Hva er egentlig smidig? Agile? Det er nettopp dette vi diskuterer i Smidigpodden sin første episode!
Smidig går langt dypere enn metoder, tavler og stand opp møter. Kjernen i smidig dreier seg om å raskt generere forretningsverdi gjennom samarbeid, kontinuerlig læring og tilpasning.
Så hva er egentlig en «smidig kultur»? og hva bør dere jobbe med for å komme dit?
I denne episoden, gjennom å diskutere verdier, prinsipper, praksiser og hva som gir effekt utforsker vi hva smidig er.
I denne episoden har vi to herlige gjester fra Sparebank 1 Utvikling, Jostein Emmerhoff og Vidar Moe. De forteller historien om hvordan de har gått fra 30 til ca 300 ansatte, hva de tenkte når 26% av utviklerne sa opp, hvordan de har retenkt ledelse, latt seg inspirere av Lean, bruker A3 til problemløsning, innførte fagdager en hel dag hver uke (!!) og organiserte seg tilbake til en matriseorganisasjon. Vil du høre om dette, og masse masse mer er dette definitivt episoden for deg!
Retrospektiver, kanskje et av de mest hyppigst brukte verktøyene innenfor smidig, men det er kanskje også et av de bedre symbolene på cargo cult! Enten en vil innrømme det eller ikke er det utrolig mange som gjennomfører retroer uten å reflektere over hvorfor en faktisk skal bruke det som et verktøy, og som gjør det fordi en vet at det er “riktig”.
Så, hvorfor skal en egentlig bruke retrospektiv som et verktøy, hva er utfordringene ved retrospektiver, og hvordan kan du løse disse? Hva er leders rolle? Og hvilke prinsipper bør en følge?
Nettopp dette diskuterer vi, Tobias og Ida, i denne episoden, og vi graver oss lengre ned i hva restrospektiver faktisk er, hensikten med dem og ikke minst, ønsket effekt 🤓
Vi er stolte av Smidigpodden sin sponsor, Sparebank1 Utvikling. SpareBank1 Utvikling jobber hver dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
I denne episoden har vi besøk av Yrja Oftedahl. Yrja har bakgrunn som gründer, var med på å starte opp Mesh i Oslo, og har nå podcasten Power Ladies der hun har intervjuet mer enn 100 «Power Ladies:». Yrja er også er foredragsholder og har bland annet hold foredrag på TEDx. Ikke nok med det skriver hun også for magasiner som Det Nye og Shape Up. En vi kan lære masse av med andre ord!
Smidig eller agile, hva er det egentlig om ikke hvordan vi tenker på mennesker? Om det er en ting denne episodens gjest bryr seg om så er det mennesker.
I denne episoden blir vi mer personlige enn ellers, vi snakker om det å gjøre feil, ambisjoner, coaching, mangfold i organisasjoner, gründervirksomhet, norsk kultur og masse masse mer!
Fremtiden, tech, greenspiration, health and girlpower! Yay! Jeg er en av de klassiske millennialsene som ønsker å bidra til at verden blir et bedre sted, ihvertfall litt. Og jeg tror og håper at ved å spre kunnskap kan jeg påvirke slik at verden går i riktig retning, i hvertfall bitte litt… Jeg har bakgrunn fra 7 år startup miljøet og var blant annet med tidlig i oppstartfasten til MESH 🙂 Du kan lese enda mer om meg her: https://www.yrjaoftedahl.com/ Kontakt meg på friends@yrjaoftedahl.com Eller legg meg til på sociale medier. @yrjaoftedahl
I den prisbelønnede intervju-podkasten Power Ladies møter Yrja inspirerende kvinner som utmerker seg innenfor det de holder på med for en nedpå, åpen og ærlig prat. Hvem er hun? Hvordan tenker hun? Hvordan får hun det til? Hva er det mest utfordrende hun har opplevd, og hvordan taklet hun det? Og ikke minst, hva er status innenfor fagfeltet hun jobber i? Gjennom dybde samtaler får man verktøy, strategi, tips og triks som man selv kan ta i bruk. Podkasten byr på spennende rollemodeller, alt fra bloggere til kunstnere, gründere, næringslivstopper og forskere. Det de alle har til felles er å ha skapt en arbeidsplass rundt det de brenner for og tror på, samt er fokusert på en bærekraftig samfunnsutvikling. Ved å løfte frem et mangfold av rollemodeller håper Yrja på at podkasten skal bidra til at kvinner tør å ta tak i eget liv og følge hjertet og drømmene sine. Yrja har for arbeidet med Power Ladies blitt tildelt UN Student Prize 2019 og blitt nominert til årets stjerneskudd i Vixen 2018.
Denne gangen utforsker vi fenomenet todelt ledelse. Todelt ledelse er «talk of the town» om dagen, og er noe vi selv tror veldig på! Tanken bak delt ansvar og lederskap er ikke ny. Vi tar deg med på en reise til kongeriket Sparta, gamle Roma og starten på Scrum. Er du ute etter tips for hvordan å få todelt ledelse til å fungere, så har vi samlet sammen noen av de og. Len deg tilbake, lytt og nyt.
I denne episoden diskuterer vi forskjellige organisasjonsformer, som tradisjonell organisering, hva er egentlig forskjellen på en arbeidsgruppe og et team? Forskjellige typer team, fra lederstyrte til uavhengige team. Hvilken team størrelse er riktig? Vi diskuterer nettverks organisering og dynamiske team. Hvilken organisering er egentlig smidig? Hva er riktig og når? Følg oss på Instagram @smidigpodden.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.