I denne episoden har vi besøk av Karsten Eskelund, Karsten jobber med sourcing av tjenester hos Infocom Group og har lang fartstid i bransjen. Det er en veldig spennende samtale innenfor et tema som ikke så ofte snakkes om i den smidige sfæren, nettopp hvordan skal man kjøpe tjenester på en måte som understøtter smidige prinsipper? Hvordan skal man som innkjøper tenke og hva burde man kanskje gjøre annerledes enn i dag?
Rammeverk og smidig! “Som hånd i hanske” tenker noen, mens andre får frysninger nedover ryggen. SAFe er kanskje det rammeverket aller flest har hørt om, men hva med det mindre kjente rammeverket LeSS? Det er det vi tar for oss i denne episoden. Hva er egentlig LeSS? Hva er ulikhetene mellom LeSS og SAFe? Når fungerer LeSS? Hva burde du tenke på? Og ikke minst, hva står egentlig E’en for?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
For å diskutere dette har vi besøk av Arne Henrik Storm. Storm er teknologirådgiver hos Gnist Consulting, scaled agile enthusiast og full av erfaring og kunnskap om LeSS.
I denne episoden utforsker vi hvordan man går i gang med å gjennomføre en smidig transformasjon og hva som er viktige elementer å huske på. Vi går gjennom to ulike modeller som vi mener kan fungere til inspirasjon og refleksjon, modellene ligger på instagramsiden vår @smidigpodden.
Vi besøk av Pia-Maria Thorén, grunnleggeren av Agile People bevegelsen (les mer på agilepeople.com). Hun er forfatter av boken «Agile People – A Radical Approach for HR and Managers (That Leads to Motivated Staff)».
Pia-Maria er hyppig foreleser på konferanser og forskjellige typer nettverk.
Hva er Agile People?
Agile People eksisterer for å fremme debatt og diskusjon rundt hvordan vi kan streve for å transformere organisasjoner til å bli menneskelige plattformer med rom for lidenskap, formål og frihet.
Agile People strever for å skape miljøer som fremmer lærende organisasjoner med muligheten til å innovere og kontinuerlig forbedre når det eneste gjenværende konkurransefortrinnet er å lære raskere enn konkurrenter.
I denne episoden diskuterer vi blandt mye annet:
Gammel vs ny HR/people: agile people principles your call to action for the future work
Performance management/ Talent management: Performance mgmt isnt dead. The old way of thinking about it is
Målsetning & OKRs: Ideas are precious, but they’re relatively easy. It’s the execution that is everything.
Agile Rewards: Paychecks can’t buy passion
Agil Rekruttering: Hire for attitude; train for skill
Ps. noen linkene ovenfor er affiliate links, det koster ikke noe mer for deg, men vi får en liten sum når du kjøper gjennom å bruke linken? vi sparer opp til lyddempere å ha på veggen for å gjøre lyden til Smidigpodden hakket bedre ??
Alle våre gjesters anbefalte bøker har vi samlet her!
Denne episoden er feiringen av 100 episoder! Vi feiret med dere i salen, metervis med kake og cremant, og ikke minst fantastiske gjester. Livepodden deles i to, dette er del én.
Hvordan vil fremtidens arbeidsplass se ut? Vi diskuterer hvor vi som mennesker kommer ifra, hva driver oss og hvordan vil det forme oss inn i fremtiden? Hva er lykke og er mennesket egentlig skapt for fremtiden? Var alt bare bedre før?
På besøk hadde vi Lars Rinnan. Lars er vår favoritt AI visjonær! Lars leder Amesto NextBridge og en av Norges (strengt tatt verdens) ledende stemmer innen AI. Lars ser utover teknologien i seg selv og ser på hvordan denne kan påvirke og forme selskapene og samfunnet vi lever i.
Motparten eller medparten er kanskje mer riktig å si er Jens Andreas Huseby. Evolusjonsbiolog møter digital forretningsutvikling, så innovasjonsbiolog kanskje? Jens Andreas kommuniserer evolusjonsteori på en anderledes og “nedpå” måte som gjør det enda mer spennende og interessant.
Kanskje du kunne tenke deg en Smidigpodden kopp? Eller en snasen t-skjorte kanskje? Sjekk ut https://smidigpodden.shop
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Har scrum fortsatt en plass i 2022? Scrum er en av de mest kjente metodikkene innenfor smidig sfæren, og er elsket og hatet, og i denne episoden skal vi snakke om nettopp Scrum, er scrum fortsatt aktuelt i 2022??
Med oss i denne episoden har vi Geir Amsjø. Geir har jobbet med Scrum siden 2005, og har sertifisert over 4000 personer i Scrum. Så hvem er bedre å diskutere dette med enn Geir?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
Vi starter med en bakgrunn av Scrum, deretter dykker vi blant annet ned i utfordringer og myter ved Scrum. Hvor rigid er egentlig scrum? Output vs outcome fokus i scrum? Hva med estimering i scrum? Kontinuerlig læring sin rolle? Hvorfor oppleves scrum så møte tungt, og kan vi gjøre noe med det?
I denne episoden har vi besøk av Yrja Oftedahl. Yrja har bakgrunn som gründer, var med på å starte opp Mesh i Oslo, og har nå podcasten Power Ladies der hun har intervjuet mer enn 100 «Power Ladies:». Yrja er også er foredragsholder og har bland annet hold foredrag på TEDx. Ikke nok med det skriver hun også for magasiner som Det Nye og Shape Up. En vi kan lære masse av med andre ord!
Smidig eller agile, hva er det egentlig om ikke hvordan vi tenker på mennesker? Om det er en ting denne episodens gjest bryr seg om så er det mennesker.
I denne episoden blir vi mer personlige enn ellers, vi snakker om det å gjøre feil, ambisjoner, coaching, mangfold i organisasjoner, gründervirksomhet, norsk kultur og masse masse mer!
Fremtiden, tech, greenspiration, health and girlpower! Yay! Jeg er en av de klassiske millennialsene som ønsker å bidra til at verden blir et bedre sted, ihvertfall litt. Og jeg tror og håper at ved å spre kunnskap kan jeg påvirke slik at verden går i riktig retning, i hvertfall bitte litt… Jeg har bakgrunn fra 7 år startup miljøet og var blant annet med tidlig i oppstartfasten til MESH 🙂 Du kan lese enda mer om meg her: https://www.yrjaoftedahl.com/ Kontakt meg på friends@yrjaoftedahl.com Eller legg meg til på sociale medier. @yrjaoftedahl
I den prisbelønnede intervju-podkasten Power Ladies møter Yrja inspirerende kvinner som utmerker seg innenfor det de holder på med for en nedpå, åpen og ærlig prat. Hvem er hun? Hvordan tenker hun? Hvordan får hun det til? Hva er det mest utfordrende hun har opplevd, og hvordan taklet hun det? Og ikke minst, hva er status innenfor fagfeltet hun jobber i? Gjennom dybde samtaler får man verktøy, strategi, tips og triks som man selv kan ta i bruk. Podkasten byr på spennende rollemodeller, alt fra bloggere til kunstnere, gründere, næringslivstopper og forskere. Det de alle har til felles er å ha skapt en arbeidsplass rundt det de brenner for og tror på, samt er fokusert på en bærekraftig samfunnsutvikling. Ved å løfte frem et mangfold av rollemodeller håper Yrja på at podkasten skal bidra til at kvinner tør å ta tak i eget liv og følge hjertet og drømmene sine. Yrja har for arbeidet med Power Ladies blitt tildelt UN Student Prize 2019 og blitt nominert til årets stjerneskudd i Vixen 2018.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.