Lurer du på som er greia med DevOps? Det utforsker vi i denne episoden! Vi snakker med Marley Singarajah fra Gnist og det er en utrolig spennende prat. Vi er innom alt fra hva DevOps er, overgang fra tradisjonell forvalting til DevOps, CALMS og smidig vs DevOps. Det var så hyggelig og lærerikt at vi rett og slett ble sittende å snakke i flere timer! Derfor har vi delt det opp i flere episoder, eller deler om du vil. De andre delene vil bli sluppet fortløpende.
Denne episoden er en gammel goding, den er fra mars 2020, og det var vår 17 episode, så vi var ganske ferske i podkast gamet.
I episoden har vi besøk av Vegard Kolbjørnsrud, Vegard er Førsteamanuensis på Handelshøgskolen BI.
Han forsker bla på nye organiseringsformer, strategi, digitalisering, forretningsmodeller. Når han var hos oss diskuterte vi Vegard har lært om smidige organisasjoner gjennom sin forskning. Hva bør vi ta med oss når vi arbeider med smidig, hvordan tror Vegard smidig kommer til å se ut i fremtidige organisasjoner, og hvorfor kommer smidig til å være så viktig??
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Ønsker du å skalere smidig i organisasjonen? Da burde dynamisk styring, bedre kjent som Beyond Budgeting være en del av din organisasjons byggestener. For hvordan burde en tenke rundt styring, prioritering og allokering?
I denne episoden har vi besøk av Bjarte Bogsnes og det er nettopp dette vi utforsker! Det er få som er mer kunnskapsrike eller har mer erfaring med Beyond Budgeting i organisasjoner enn Bjarte. Ikke bare jobber Bjarte med Beyond Budgeting i Equinor, men har holder foredrag og rådgir mange andre på tema.
Bjarte Bogsnes er en anerkjent internasjonal foredragsholder, er forfatter av boken “Implementing Beyond Budgeting – Unlocking the Performance Potential” og har mottatt Management Innovation prisen kåret av McKinsey og Harvard Business Review.
I denne episoden har vi besøk av hele tre gjester, Kristian Gravdal, Karsten Eskelund og Therese Børter. Vi diskuterer hvordan organisasjoner kan tilpasse seg den nye hverdagen vi nå opplever. Hvilken rolle spiller kultur og teknologi i denne endringen? Hvordan skiller smidige organisasjoner seg ut fra andre organisasjoner nå? Og ikke minst, hvordan kan vi bruke den sense of urgency vi nå opplever til å skape positiv endring og utvikling?
I denne episoden har vi besøk av Svein Harald Røine også kjent som Mr.Modig. Svein Harald er en av Norges mest etterspurte og inspirerende foredragsholdere og en ekspert på temaet frykt og hverdagsmot. Med topplederbakgrunn fra blant annet Nidar, Gilde og Altia Corporation har han omfattende kompetanse om hva som skal til for å bygge en modig kultur, bli en modig leder og ikke minst en modig medarbeider samt skape økt arbeidsglede
I denne episoden diskuterer vi blandt mye annet:
Hva det innebærer å være modig
Hvorfor det er viktig å være modig
Hvorfor ledere trenger å være modige
Redsel for å ta besluttninger
Hvilke frykter har vi?
Svein Harald Røine sin tidligere sjef beskrev han på følgende måte:
«Vi ser en mann i dress, men på innsiden er det en gutt i kortbukser»
Svein Harald Røine sier selv at det var en slående beskrivelse som han har lært å like veldig godt.
Svein Harald har kombinasjonen av livserfaring, nedturer og oppturer etter mange års ledererfaring i næringslivet, med nysgjerrigheten, pågangsmotet og lekenheten til en gutt i kortbukser, har bidratt til at jeg har kunnet hjelpe mange mennesker på min vei i mitt virke i AlltidPositiv.
Svein Harald holder lederkurs bl.a. i samarbeid med NHO’s Næringslivets Skole og Infotjenester. I tillegg holder han egne åpne lederkurs og bedriftsinterne og tilpassede lederkurs. Toppledere, ledergrupper, idrettsutøvere og andre tar også kontakt når de føler behov for mental trening/coaching/personlig ledertrening.
Vi har besøk av Lydia Nicolaysen, Delivery Director i Sopra Steria, og vi snakker tverrfaglighet! Lydia har en noe annerledes bakgrunn enn de fleste innen smidig, nemlig musikk, men i hvilket fag spiller vel tverrfaglighet en større rolle enn i musikken?
Hva hadde vel Bohemian Rhapsody vært uten den kinesiske gongen, vokalen, eller den elektriske gitaren? Eller hva hadde vel Dancing Queen vært uten både fiolin, trommer og piano? Og der er jo samspillet mellom musikerne som utgjør mye av magien, alt, vil vel noen si 🎶 og slik er det for oss også, det er samhandlingen og forståelsen mellom mennesker og team som skaper fantastisk tverrfaglig samhandling og igjen, produkter.
Så vi snakker om hva tverrfaglighet er, hvorfor vi ønsker det, hva de ønskede effektene er, hvordan vi skal oppnå det, utfordringer & fallgruver, ressurs (hater det ordet) vs. flyteffektivitet, kultur og verdier og krydrer det hele så klart med eksempler!
Så da er det ikke noe annet å gjøre enn å trykke på linken under… og så klart høre på Bohemian Rhapsody etterpå, det gjør hvert fall jeg 😉
Vi snakker tverrfaglighet!
• Hva er det? • Hvorfor ønsker vi det? • Ønskede effekter • Hvordan oppnå det? • Eksempler • Utfordringer og fallgruver • Ressurseffektivitet vs flyteffektivitet • Kultur og verdier • Ledelse
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.