I denne episoden har vi besøk av Øyvind Ødegård. Øyvind jobber som konsulent hos Dfind og har tidligere jobbet for selskaper som Finn.no og Sparebank 1.
I denne episoden diskuterer vi alt fra metrics til vaner og rutiner. Vi lærer også om hvorfor investering i infrastruktur burde ansees som employer branding! Kanskje det er den nye fremtiden, investering i infrastruktur fra HR sitt budsjett? Eller hva med ikke noe budsjett i det hele tatt ?
I denne episoden har vi to herlige gjester fra Sparebank 1 Utvikling, Jostein Emmerhoff og Vidar Moe. De forteller historien om hvordan de har gått fra 30 til ca 300 ansatte, hva de tenkte når 26% av utviklerne sa opp, hvordan de har retenkt ledelse, latt seg inspirere av Lean, bruker A3 til problemløsning, innførte fagdager en hel dag hver uke (!!) og organiserte seg tilbake til en matriseorganisasjon. Vil du høre om dette, og masse masse mer er dette definitivt episoden for deg!
OKR, Objectives and Key Results, eller ambisjoner og nøkkelindikatorer på godt norsk er et målstyringsverktøy som flere organisasjoner velger å bruke. Det stammer opprinnelig fra Peter Drucker, men har kanskje blitt mest kjent gjennom at Google har brukt det i bred skala i forbindelse med produktutvikling.
Så hvorfor har selskaper som arbeider innenfor helt andre bransjer valgt å bruke det samme? Hvorfor endte de opp med OKR som målstyringsverktøy? Bruker de kun OKR? Hvordan har de valgt å implementere det? Og hva er deres læringspunkter?
I denne samarbeids episoden med OKR Podden har vi besøk av Ola Jordal fra Corvus Energy, Ellen Marie fra Gnist, Pål Rønnevik fra Norges Idrettsforbund, Ximena Støen fra Origo og Rune Skaia fra Redd Barna for å diskutere dette og høre hvordan de har valgt å løse det!
Vi er utrolig stolte av å samarbeide med Sparebank 1 Utvikling:
Sparebank1 Utvikling jobber hver eneste dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
Oppdraget til Sparebank 1 utvikling er jo er å hjelpe vanlige folk og små bedrifter til å få en enklere og bedre hverdagsøkonomi. Sammen med bankene i SpareBank 1-alliansen bidrar de til bærekraftige lokalsamfunn i hele Norge.
Alle våre gjesters anbefalte bøker har vi samlet her!
Sociokrati 3.0 (S3) er sosial teknologi for utvikle smidige og motståndskraftige organisasjoner i alle størrelser, fra små oppstartsbedrifter til store internasjonale organisasjoner. I denne episoden har vi besøk av Martin Berg og Jonas Jaconelli fra Squeed. Vi diskuterer hva Sosiokrati er, hvordan vi kan bruke det og deres erfaringer 🤩
Hvordan kan S3 hjelpe dere? Det kan hjelpe deg & dere med å nå målene deres og lykkes med å navigere i kompleksiteten 🤯 Dere kan gjøre endringer ett trinn av gangen, uten behov for plutselig radikal omorganisering eller planlegging av et langsiktig endringsinitiativ.
For å lære mer så anbefaler vi en lytt 🎧
Vi inviterer dere inn til en spennende og tankevekkende episode.
75% av nordmenn føler lite eller inget engasjement i jobben sin. 94% av ledere mener at smidighet og samarbeid er kritiske faktorer for at deres organisasjon skal lykkes, men kun 6% av dem mener selv at de er smidig. Slik starter Smidigpodden sin intro, men hvordan skal en egentlig tilnærme seg en smidig transformasjon?
I denne episoden tar vi for oss smidig transformasjon gjennom 5 organisatoriske byggesteinene: strategi, struktur, folk, prosess og teknologi. Hvordan kan en tenke nytt om disse byggesteinene? I denne episoden diskuterer vi hver enkelt av disse byggesteinene og hvordan en organisasjon kan tilnærme seg dem, hvordan en kan tenke nytt, og hvordan utvikle organisasjonen steg for steg i riktig retning.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
I denne episoden utforsker vi hvordan man går i gang med å gjennomføre en smidig transformasjon og hva som er viktige elementer å huske på. Vi går gjennom to ulike modeller som vi mener kan fungere til inspirasjon og refleksjon, modellene ligger på instagramsiden vår @smidigpodden.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.