Karin Bredin
| | | |

71: Tverrfaglige team utvanner spesialkompetanse med forsker Karin Bredin

Karin Bredin er forsker ved Linköpings universitet i Sverige, og har forsket på tverrfaglige team, og hun ser at tverrfaglige team kanskje ikke er så rosenrødt som vi ønsker å tro.

Det betyr ikke at det er noe galt med tverrfaglige team, eller at vi ikke skal organisere oss på en slik måte, tvert imot. Det betyr at en må, som Tobias pleier å si: “ha ekstra fokus på det du ikke er organisert for”.

Ved faglig organisering må en fokusere på effekt og samhandling. 

Ved tverrfaglig organisering må en fokusere på faglig utvikling.

Organisering vil hjelpe oss, men det løser ikke alle problemene våre. Fordi, ofte når en løser et problem, så har du også skapt et nytt.

Hvilke problem og utfordringer oppstår og hva bør vi være oppmerksomme på? Det er dette vi diskuterer i denne episoden!

Lyst på en tekstlig variant led sammendraget Tverrfaglighetens dilemma: En balansegang mellom samhandling og spesialisering

Utfordringer som kan oppstå:

  • Hvordan fortsetter en å utvikle sin spesialkompetanse over tid, når de en jobber med har en annen faglig bakgrunn?
  • Organisasjonen selv har ikke nødvendigvis noen løsning, den/ de ansatte selv må selv jobbe med dette.
  • Hvis vi har fokus på streken øverst på T’en, så vil vi bruke mindre tid på I en i T’en. Dette medfører at en ikke har tid eller kognitiv kapasitet etc til å lære seg alt!
  • Vi måler våre team, i beste fall, på effekt (outcome) eller kanskje oftere på output. Hvordan passer fagligutvikling inn i dette? Som vi vet får vi det vi måler og kun det vi måler.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget

Anbefalte bøker

Kontaktinfo Karin

Transkribering av samtalen med forsker Karin Bredin

Lytt her:

Apple PodcastsSpotifyGoogle PodcastsAcastYouTube

Similar Posts

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *