Psykologisk trygghet, det er både et buzzword og er på alles lepper, ledere prioriterer det ikke, men allikevel står alle på scenen å snakker om det! Hva om det, i tillegg til å sikre at folka våre har det bra, ligger et business case i bunn?
Hvorfor må ledere prioritere psykologisk trygghet i hverdagen? Men hva er det egentlig? Handler om å unngå konflikt, kritikk eller potensielt truende handlinger, ideer eller samtaler? Eller er psykologisk trygghet noe helt helt annet?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hvorfor er næringslivet så dårlig på å ta til seg forskning og forskningsresultater? Dette er en av våre store frustrasjoner, men noen skiller seg ut! Og med noen mener vi Storebrand!! Storebrand har samarbeidet med SINTEF i 10 år om å bli en smidigere bedrift.
Hvordan ser smidig ut i Storebrand, hva mener SINTEF og hvordan utarter samarbeidet seg? Hvordan ser smidighet ut i praksis? Hva lærer de av hverandre? Hva kan vi lære av dem? Og hva kan du lære av dem?
Som gjester har vi Idun Backer og Nils Brede Moe.
Idun er People Strategy Lead i Storebrand og har fokus på smidig, læring og organisasjonsutvikling, med sin bakgrunn fra pedagogikk og akuttmottak på sykehus, kombinert med en master om tverrfaglig samarbeid har hun et fantastisk helhetlig fokus på mennesker.
Nils er sjefsforsker hos SINTEF Digital og har forsket på smidig de siste 20 årene, han er ingen fremmed for smidig og arrangerte den største internasjonale smidige konferansen i trondheim tilbake i 2010. Han har over 160 internasjonale publikasjoner og jobber bla med selskaper som DNV, DNB, Gjensige, Sparebank 1 utvikling, Spotify, NAV, så klart Storebrand.
Takk til alle dere som støtter Smidigpodden gjennom å være en del av Smidigpoddens fellesskap.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Personalledelse, hvordan burde dette se ut i smidige organisasjoner? Hvem skal sikre at ikke alle tar ferie samtidig? Hvem skal godkjenne den nye Mac’en? Hvem skal ha ansvar for rapportering?
Hva om vi plukker fra hverandre rollen personalleder og ser på det fra et smidig perspektiv, hva sitter vi igjen med da? Kan oppgavene løses på en annen måte, og av andre personer? Og i så fall, hvordan kan dette se ut? Det tar vi for i denne episoden. Vi diskuterer typiske ansvarsområder som administrasjon, lønn, rapportering, performance tracking og fagansvar.
Dette spørsmålet fikk vi fra Linn gjennom smidigpodden.no/1kaffe! Vil du være med på å påvirke innholdet i Smidigpodden, så bli med i vårt Smidigpodden fellesskap!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva gjør egentlig en smidig coach? Det er jo like mange måter å løse denne rollen på som det er smidig coacher i verden. Vi diskuterer utfordringer rundt rollen og hvordan de har angrepet det i RiksTV. Gjestene våre er Kristin og Gry, begge ansatt i RiksTV. Det er en utrolig spennende og morsom prat. Håper dere liker den!
Lurer du på hva du skal gi i julegave? Hvorfor ikke gi abonnement på Audible? Vi bruker begge Audible og synes det er fantastisk! Alle bøkene under finnes også på Audible.
That’s classified, that’s need to know basis, that’s above your paygrade! Det er vel få organisasjoner som er omringet av mer mystikk enn forsvaret, og hvis en da tenker Cyberforsvaret så girer en det allerede opp noen hakk! Så derfor ble vi skikkelig glade når Stian Norløff, sjef for Cyberforsvarets digitaliseringsavdeling, ville snakke med oss!
For Cyberforsvaret overrasker på mer enn en måte, ikke bare er de utrolig nedpå og åpne for å dele, men de har også en imponerende ambisjon, som vi virkelig håper de klarer å oppnå, men det får du høre mer om i episoden.
Vi tar for oss Cyberforsvaret sin smidige transformasjon, hvordan ser planleggingsprosessen ut, hvordan har de gått fra leveranse til digitalsieringsfabrikk, hvordan involverer de brukere og ikke minst hvordan ser fremtiden ut?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Produksjon er nede! Det går kalt nedover ryggen din.. Hva gjør du nå? Hva tenker du? Hvem sier du det til? Hva er neste steg??
Psykologisk trygghet og å alene knekke Produksjon.. hvorfor er det ene så viktig når det andre skjer?
Hvordan vil dette skille klinten fra hveten og definere deg som organisasjon? For å det å gjøre feil, det er en fantastisk læringsmulighet, om du lar det være det!
Vi har Aleks Gisvold på besøk, og vi snakker om nettopp dette! Aleks knakk produksjon som han selv sier det, men hva skjedde så? Hva kan vi lære av det og hvordan kan vi bli bedre?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden diskuterer vi forskjellige organisasjonsformer, som tradisjonell organisering, hva er egentlig forskjellen på en arbeidsgruppe og et team? Forskjellige typer team, fra lederstyrte til uavhengige team. Hvilken team størrelse er riktig? Vi diskuterer nettverks organisering og dynamiske team. Hvilken organisering er egentlig smidig? Hva er riktig og når? Følg oss på Instagram @smidigpodden.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.