“There is nothing more to agile than putting post-its everywhere, having a morning meeting and letting people do exactly what they feel like at all times”
I de autonome teamene så er det jo «teamet som bestemmer»og som sammen skal bli enige.
Men, hva gjør man hvis teamet ikke er enig?
Hva når det oppstår konflikt?
Hvordan håndtere både små og store uenigheter og konflikter?
Hem bestemmer?
Hva hvis én er veldig uenig i noe og man er enige om at flertallet bestemmer, da risikerer man at vedkommende blir demotivert/sur/føler seg overkjørt?
Noen av de viktigste egenskapene til selskap, team og individ har for alvor i løpet av 2020 vist seg å være endringsdyktighet, tillit og en god og trygg kultur.
Men hva gjør du når hele bransjen din opplever usikkerhet som aldri før? Inntektsgrunnlaget forsvinner, og du vet ikke når du kan ønske kundene tilbake igjen? Og hvordan bygger og skaper du kultur når du kun har noen få timer i uken med medlemmer og ansatte? Er det nok til å bygge og endre en kultur?
Dette og mer snakker vi med Eivind Dahl Ringard om, Eivind er daglig leder på CrossFit Oslo, har ledet og leder CrossFit Oslo gjennom en krise. I denne episoden deler han sine erfaringer og refleksjoner rundt det å lede i en krise, bygge god kultur, viktigheten av trygghet og empati.
Alt dette har Eivind klart parallelt med å ta NM gull i functional fitness og 2 plass med lag i CrossFit Games (VM i CrossFit), en virkelig imponerende mann!! Kanskje vi også kan lære og trekke paralleller mellom lagidrett og smidig?
Hybrid arbeidshverdag, noe vi alle har kjent på de siste årene, men hva nå når Norge har åpnet opp og loven ikke dikterer hva og hvordan ledere skal lede og hvordan selskapet skal organisere arbeidshverdagen?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
Hvordan skal arbeidsdagen se ut for medarbeidere? Hvilke muligheter har hver enkelt til å styre sin egen hverdag? Hva sier disse valgene om en organisasjon og ledelsen?
Hvorfor blir disse valgene viktig i fremtiden og hva kan du gjøre for å tilrettelegge bedre for ansatte?
I denne episoden har vi besøk av Heidi Nygjelten, Nordic Chief People & Culture Officer at Amesto TechHouse. Vi får høre hvilke tiltak de gjør og har gjort, vi får høre om prosjekt futura, fleksibilitetsmanifestet og hvordan de tilrettelegger for den enkelte ansatte.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Gjør deg klar for en tankevekkende og kanskje noe provoserende episode! Forhåpentligvis kommer du ut i andre enden med nye tanker og refleksjoner. I så fall, fortell oss hva du mener, det hadde vært spennende å høre!
I denne episoden har vi besøk av Yrja Oftedahl. Yrja har bakgrunn som gründer, var med på å starte opp Mesh i Oslo, og har nå podcasten Power Ladies der hun har intervjuet mer enn 100 «Power Ladies:». Yrja er også er foredragsholder og har bland annet hold foredrag på TEDx. Ikke nok med det skriver hun også for magasiner som Det Nye og Shape Up. En vi kan lære masse av med andre ord!
Smidig eller agile, hva er det egentlig om ikke hvordan vi tenker på mennesker? Om det er en ting denne episodens gjest bryr seg om så er det mennesker.
I denne episoden blir vi mer personlige enn ellers, vi snakker om det å gjøre feil, ambisjoner, coaching, mangfold i organisasjoner, gründervirksomhet, norsk kultur og masse masse mer!
Fremtiden, tech, greenspiration, health and girlpower! Yay! Jeg er en av de klassiske millennialsene som ønsker å bidra til at verden blir et bedre sted, ihvertfall litt. Og jeg tror og håper at ved å spre kunnskap kan jeg påvirke slik at verden går i riktig retning, i hvertfall bitte litt… Jeg har bakgrunn fra 7 år startup miljøet og var blant annet med tidlig i oppstartfasten til MESH 🙂 Du kan lese enda mer om meg her: https://www.yrjaoftedahl.com/ Kontakt meg på friends@yrjaoftedahl.com Eller legg meg til på sociale medier. @yrjaoftedahl
I den prisbelønnede intervju-podkasten Power Ladies møter Yrja inspirerende kvinner som utmerker seg innenfor det de holder på med for en nedpå, åpen og ærlig prat. Hvem er hun? Hvordan tenker hun? Hvordan får hun det til? Hva er det mest utfordrende hun har opplevd, og hvordan taklet hun det? Og ikke minst, hva er status innenfor fagfeltet hun jobber i? Gjennom dybde samtaler får man verktøy, strategi, tips og triks som man selv kan ta i bruk. Podkasten byr på spennende rollemodeller, alt fra bloggere til kunstnere, gründere, næringslivstopper og forskere. Det de alle har til felles er å ha skapt en arbeidsplass rundt det de brenner for og tror på, samt er fokusert på en bærekraftig samfunnsutvikling. Ved å løfte frem et mangfold av rollemodeller håper Yrja på at podkasten skal bidra til at kvinner tør å ta tak i eget liv og følge hjertet og drømmene sine. Yrja har for arbeidet med Power Ladies blitt tildelt UN Student Prize 2019 og blitt nominert til årets stjerneskudd i Vixen 2018.
Legacy trekkes ofte frem som en av de største hindringene for at en kan og ønsker å bevege seg mot smidig. Både teknologi, organisering, ledelse, og andre strukturer trekkes frem som store utfordringer.
Hva om dette ikke er hele sannheten? Hva om tankesettet til de på toppen er det som er legacy og burde oppdateres?
For vi har snakket med Nina Yttervik, Konserndirektør for mennesker og bærekraft i Posten! Norges eldste bedrift, grunnlagt i 1647. Og om noen har jo de mye legacy, men kanskje ikke så mye på toppen, og de får det til! Jeg kan med hånden på hjerte si at den beste kundeopplevelsen får jeg gang på gang fra Posten, kan jeg velge fraktselskap så velger jeg Posten.
Posten har som mål å utvikle en arbeidsplass som beholder den gode medarbeideropplevelsen, samtidig gir mer autonomi og tydeligere rammer. “Struktur driver kultur” sier Nina og det er et skikkelig spennende sitat!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden har vi besøk av Karsten Eskelund, Karsten jobber med sourcing av tjenester hos Infocom Group og har lang fartstid i bransjen. Det er en veldig spennende samtale innenfor et tema som ikke så ofte snakkes om i den smidige sfæren, nettopp hvordan skal man kjøpe tjenester på en måte som understøtter smidige prinsipper? Hvordan skal man som innkjøper tenke og hva burde man kanskje gjøre annerledes enn i dag?
Denne episoden er en gammel goding, den er fra mars 2020, og det var vår 17 episode, så vi var ganske ferske i podkast gamet.
I episoden har vi besøk av Vegard Kolbjørnsrud, Vegard er Førsteamanuensis på Handelshøgskolen BI.
Han forsker bla på nye organiseringsformer, strategi, digitalisering, forretningsmodeller. Når han var hos oss diskuterte vi Vegard har lært om smidige organisasjoner gjennom sin forskning. Hva bør vi ta med oss når vi arbeider med smidig, hvordan tror Vegard smidig kommer til å se ut i fremtidige organisasjoner, og hvorfor kommer smidig til å være så viktig??
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.