Nå er det bare å spenne seg fast og nyte lytten! Vi har Mattias Falkehag på besøk og det er en fest! Mattias er Partner i Netlight og vi diskuterer organiske organisasjoner, ledelse, samhold, unike samlinger og kunstverket Netlight. Lurer du på hva som gjør Netlight unikt og hva som kjennetegner en organisk organisasjon og en mindfull leder? Da er dette podepisoden for deg!
Hvem jobber smidig coachen egentlig for? Dette er et spørsmål vi har blitt stilt flere ganger, og en utfordring mange av dere helt sikkert kjenner dere igjen i. Derfor har vi i denne episoden besøk av Linda Halvorsen og Jøran Lillesand, begge to fra Bekk Consulting.
Vi diskuterer problemstillingen fra to ulike vinkler. Dersom en er fast ansatt smidig coach, men organisasjonen ikke har kommet så langt at en har tverrfaglige team; jobber en da for IT eller forretning? Og hva hvis du er konsulent? Hvordan ser rollen din ut da?
Og hva med sluttkunden? Er de dem du egentlig jobber for?
“Alle trenger ikke jobbe smidig” er noe vi stadig hører, men stemmer det? Hva betyr egentlig smidig? Og hva betyr det å jobbe? Dette dykker vi ned i og diskuterer. Vi får så klart også hjelp av AI for å definere begrepene 🤖
Vi vil også takke vår hovedpartner, Sparebank1 Utvikling og våre 2 nye partnere Gnist og Capra for at dere sponser oss.
Sparebank1 Utvikling jobber hver eneste dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
Capra hjelper selskaper levere software og digitale produkter litt raskere og med høyere kvalitet, og med å bygge organisasjoner teknologer ønsker å jobbe i. Det gjør de gjennom organisasjonsutvikling, rådgivning, smidig coaching, teamledelse, prosjektledelse, frontend,- og backendutvikling, arkitektur og infrastruktur. I Capra settes menneskene først. Vi vet at fornøyde og motiverte folk skaper den beste arbeidsplassen.
Konsulentselskapet Gnist har på kun 4 år blitt et ledende miljø innen teknologiledelse i Norge. Gnist fordyper seg i temaer innen systemutvikling og teknologi, ledelse, smidig og transformasjon. Selskapet er bygget på verdiene frihet, nysgjerrighet og lidenskap, og «Gnisterne» brenner for å bistå kundene sine med å bygge tilpasningsdyktige organisasjoner og høypresterende team.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Denne episoden er feiringen av 100 episoder! Vi feiret med dere i salen, metervis med kake og cremant, og ikke minst fantastiske gjester. Livepodden deles i to, dette er del én.
Hvordan vil fremtidens arbeidsplass se ut? Vi diskuterer hvor vi som mennesker kommer ifra, hva driver oss og hvordan vil det forme oss inn i fremtiden? Hva er lykke og er mennesket egentlig skapt for fremtiden? Var alt bare bedre før?
På besøk hadde vi Lars Rinnan. Lars er vår favoritt AI visjonær! Lars leder Amesto NextBridge og en av Norges (strengt tatt verdens) ledende stemmer innen AI. Lars ser utover teknologien i seg selv og ser på hvordan denne kan påvirke og forme selskapene og samfunnet vi lever i.
Motparten eller medparten er kanskje mer riktig å si er Jens Andreas Huseby. Evolusjonsbiolog møter digital forretningsutvikling, så innovasjonsbiolog kanskje? Jens Andreas kommuniserer evolusjonsteori på en anderledes og “nedpå” måte som gjør det enda mer spennende og interessant.
Kanskje du kunne tenke deg en Smidigpodden kopp? Eller en snasen t-skjorte kanskje? Sjekk ut https://smidigpodden.shop
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hvordan og hvor skal du starte med en smidig transformasjon? Hvilke erfaringer har andre selskaper gjort seg og kan vi lære noe av det?
Vi har besøk av Albert Vrajolli fra Expleo for å diskutere nettopp dette! Derfor er denne episoden på engelsk. Albert har lang erfaring som smidig coach, og har vært med på flere smidige transformasjoner med svært ulike innfallsvinkler, nemlig top-down og andre bottom-up, men hva er egentlig fordelene og ulempene?
Vi utfordrer og diskuterer med Albert, for hvordan utforsker en egentlig smidighet? Hvordan jobber en med ledere og ansatte? Hva kjennetegner de ulike innfallsvinklene? Hvordan jobber en frem hva smidig betyr i sin organisasjon? Og hvordan jobber en med tankesettet på alle nivåer i organisasjonen?
Skaper du faktisk forretningsverdi med teknologien i selskapet ditt? Hvis du er usikker ta kontakt med Capra så kan de hjelpe deg med åfinne ut av det!
Stein Inge Morisbak er en ringrev i utviklermiljøet og var tidlig ute med å fordømme IT prosjekter, snakke opp autonome team og det å eksperimentere med nye ideer i linjeorganisasjonen. Visste du at Stein Inge var en av de første Scrum masterne i Norge?
I denne episoden snakker vi om hvordan det er å starte som CDO i en kraftvirksomhet, produktfokus, hvordan utvikle produkter i linja, fra outsourcing til inhouse utvikling av produkter, hvordan en tenker rundt utvikling og innovasjon samt hvordan tidligere erfaringer og kunnskap kan bidra senere i karrieren.
I denne episoden diskuterer vi RiksTV sin smidige reise. RiksTV er en av få bedrifter i Norge som opererer etter smidige prinsipper i hele verdikjeden. Alt fra rekruttering, utvikling, markedsføring, utvikling, planlegging og budsjettering følger smidige prinsipper. RiksTV blir også trukket frem som en av Norges rollemodeller innenfor smidig. Vi håper det blir en spennende lytting!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.