 og vi har vel for alvor bevist at flere team medlemmer ikke nødvendigvis betyr mer effektivitet 😂På tross av store omveltninger i hverdagen har vi klart å release episoder (nesten) annenhver uke!
Vi er utrolig stolte av at vi både har klart å fastholde på antall episoder og kvalitet, men at vi også har klart å doble antallet nedlastinger på 1 år! Men hva med veien videre for Smidigpodden? Vi letter på sløret og gir dere en kikk inn i neste års releaseplan, ambisjoner for podden og tanker rundt sponsorat og buy me coffee.
Vil du sponse Smidigpodden? Send oss en mail så kan vi fortelle deg mer🚀
Og helt til slutt, takk for at nettopp du lytter på Smidigpodden 🧡
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.