I denne episoden får vi besøk av Hanne Linaae og Cathrine Kjelstrup Larssen, to av DNB sine smidige coacher. Vi får høre om DNB sin smidige transformasjon, DNBs smidige diamant ?, hva smidig betyr for DNB og hvordan coach teamet jobber sammen. Så len deg tilbake, sett på headsettet og nyt ??
Hva er egentlig psykologisk trygghet og hvorfor bør DU bry deg? Hva er linken mellom team effektivitet og psykologisk trygghet, hvorfor har det en så stor betydning for hvordan ditt team presterer?
I denne episoden har vi besøk av Bård Fyhn som er PhD stipendiat ved Norges Handelshøyskole hvor han forsker på psykologisk trygghet i nettopp team.
Bård er utdannet ved Sjøkrigsskolen og har lang erfaring fra operativ tjeneste og lederutvikling i Forsvaret. Han er aktiv foredragsholder og foreleser innen flere fag om ledelse og teamarbeid.
Vi får høre om hva psykologisk trygghet er, hva forskningen hans viser, og hva DU kan gjøre for å forbedre det i ditt team!
75% av nordmenn føler lite eller inget engasjement i jobben sin. 94% av ledere mener at smidighet og samarbeid er kritiske faktorer for at deres organisasjon skal lykkes, men kun 6% av dem mener selv at de er smidig. Slik starter Smidigpodden sin intro, men hvordan skal en egentlig tilnærme seg en smidig transformasjon?
I denne episoden tar vi for oss smidig transformasjon gjennom 5 organisatoriske byggesteinene: strategi, struktur, folk, prosess og teknologi. Hvordan kan en tenke nytt om disse byggesteinene? I denne episoden diskuterer vi hver enkelt av disse byggesteinene og hvordan en organisasjon kan tilnærme seg dem, hvordan en kan tenke nytt, og hvordan utvikle organisasjonen steg for steg i riktig retning.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Hva skjer når kunstig intelligens møter menneskelig intuisjon? Hvordan kan vi designe fremtidens organisasjoner med effektivt samarbeid mellom mennesker og AI?
Gnist er et av Norges ledende miljø innen teknologiledelse og Gnisterne brenner for å bistå kundene sine med å bygge tilpasningsdyktige organisasjoner og høypresterende team.
Vi snakker med Vegard Kolbjørnsrud, forsker og strategirådgiver, om konseptet «intelligent organisasjon» og de seks prinsippene for menneske-AI-samarbeid.
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
Vi utforsker hvordan AI kan forbedre læring, innovasjon og problemløsning, og hvilke utfordringer ledere møter når de integrerer AI i organisasjonsdesignet. Rett og slett hvordan teknologi kan skape smartere organisasjoner.
Produksjon er nede! Det går kalt nedover ryggen din.. Hva gjør du nå? Hva tenker du? Hvem sier du det til? Hva er neste steg??
Psykologisk trygghet og å alene knekke Produksjon.. hvorfor er det ene så viktig når det andre skjer?
Hvordan vil dette skille klinten fra hveten og definere deg som organisasjon? For å det å gjøre feil, det er en fantastisk læringsmulighet, om du lar det være det!
Vi har Aleks Gisvold på besøk, og vi snakker om nettopp dette! Aleks knakk produksjon som han selv sier det, men hva skjedde så? Hva kan vi lære av det og hvordan kan vi bli bedre?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I Smidigpodden har vi alltid argumentert for å fokusere på outcome over output og hvert fall input! Og å ikke ha individuelle mål, men er det alltid så enkelt?
Vi tar for oss denne elefanten! Er det virkelig alltid svart/hvitt? Og hvis en så skal ha “input” mål, hvordan kan det se ut, og ikke minst, når kan det passe? Hva er egentlig forskjellen på input, output og outcome?
Mål på individ nivå har vi alltid argumentert i mot, men hva om dette heller ikke er så svart/ hvitt heller? Kan en skille på resultatmål, læringsmål og til og med kanskje personlige mål, kan noe av dette motivere og inspirere ansatte?
Vi vil også gjerne høre fra deg når du har hørt episoden! Hva mener du?
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
Hvorfor feiler smidig? Vi diskuterer 20 grunner til hvorfor smidige transformasjoner møter motstand og stopper opp!
Er det rammeverkene, kulturen, eller rett og slett vår egen forståelse som står i veien? Vi dykker ned i utfordringer som manglende topplederforankring, misforståtte konsepter, og en bedriftskultur som jobber mot smidige prinsipper. Hva skjer når vi misforstår hva smidig egentlig handler om, eller tolker det selektivt? Og hvorfor fokuserer vi ofte (feilaktig) på fart og flyt, og starter ofte i feil ende?
Denne episoden gir deg innsikt i hva som kan hindre din transformasjon og gi konkrete svar på hva som virkelig kan få smidig til å lykkes.
Dette er del 2 av 2.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.