Denne episoden er en gammel goding, den er fra mars 2020, og det var vår 17 episode, så vi var ganske ferske i podkast gamet.
I episoden har vi besøk av Vegard Kolbjørnsrud, Vegard er Førsteamanuensis på Handelshøgskolen BI.
Han forsker bla på nye organiseringsformer, strategi, digitalisering, forretningsmodeller. Når han var hos oss diskuterte vi Vegard har lært om smidige organisasjoner gjennom sin forskning. Hva bør vi ta med oss når vi arbeider med smidig, hvordan tror Vegard smidig kommer til å se ut i fremtidige organisasjoner, og hvorfor kommer smidig til å være så viktig??
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Lurer du på som er greia med DevOps? Det utforsker vi videre i denne episoden! Vi snakker med Marley Singarajah fra Gnist og det er en utrolig spennende prat. I denne episoden er vi innom en hæv av morsomme buzzwords og måter å jobbe og løse utfordringer på, blant annet blue-green deploy, branching, micro tjenester, infrastructure as a code og peer programming.Det var så hyggelig og lærerikt at vi rett og slett ble sittende å snakke i flere timer! Derfor har vi delt det opp i flere episoder, eller deler om du vil. De andre delene vil bli sluppet fortløpende.
Gyldendal, grunnlagt i Norge i 1925 🇳🇴 og med røtter helt tilbake til 1770, en stolt organisasjon som tar vare på Norges kulturarv, men 2021 når også dem. Hvordan jobber de i Gyldendal og tenker rundt omstilling, digitalisering og endring? Hvordan møter de framtiden? For å høre om, lære og diskutere dette har vi besøk av Gry Gulbrandsen. Gry er kultur, arrangement og kompetanseansvarlig hos nettopp Gyldendal!
Lyst til å lytte på noe annet enn faglig? Hva med å sjekke ut Tobias sin anbefaling En mann ved navn Ove eller Ida sin anbefaling Under en brennende himmel på Storytell?? Du får 14 dagers gratis prøveperiode 🥳 akkurat nok til en bok eller to 🤓
Alle våre gjesters anbefalte bøker har vi samlet her!
I denne episoden har vi besøk av Øyvind Ødegård. Øyvind jobber som konsulent hos Dfind og har tidligere jobbet for selskaper som Finn.no og Sparebank 1.
I denne episoden diskuterer vi alt fra metrics til vaner og rutiner. Vi lærer også om hvorfor investering i infrastruktur burde ansees som employer branding! Kanskje det er den nye fremtiden, investering i infrastruktur fra HR sitt budsjett? Eller hva med ikke noe budsjett i det hele tatt ?
I denne episoden utforsker vi hvordan man går i gang med å gjennomføre en smidig transformasjon og hva som er viktige elementer å huske på. Vi går gjennom to ulike modeller som vi mener kan fungere til inspirasjon og refleksjon, modellene ligger på instagramsiden vår @smidigpodden.
Vi løfter på panseret på Norges råeste start-up som utfordrer en hel bransje, Northern Playground.
Northern Playground utfordrer hele forretningsmodellen til tekstilbransjen gjennom sin visjon – å redusere verdens klesforbruk.
De jobber for at du beholder klærne dine lenge. Helst for alltid.
Vi har daglig leder Jo Egil Tobiassen på besøk og vi snakker blant annet paradokset hvorfor vekst er viktig, rekruttering, produktutvikling og kundeinvolvering, hvordan en kan mobilisere kunder og investorer for å få hjelp og ikke minst hvordan det er å ønske å gjøre alt på nye måter.
Smidigpodden feirer 100 episoder den 18.10 og det gjør vi med livepod!
Og du er invitert!! Det er rigget for noen fantastiske diskusjoner rundt hva som kjennetegner endringsdyktige organisasjoner, og ikke minst hvordan ser fremtidens arbeidsplass ut, altså hva skal du rigge deg for? Og hvordan?
Vi har vært på Lean Agile i Skottland, riktignok en stund tilbake, men vi lærte masse som vi ønsker å dele med dere. Denne episoden går ikke i dybden på ulike områder, men er heller en smakebit på ulike tema og vi håper det kan inspirere til videre læring! Dersom det er noen av temaene du synes er mer interessante enn andre gi en lyd så kanskje vi kan fordype oss i dette i en annen episode.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.