Det er på tiden vi tenker nytt om lønn og motivasjon, og det er på tide vi støtter oss på forskning.
I denne episoden utfordrer vi tradisjonelle metoder for å tiltrekke og beholde talent.
Er tradisjonelle metoder for å motivere ansatte egentlig feil?
Vi utforsker forskningen bak motivasjon og lønn, og dykker ned i banebrytende lønnsmodeller. Vi utfordrer vi det etablerte, og dykker ned i grensesprengende forskning og praksis.
Oppdag hvordan fremtidsrettede organisasjoner omdefinerer motivasjon, fra Daniel H. Pinks innsikt om rettferdighet til åpne lønnsmodeller. Bli med oss for å lære hemmelighetene til suksess i arbeidslivet, og hvordan du kan transformere din egen organisasjon i 2024. Er du klar for en revolusjon i lederskapet?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden har vi besøk av Torbjørn Larsen. Torbjørn har en lang og innholdsrik karriere innen digitalisering og smidig både som CIO i NAV, CTO i Mestergruppen og nå i Sopra Steria. Torbjørn er nok en av de topplederne i Norge med mest erfaring innen digitalisering og “smidigfisering” av organisasjoner. I denne episoden får vi høre hans tanker og refleksjoner om hva som var viktige elementer når han arbeidet med å ruste NAV for morgendagen, hvordan de drar nytte av det nå under Covid-19 og hva selskaper og toppledere bør tenke på når de står ovenfor et smidig skifte.
I denne episoden utforsker vi smidig transformasjon, tema er delt opp i to, i episode 3 utforsker vi hva smidig transformasjon er, i episode 4 deler vi våre tanker om hvordan en smidig transformasjon kan gjennomføres.
Hvorfor er næringslivet så dårlig på å ta til seg forskning og forskningsresultater? Dette er en av våre store frustrasjoner, men noen skiller seg ut! Og med noen mener vi Storebrand!! Storebrand har samarbeidet med SINTEF i 10 år om å bli en smidigere bedrift.
Hvordan ser smidig ut i Storebrand, hva mener SINTEF og hvordan utarter samarbeidet seg? Hvordan ser smidighet ut i praksis? Hva lærer de av hverandre? Hva kan vi lære av dem? Og hva kan du lære av dem?
Som gjester har vi Idun Backer og Nils Brede Moe.
Idun er People Strategy Lead i Storebrand og har fokus på smidig, læring og organisasjonsutvikling, med sin bakgrunn fra pedagogikk og akuttmottak på sykehus, kombinert med en master om tverrfaglig samarbeid har hun et fantastisk helhetlig fokus på mennesker.
Nils er sjefsforsker hos SINTEF Digital og har forsket på smidig de siste 20 årene, han er ingen fremmed for smidig og arrangerte den største internasjonale smidige konferansen i trondheim tilbake i 2010. Han har over 160 internasjonale publikasjoner og jobber bla med selskaper som DNV, DNB, Gjensige, Sparebank 1 utvikling, Spotify, NAV, så klart Storebrand.
Takk til alle dere som støtter Smidigpodden gjennom å være en del av Smidigpoddens fellesskap.
Tusen takk til vår partner som gjør Smidigpodden mulig, Gnist.
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
Hva gjør egentlig en smidig coach? Det er jo like mange måter å løse denne rollen på som det er smidig coacher i verden. Vi diskuterer utfordringer rundt rollen og hvordan de har angrepet det i RiksTV. Gjestene våre er Kristin og Gry, begge ansatt i RiksTV. Det er en utrolig spennende og morsom prat. Håper dere liker den!
Lurer du på hva du skal gi i julegave? Hvorfor ikke gi abonnement på Audible? Vi bruker begge Audible og synes det er fantastisk! Alle bøkene under finnes også på Audible.
Som (ny) IT-direktør i politiet er smidig det aller første Catherine Janson tar for seg, hvorfor det?
Catherine er tidligere avdelingsdirektør for IT utvikling og data i NAV og før det igjen har hun flere år i Devoteam bak seg. Med andre ord er hun en erfaren leder og endringsleder som skal lede politiet inn i nye arbeidsmåter, men hvordan ser smidig egentlig ut i Politiet og hvilke endringer kan vi allerede begynne å se? Hva betyr brukerfokus i politiet? Hva med samfunnsoppdraget? Og ikke minst, hvordan tenker en rundt testing og læring?
Vipps er et nyetablert selskap som startet som et prosjekt i DNB. Det har på få år opplevd enorm vekst, og innovert og redefinert markedet for betalinger. I denne episoden får vi besøk av Marit Andreassen og Mario Ek Aparicio fra Vipps. Vi får høre om smått og stort i Vipps. Vi snakker om blant annet tverrfaglig samarbeid, organisering og målstyring.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.