I denne episoden utforsker vi smidig transformasjon, tema er delt opp i to, i episode 3 utforsker vi hva smidig transformasjon er, i episode 4 deler vi våre tanker om hvordan en smidig transformasjon kan gjennomføres.
Hva er de største utfordringene med deres Smidige transformasjon? Er det uenigheter eller spesielle problemer? Dette spurte vi dere, våre lyttere.
OG det kom inn mange spennende utfordringer som vi deler våre tips og refleksjoner rundt.
Smidig implementering og overføring til linjen, manglende kunnskap/forståelse hos folkene utenfor teamene, er smidig gammeldags, statlige finansieringsmodeller, klarer IT å endre sine omgivelser, bottom up endringsprosesser. Dette er noen få av problemstillingene dere sendte over når vi spurte hvilke problemer dere strever med i deres hverdag!
Dette er også tema for episoden, vi dykker ned i problemstillingene, knar dem, problematiserer og ser er hvordan vi kan snu på dem for å se de fra andre perspektiv.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hvordan designe en organisasjon? Hvilke prinsipper bør en følge? For å diskutere dette har vi besøk av Nicolay Worren. Nicolay er professor på NMBU, gründer av Reconfig, tidligere konsulent i Deloitte og Accenture, alt med fokus på organisasjonsdesign. Så Nicolay vet hva han snakker om!
Vi er innom tema som:
Smidig prinsipper og organisasjonsdesign
Skal en velge en bottom up eller top down tilnærming?
Hvordan eller bør strategien reflekteres i organisasjonens design?
Hvordan involvere organisasjonen i en omorganisering?
Kan organisasjoner blir for menneske fokuserte?
Finnes det en fasit?
Vi leker også med tanken om Smidigpodden-merch! Før vi kaster oss ut i det og senker timer ned i merch eventyret trenger vi å vite om det i det hele tatt er liv laga.
Vi hadde satt stor pris på om du vil svare på 2 spørsmål sånn at vi kan finne ut av om dette er en god ide 🚀
In this episode, Albert Vrajolli is visiting us, the topic is ING’s agile transformation. Listening to Albert sharing his experiences and thoughts from a transformation that involved the entire organization is truly inspiring. What was the goal, how did they do it, and what is important to remember? And how did they inspire everyone from the mortgage department to recruitment to IT to work with agile principles? Buckle up for a truly interesting and inspiring episode 🤩🧡
Some of the elements we discuss in this episode is:
ING’s agile journey
Agile outside of IT
One size fits all vs flexibility
Employees when scaling agile
How to focus, prioritize and align the organization
What are the most important elements in agile way of working
Smidigpodden har nådd nesten 100.000 nedlastinger og vi har releaset 22 episoder i 2022! 2022 har vært preget av store endringer for oss 🐕👶🏼 og vi har vel for alvor bevist at flere team medlemmer ikke nødvendigvis betyr mer effektivitet 😂På tross av store omveltninger i hverdagen har vi klart å release episoder (nesten) annenhver uke!
Vi er utrolig stolte av at vi både har klart å fastholde på antall episoder og kvalitet, men at vi også har klart å doble antallet nedlastinger på 1 år! Men hva med veien videre for Smidigpodden? Vi letter på sløret og gir dere en kikk inn i neste års releaseplan, ambisjoner for podden og tanker rundt sponsorat og buy me coffee.
Vil du sponse Smidigpodden? Send oss en mail så kan vi fortelle deg mer🚀
Og helt til slutt, takk for at nettopp du lytter på Smidigpodden 🧡
Butikker, barnehager, utdanningsinstitusjoner, kultur- og idrettsarrangementer er avlyst. Smittefaren er enorm, men det er også risikoen for at bedrifter går konkurs som perler på en snor, og med det Norsk næringsliv.
Politikerne kommer med løsning, og det må jobbes raskt i kulissene. For hvordan skal løfter bli omsatt til virkelighet? På 3 uker skal det være mulig å søke myndighetene om finansiell støtte, få en vurdering og få utbetaling.
Dette skal redde over 14 000 norske bedrifter, og totalt skal det utbetales mer enn 8 milliarder norske kroner.
For å høre denne historien har vi besøk av Frøydis Romundset og Kjell Birkeland fra Skattetaten, det var de som fikk oppdraget, sammen med kollegaer å skape en løsning på rekordtid som skulle hjelpe Norges innbyggere.
Vi får høre en historie om samfunnsansvar, dedikasjon, fart og ikke minst smidig når det virkelig trengs.
For som en anonym navy seal sa det: “Under pressure, you don’t rise to the occasion, you sink to the level of your training”
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Lurer du på hvilke bøker du bør lese eller lytte til på stranden, bilturen, fjellturen eller sykkelturen i sommer (eller hvilken som helst annen anledning for den saks skyld ? )?
Vi har samlet sammen 10 bøker som er anbefalt av våre gjester. Nå er det ingen unnskylding for å ikke få lest en (eller flere ? ) god(e) bok (/bøker) i sommer ? ?
Gjestene våre forklarer så klart selv hvorfor du bør lese akkurat disse bøkene, så sleng på hodetelefonene, len deg tilbake og bli inspirert?
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.