I denne episoden har vi besøk av hele tre gjester, Kristian Gravdal, Karsten Eskelund og Therese Børter. Vi diskuterer hvordan organisasjoner kan tilpasse seg den nye hverdagen vi nå opplever. Hvilken rolle spiller kultur og teknologi i denne endringen? Hvordan skiller smidige organisasjoner seg ut fra andre organisasjoner nå? Og ikke minst, hvordan kan vi bruke den sense of urgency vi nå opplever til å skape positiv endring og utvikling?
Quiet quitting.. et fenomen som har fått mye oppmerksomhet i det siste, både hyllet og hatet, men hva dreier det seg egentlig om? Det handler nemlig ikke om dårlige ansatte, eller at vi bare vil jobbe 8-16, men om noe mye mye viktigere.
Essensen i quiet quitting handler nettopp om dårlige ledere. Det handler om umotiverte ansatte som ikke er inspirert på jobb, som ikke finner noe mening i jobben de gjør. Så, er quiet quitting egentlig et positivt fenomen eller har vi misforstått hva vi egentlig burde diskutere? Nemlig, hvordan bør vi lede? Hva kan og bør forventes av ledere?
Fokuset på ledelse har jo blitt større de siste årene, vi har vært gjennom en pandemi, vi har blitt sendt på hjemmekontor og vi har måttet tilpasse oss en ny hverdag. Nå har vi kommet ut på andre siden, noen vil si «vi er tilbake», men hva betyr dette for ledelse og har kompleksiteten egentlig bare blitt større? Og er ikke det å si «vi er tilbake» ganske så trist og passivt? Om noe så mener vi at vi har løpt fremover, ganske så fort, og nå må vi holde på momentet 🚀
Men det er ikke så rart at ledere er usikre på hva som forventes av dem, eller at ansatte er usikre på hva de kan forvente av en leder, når vi har fått nye forutsetninger og forventninger. Og hva med den yngre generasjonen som kommer til, de presser fremover, krever mer, og tvinger oss til å tenke nytt.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Vi mener det er to elementer ledere må være gode på; det strategiske/ retningsgivende og det mellommenneskelige, rykende fersk forskning støtter også oppom under dette.
Så, forhåpentligvis lærer du noe, får noen nye refleksjoner og tanker og blir inspirert i hverdagen 😀
Denne gangen utforsker vi fenomenet todelt ledelse. Todelt ledelse er «talk of the town» om dagen, og er noe vi selv tror veldig på! Tanken bak delt ansvar og lederskap er ikke ny. Vi tar deg med på en reise til kongeriket Sparta, gamle Roma og starten på Scrum. Er du ute etter tips for hvordan å få todelt ledelse til å fungere, så har vi samlet sammen noen av de og. Len deg tilbake, lytt og nyt.
I denne episoden får vi besøk av Hanne Linaae og Cathrine Kjelstrup Larssen, to av DNB sine smidige coacher. Vi får høre om DNB sin smidige transformasjon, DNBs smidige diamant ?, hva smidig betyr for DNB og hvordan coach teamet jobber sammen. Så len deg tilbake, sett på headsettet og nyt ??
Få ting er så ofte nevnt som nøkkelen til gode produkter og tjenester som tverrfaglig team, men hvis det er en så “easy fix” hvorfor er ikke alle team da tverrfaglige? Fordi tverrfaglige team er ikke bare bare, hvordan knekker vi egentlig koden? Hva må være på plass? Hva må til?
For hvordan kan vi tilrettelegge for å sikre bedre samhandling i tverrfaglige team? Hvordan kan vi gjøre dem mer suksessfulle, morsommere å jobbe i og øke overlevelsesraten deres?
Elisabeth Andvik, forsker på BI har forsket på nettopp dette; hvordan tverrfaglige team samarbeider for å løse komplekse problem, mer spesifikt har hun forsket på helseteam.
Elisabeth sin forskning har resultert i en andre plass i forsker grand prix og forskningen hennes har generert et hav av nyhetsartikler og foredrag. Elisabeth kommer fra både helse og næringsliv og har pulsen på problemstillinger vi opplever hver dag.
I tre år fokuserte Elisabeth forskningen sin på team som arbeidet med å løse helseproblemer til barn som over år hadde blitt kasteballer i helsesystemet, som systemet var på vei til å gi opp på. Hun ville gi disse en sjanse, og for en sjanse det ble! Vi får høre en historie om frustrerte leger, frustrerte forskere, lysglimt og ikke minst revolusjonerende samhandling på tvers av profesjoner.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Som (ny) IT-direktør i politiet er smidig det aller første Catherine Janson tar for seg, hvorfor det?
Catherine er tidligere avdelingsdirektør for IT utvikling og data i NAV og før det igjen har hun flere år i Devoteam bak seg. Med andre ord er hun en erfaren leder og endringsleder som skal lede politiet inn i nye arbeidsmåter, men hvordan ser smidig egentlig ut i Politiet og hvilke endringer kan vi allerede begynne å se? Hva betyr brukerfokus i politiet? Hva med samfunnsoppdraget? Og ikke minst, hvordan tenker en rundt testing og læring?
Gyldendal, grunnlagt i Norge i 1925 🇳🇴 og med røtter helt tilbake til 1770, en stolt organisasjon som tar vare på Norges kulturarv, men 2021 når også dem. Hvordan jobber de i Gyldendal og tenker rundt omstilling, digitalisering og endring? Hvordan møter de framtiden? For å høre om, lære og diskutere dette har vi besøk av Gry Gulbrandsen. Gry er kultur, arrangement og kompetanseansvarlig hos nettopp Gyldendal!
Lyst til å lytte på noe annet enn faglig? Hva med å sjekke ut Tobias sin anbefaling En mann ved navn Ove eller Ida sin anbefaling Under en brennende himmel på Storytell?? Du får 14 dagers gratis prøveperiode 🥳 akkurat nok til en bok eller to 🤓
Alle våre gjesters anbefalte bøker har vi samlet her!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.