Hvordan kan vi bruke evolusjonsteori i hverdagen vår, til utvikling av team, mennesker og til å forstå oss selv bedre?
For å forstå dette har vi besøk av innovasjonsbiologen Jens Andreas Huseby fra Bekk Consulting. Jens Andreas er temaeier for samarbeid og digital forretningsutvikler i Bekk, og ikke minst er han evolusjonsbiolog. En vanvittig spennende kombinasjon!
I denne episoden diskuterer og lærer vi av Jens Andreas om hvordan vi bruke evolusjonsteori til bedre å forstå team. Hvorfor trives vi egentlig med samarbeid og samhandling? Og hva i menneskets natur burde vi forstå for å bedre klare å tilrettelegge for nettopp samhandling? Og hvordan påvirker det gruppedynamikken? Og ikke minst, hvorfor skal vi egentlig jobbe med tillit?
Hva er egentlig smidig? Agile? Det er nettopp dette vi diskuterer i Smidigpodden sin første episode!
Smidig går langt dypere enn metoder, tavler og stand opp møter. Kjernen i smidig dreier seg om å raskt generere forretningsverdi gjennom samarbeid, kontinuerlig læring og tilpasning.
Så hva er egentlig en «smidig kultur»? og hva bør dere jobbe med for å komme dit?
I denne episoden, gjennom å diskutere verdier, prinsipper, praksiser og hva som gir effekt utforsker vi hva smidig er.
Det er på tiden vi tenker nytt om lønn og motivasjon, og det er på tide vi støtter oss på forskning.
I denne episoden utfordrer vi tradisjonelle metoder for å tiltrekke og beholde talent.
Er tradisjonelle metoder for å motivere ansatte egentlig feil?
Vi utforsker forskningen bak motivasjon og lønn, og dykker ned i banebrytende lønnsmodeller. Vi utfordrer vi det etablerte, og dykker ned i grensesprengende forskning og praksis.
Oppdag hvordan fremtidsrettede organisasjoner omdefinerer motivasjon, fra Daniel H. Pinks innsikt om rettferdighet til åpne lønnsmodeller. Bli med oss for å lære hemmelighetene til suksess i arbeidslivet, og hvordan du kan transformere din egen organisasjon i 2024. Er du klar for en revolusjon i lederskapet?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Denne episoden er en gammel goding, den er fra mars 2020, og det var vår 17 episode, så vi var ganske ferske i podkast gamet.
I episoden har vi besøk av Vegard Kolbjørnsrud, Vegard er Førsteamanuensis på Handelshøgskolen BI.
Han forsker bla på nye organiseringsformer, strategi, digitalisering, forretningsmodeller. Når han var hos oss diskuterte vi Vegard har lært om smidige organisasjoner gjennom sin forskning. Hva bør vi ta med oss når vi arbeider med smidig, hvordan tror Vegard smidig kommer til å se ut i fremtidige organisasjoner, og hvorfor kommer smidig til å være så viktig??
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva har følelser egentlig på jobb å gjøre? Hvilken rolle har følelser i innovasjon? For å utforske og lære om dette har vi besøk av Marius Jones, Marius har en Phd grad fra NHH og har forsket på nettopp dette med følelser på jobben.
Vi diskuterer følelser fra et internt organisasjonsperspektiv, og et eksternt perspektiv. Altså hvorfor ønsker vi at kundene våre skal ha følelser og hvorfor vil vi at de skal uttrykke dem til oss? Hvordan kan dette bedre innovasjonstakten og produktutviklingen vår?
Videre diskuterer vi hvorfor det å uttrykke følelser som ansatte eller leder er viktig, hvilken rolle kan og burde følelser ha? Hvordan skal vi forholde oss til egne og andres følelser på jobben? Hvordan kan vi best uttrykke følelser på jobb? Er det forskjell på positive og negative følelser, hvordan og om vi kan uttrykke dem? Og ikke minst snakker vi om hva vi kan gjøre når kollegaer uttrykker følelser og hvordan kan vi håndtere det.
Psykologisk trygghet, det er både et buzzword og er på alles lepper, ledere prioriterer det ikke, men allikevel står alle på scenen å snakker om det! Hva om det, i tillegg til å sikre at folka våre har det bra, ligger et business case i bunn?
Hvorfor må ledere prioritere psykologisk trygghet i hverdagen? Men hva er det egentlig? Handler om å unngå konflikt, kritikk eller potensielt truende handlinger, ideer eller samtaler? Eller er psykologisk trygghet noe helt helt annet?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
En av de største utfordringene vi har i verden i dag er knyttet opp mot bærekraft, men hva betyr dette for organisasjoner, og hva betyr bærekraftig egentlig? Og kan vi ta med oss bærekraft inn i hvordan vi tenker rundt folkene våre, organiseringen vår, og hvordan vi kan bli mer tilpasningsdyktige? Hva er smidig og digitalisering sin plass i alt dette?
For å lære mer, diskutere og reflektere har vi besøk av Håkon Sveen fra Bærepodden. Håkon var med på den smidige transformasjonen til NAV på kommunikasjons siden, og jobber nå i Footstep AS med ja, du gjettet det, med kommunikasjon og bærekraft.
For meg var det en øyeåpner av en bok som på en glimrende måte forklarer hvordan verdenssamfunnet har gjort fremskritt på nesten alle områder de siste 50-100 årene. Selv om nyhetsbildet ofte tyder på noe annet så går faktisk verden fremover. Vi er på rett vei. Nyhetsbildet er ekstremvarianter av noe. Det representerer ikke normalen. Det er derfor det kommer i nyhetene. Og det er derfor det får ekstra oppmerksomhet i sosiale medier. Mens negative saker ofte bærer preg av akutte og plutselige hendelser – og dermed dekker nyhetskriteriene, når fremskritt sjelden opp fordi det gjerne er et resultat av innsats over lang tid. Dermed blir nyhetsbildet feilaktig dominert av triste saker og folk får et feilaktig bilde av hvor verden er på vei. Men tall og statistikk fra FN og Verdensbanken viser en krystallklar trend. Vi går i riktig retning. I boken Factfulness forklarer lege og professor Hans Rosling hvordan verden er blitt bedre på nesten alle områder de siste årene. Det var faktisk ikke bedre før selv om enkelte vil hevde det motsatte. Det betyr naturligvis ikke at alt er bra nok nå, og det betyr absolutt ikke at vi skal ta noe for gitt, men det meste har heldigvis blitt bedre. Det store unntaket er jo klimakrisen som på mange måter er prisen vi har måttet betale for fremskritt på mange av de andre områdene.
Men i denne boken så legger Hans Rosling frem statistikk, fakta og visualiseringer som underbygger påstandene hans. En veldig god bok for deg som ønsker å lære eller trenger å se at det faktisk er mye bra her i verden. Kan anbefales – viktig med litt positivitet etter korona.
Det ligger stor makt i ord. Antakelig større enn det mange faktisk tar innover seg. Ord og formuleringer er med på å påvirke hvordan vi tenker, hva vi tror og hvordan vi ser en problemstilling. Det er det noen som er bedre på enn andre til å bruke til sin fordel. God historiefortelling kan være enormt virkningsfullt for å få andre til følge det sporet du ønsker. I kombinasjon med karisma og lederevner er det nesten hypnotisk. Denne boken består av de viktigste talene til noen av de mest fremtredende lederne gjennom verdenshistorien – på godt og vondt. En viktig bok som viser hvilken enorm makt som ligger i ord. Mye å lære for mange.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.