Vi inviterer deg inn til en episode som er mer aktuell i dag enn noen gang før, den er spennende og utrolig tankevekkende!
Hvilken episode snakker jeg om? Jo, episoden om AI og smidig med Lars Rinnan! I november 2020 releaset vi denne episoden. Lars er CEO i Amesto NextBridge og høyt ansett innenfor AI faget, er litt av en visjonær og han har enormt mye kunnskap om fremtidens organisasjoner og næringsliv.
• For hvilken plass burde AI ha? Hvorfor er 2029 så viktig?
• Hvordan vil arbeidslivet se ut i fremtiden?
• Hvordan kan vi bruke AI til å skape mer humane organisasjoner, og samfunn?!
• Og så klart også, borgerlønn, som kan være en veldig viktig brikke i fremtidens samfunn!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Da har vi kommet til siste del med DevOps, for denne gangen. I denne siste delen tar vi for oss monitorering, KPIer, OKRer, bruk av verdier for å bygge psykologisk trygghet samt vi er inne på «når har man egentlig feilet med smidig»?
Vi får også innsikt i hva Marley ville fortalt 25 år gamle Marley samt masse gode anbefalinger på DevOps bøker!
Hva er psykologisk trygghet? Hvorfor er det så viktig? Og ikke minst, hvordan kan vi skape og bygge det i teamene våre? Hva kan du gjøre som leder og hva kan du gjøre som teammedlem?
I årets første episode har vi besøk av Mia Myking Bjørnsen fra DNB. Mia coacher både team og jobber med organisatorisk endring i DNB. Hun har lang erfaring med å arbeide med team rundt psykologisk trygghet, og er rå på å se hva som er utfordringer i ulike team, og hvordan det kan arbeides med.
Økningen i antall relasjoner dersom en øker antall teammedlemmer, kjent som Metcalfe’s law:
Hva vet vi om psykologisk trygghet?
Vi vet at vi mennesker trives i miljø hvor vi er i det vi kaller for «læringsonen». Der opplever vi både høy grad av motivasjon og «ansvarlighet», men vi opplever også høy grad av psykologisk trygget. Det er da vi preseterer som best.
Dersom vi har liten grad av psykologisk trygghet, men stor grad av «ansvarlighet» så vil vi oppleve samme arbeidspress som stress.
Du har kanskje hørt skille mellom «positivt» og «negativt» stress. Vi er overbevist om at i det øyeblikket en kaller noe stress er det per definisjon en negativ opplevelse, fordi stress er relatert med en for stor arbeidsmengde og at en står alene. Fordi, dersom en opplever stor grad av stress, men også har støtte så er en i læringssonen, og der trives vi mennesker.
Det er også viktig at vi ikke har for liten grad av ansvarlighet og motivasjon, men for høy psykologisk trygghet, da havner vi fort i komfortsonen. Her kan vi fort bli umotiverte og litt late.
Hvis du vil høre mer fra Mia så har hun også gjestet Smidigpodden tidligere sammen med kollega Kjersti Tronstad-Ausland, da var tema endringsledelse i smidige transformasjoner: https://smidigpodden.no/episode/60
Hvem jobber smidig coachen egentlig for? Dette er et spørsmål vi har blitt stilt flere ganger, og en utfordring mange av dere helt sikkert kjenner dere igjen i. Derfor har vi i denne episoden besøk av Linda Halvorsen og Jøran Lillesand, begge to fra Bekk Consulting.
Vi diskuterer problemstillingen fra to ulike vinkler. Dersom en er fast ansatt smidig coach, men organisasjonen ikke har kommet så langt at en har tverrfaglige team; jobber en da for IT eller forretning? Og hva hvis du er konsulent? Hvordan ser rollen din ut da?
Og hva med sluttkunden? Er de dem du egentlig jobber for?
I denne episoden har vi besøk av Øyvind Ødegård. Øyvind jobber som konsulent hos Dfind og har tidligere jobbet for selskaper som Finn.no og Sparebank 1.
I denne episoden diskuterer vi alt fra metrics til vaner og rutiner. Vi lærer også om hvorfor investering i infrastruktur burde ansees som employer branding! Kanskje det er den nye fremtiden, investering i infrastruktur fra HR sitt budsjett? Eller hva med ikke noe budsjett i det hele tatt ?
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.