Vipps er et nyetablert selskap som startet som et prosjekt i DNB. Det har på få år opplevd enorm vekst, og innovert og redefinert markedet for betalinger. I denne episoden får vi besøk av Marit Andreassen og Mario Ek Aparicio fra Vipps. Vi får høre om smått og stort i Vipps. Vi snakker om blant annet tverrfaglig samarbeid, organisering og målstyring.
Vi løfter på panseret på Norges råeste start-up som utfordrer en hel bransje, Northern Playground.
Northern Playground utfordrer hele forretningsmodellen til tekstilbransjen gjennom sin visjon – å redusere verdens klesforbruk.
De jobber for at du beholder klærne dine lenge. Helst for alltid.
Vi har daglig leder Jo Egil Tobiassen på besøk og vi snakker blant annet paradokset hvorfor vekst er viktig, rekruttering, produktutvikling og kundeinvolvering, hvordan en kan mobilisere kunder og investorer for å få hjelp og ikke minst hvordan det er å ønske å gjøre alt på nye måter.
Smidigpodden feirer 100 episoder den 18.10 og det gjør vi med livepod!
Og du er invitert!! Det er rigget for noen fantastiske diskusjoner rundt hva som kjennetegner endringsdyktige organisasjoner, og ikke minst hvordan ser fremtidens arbeidsplass ut, altså hva skal du rigge deg for? Og hvordan?
Hvem jobber smidig coachen egentlig for? Dette er et spørsmål vi har blitt stilt flere ganger, og en utfordring mange av dere helt sikkert kjenner dere igjen i. Derfor har vi i denne episoden besøk av Linda Halvorsen og Jøran Lillesand, begge to fra Bekk Consulting.
Vi diskuterer problemstillingen fra to ulike vinkler. Dersom en er fast ansatt smidig coach, men organisasjonen ikke har kommet så langt at en har tverrfaglige team; jobber en da for IT eller forretning? Og hva hvis du er konsulent? Hvordan ser rollen din ut da?
Og hva med sluttkunden? Er de dem du egentlig jobber for?
Quiet quitting.. et fenomen som har fått mye oppmerksomhet i det siste, både hyllet og hatet, men hva dreier det seg egentlig om? Det handler nemlig ikke om dårlige ansatte, eller at vi bare vil jobbe 8-16, men om noe mye mye viktigere.
Essensen i quiet quitting handler nettopp om dårlige ledere. Det handler om umotiverte ansatte som ikke er inspirert på jobb, som ikke finner noe mening i jobben de gjør. Så, er quiet quitting egentlig et positivt fenomen eller har vi misforstått hva vi egentlig burde diskutere? Nemlig, hvordan bør vi lede? Hva kan og bør forventes av ledere?
Fokuset på ledelse har jo blitt større de siste årene, vi har vært gjennom en pandemi, vi har blitt sendt på hjemmekontor og vi har måttet tilpasse oss en ny hverdag. Nå har vi kommet ut på andre siden, noen vil si «vi er tilbake», men hva betyr dette for ledelse og har kompleksiteten egentlig bare blitt større? Og er ikke det å si «vi er tilbake» ganske så trist og passivt? Om noe så mener vi at vi har løpt fremover, ganske så fort, og nå må vi holde på momentet 🚀
Men det er ikke så rart at ledere er usikre på hva som forventes av dem, eller at ansatte er usikre på hva de kan forvente av en leder, når vi har fått nye forutsetninger og forventninger. Og hva med den yngre generasjonen som kommer til, de presser fremover, krever mer, og tvinger oss til å tenke nytt.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Vi mener det er to elementer ledere må være gode på; det strategiske/ retningsgivende og det mellommenneskelige, rykende fersk forskning støtter også oppom under dette.
Så, forhåpentligvis lærer du noe, får noen nye refleksjoner og tanker og blir inspirert i hverdagen 😀
“Jeg har lenge lett etter en måte å beskrive Smidig på som fanger essensen i ett bilde, i én setning. Noe som beskriver hva som egentlig er kjernen – slik jeg forstår det. I klart språk. Uten å ty til moteord og metaforer.”
Slik starter Christina Kjær Seime’s innlegg på LinkedIn.
Så hvordan gjør vi det? Hva er egentlig kjernen i smidig og hvordan skal vi formidle det på en forståelig og nedpå måte, som samtidig beholder kompleksiteten og intelligensen i det vi gjør?
Det er dette denne episoden handler om! Vi snakker om samarbeid, læring, folk og flyt. Som Christina selv sier det:
«Smidig handler om flyt, samarbeid og læring – og hvordan disse påvirker hverandre med positivt og negativt fortegn.»
Christinas anbefalte bøker
Dare to lead -Brené Brown
From Contempt to Curiosity: Creating the Conditions for Groups to Collaborate Using Clean Language and Systemic Modelling
Emotional Agility: Get Unstuck, Embrace Change and Thrive in Work and Life – Susan David
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva er de største utfordringene med deres Smidige transformasjon? Er det uenigheter eller spesielle problemer? Dette spurte vi dere, våre lyttere.
OG det kom inn mange spennende utfordringer som vi deler våre tips og refleksjoner rundt.
Smidig implementering og overføring til linjen, manglende kunnskap/forståelse hos folkene utenfor teamene, er smidig gammeldags, statlige finansieringsmodeller, klarer IT å endre sine omgivelser, bottom up endringsprosesser. Dette er noen få av problemstillingene dere sendte over når vi spurte hvilke problemer dere strever med i deres hverdag!
Dette er også tema for episoden, vi dykker ned i problemstillingene, knar dem, problematiserer og ser er hvordan vi kan snu på dem for å se de fra andre perspektiv.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva er egentlig enterprise agility og hvorfor burde vi lære om det? I denne episoden får vi besøk av Mari Blikom og Anette Andreassen og vi tar et dypdykk ned hva business agility er. Vi snakker så klart om enterprise vs business agility, autonome team, rollen til ledere i smidige organisasjoner, hvordan man kan jobbe for å skape mer smidige organisasjoner og masse masse mer!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.