“There is nothing more to agile than putting post-its everywhere, having a morning meeting and letting people do exactly what they feel like at all times”
I de autonome teamene så er det jo «teamet som bestemmer»og som sammen skal bli enige.
Men, hva gjør man hvis teamet ikke er enig?
Hva når det oppstår konflikt?
Hvordan håndtere både små og store uenigheter og konflikter?
Hem bestemmer?
Hva hvis én er veldig uenig i noe og man er enige om at flertallet bestemmer, da risikerer man at vedkommende blir demotivert/sur/føler seg overkjørt?
Hvorfor feiler smidig? Vi diskuterer 20 grunner til hvorfor smidige transformasjoner møter motstand og stopper opp!
Er det rammeverkene, kulturen, eller rett og slett vår egen forståelse som står i veien? Vi dykker ned i utfordringer som manglende topplederforankring, misforståtte konsepter, og en bedriftskultur som jobber mot smidige prinsipper. Hva skjer når vi misforstår hva smidig egentlig handler om, eller tolker det selektivt? Og hvorfor fokuserer vi ofte (feilaktig) på fart og flyt, og starter ofte i feil ende?
Denne episoden gir deg innsikt i hva som kan hindre din transformasjon og gi konkrete svar på hva som virkelig kan få smidig til å lykkes.
Dette er del 1 av 2.
Tusen takk til vår partner som gjør Smidigpodden mulig, Gnist.
nist er Norges fremste miljø innen teknologiledelse, transformasjon og endring. Gnist brenner for å hjelpe kunder med å bygge digitale produkter og tjenester som møter morgendagens utfordringer.
Gnist gir deg verktøyene du trenger, uavhengig av om du er utvikler, leder eller toppleder. De har troen på kraften av tverrfaglig samarbeid, og på løsninger som skaper verdi for både brukerne, virksomheten og for samfunnet.
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
Vi har vært på Lean Agile i Skottland, riktignok en stund tilbake, men vi lærte masse som vi ønsker å dele med dere. Denne episoden går ikke i dybden på ulike områder, men er heller en smakebit på ulike tema og vi håper det kan inspirere til videre læring! Dersom det er noen av temaene du synes er mer interessante enn andre gi en lyd så kanskje vi kan fordype oss i dette i en annen episode.
“Jeg har lenge lett etter en måte å beskrive Smidig på som fanger essensen i ett bilde, i én setning. Noe som beskriver hva som egentlig er kjernen – slik jeg forstår det. I klart språk. Uten å ty til moteord og metaforer.”
Slik starter Christina Kjær Seime’s innlegg på LinkedIn.
Så hvordan gjør vi det? Hva er egentlig kjernen i smidig og hvordan skal vi formidle det på en forståelig og nedpå måte, som samtidig beholder kompleksiteten og intelligensen i det vi gjør?
Det er dette denne episoden handler om! Vi snakker om samarbeid, læring, folk og flyt. Som Christina selv sier det:
«Smidig handler om flyt, samarbeid og læring – og hvordan disse påvirker hverandre med positivt og negativt fortegn.»
Christinas anbefalte bøker
Dare to lead -Brené Brown
From Contempt to Curiosity: Creating the Conditions for Groups to Collaborate Using Clean Language and Systemic Modelling
Emotional Agility: Get Unstuck, Embrace Change and Thrive in Work and Life – Susan David
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden utforsker vi smidig transformasjon, tema er delt opp i to, i episode 3 utforsker vi hva smidig transformasjon er, i episode 4 deler vi våre tanker om hvordan en smidig transformasjon kan gjennomføres.
I denne ukens episode har vi besøk av et selskap som har overrasket oss i Smidigpodden når det kommer til deres modenhet innenfor smidig, vi har rett og slett blitt imponert.
Vi har besøk av Aimée Skevik og Line Moen Larsen fra NAF og vi får høre om NAF sin smidige reise.
Ønsker du se denne episoden som et 7 kameras video opptak? Samtidig som du støtter Smidigpodden? Bli da en del av vårt fellesskap! og få tilgang til dette og Totalt 16 videoer til sammen 5 timer og 17 minutter!
Vi får høre om hvordan det hele startet, og hvorfor NAF ønsket & ønsker å bli en mer tilpasningsdyktig organisasjon.
Vi diskuterer hvordan NAF etablerte en organisasjon på siden: NAF Digital, og senere integrere den inn i morselskapet. Videre diskuterer vi også organisasjonsutvikling, ledelse, prioritering og målstyring, og ikke minst hva som kjennetegner en tillitskultur.
Hva får en organisasjon til å gå for “big bang”, ikke bare en gang, men to?
Er det kanskje noe til dette med “big bang?” Lytt med så får du høre mer fra Direktør for digital forretningsutvikling og porteføljeansvarlig hos Innovasjon Norge, Unn-Elin Hatlelid.
Unn Elin er kåret en av Norges ledende teknologer, og av E24 en av de 100 mest lovende ledertalentene i Norge.
Kanskje du kunne tenke deg en Smidigpodden kopp? Eller en snasen t-skjorte kanskje? Sjekk ut https://smidigpodden.shop
I episoden diskuterer vi:
Hva skjer når du profesjonaliserer personalledelse?
Hvordan vet du egentlig når et team har blitt for stort?
Hva er egentlig verdien av uenighet og diskusjon?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.