Vi har besøk av Lydia Nicolaysen, Delivery Director i Sopra Steria, og vi snakker tverrfaglighet! Lydia har en noe annerledes bakgrunn enn de fleste innen smidig, nemlig musikk, men i hvilket fag spiller vel tverrfaglighet en større rolle enn i musikken?
Hva hadde vel Bohemian Rhapsody vært uten den kinesiske gongen, vokalen, eller den elektriske gitaren? Eller hva hadde vel Dancing Queen vært uten både fiolin, trommer og piano? Og der er jo samspillet mellom musikerne som utgjør mye av magien, alt, vil vel noen si 🎶 og slik er det for oss også, det er samhandlingen og forståelsen mellom mennesker og team som skaper fantastisk tverrfaglig samhandling og igjen, produkter.
Så vi snakker om hva tverrfaglighet er, hvorfor vi ønsker det, hva de ønskede effektene er, hvordan vi skal oppnå det, utfordringer & fallgruver, ressurs (hater det ordet) vs. flyteffektivitet, kultur og verdier og krydrer det hele så klart med eksempler!
Så da er det ikke noe annet å gjøre enn å trykke på linken under… og så klart høre på Bohemian Rhapsody etterpå, det gjør hvert fall jeg 😉
Vi snakker tverrfaglighet!
• Hva er det? • Hvorfor ønsker vi det? • Ønskede effekter • Hvordan oppnå det? • Eksempler • Utfordringer og fallgruver • Ressurseffektivitet vs flyteffektivitet • Kultur og verdier • Ledelse
En av de største utfordringene vi har i verden i dag er knyttet opp mot bærekraft, men hva betyr dette for organisasjoner, og hva betyr bærekraftig egentlig? Og kan vi ta med oss bærekraft inn i hvordan vi tenker rundt folkene våre, organiseringen vår, og hvordan vi kan bli mer tilpasningsdyktige? Hva er smidig og digitalisering sin plass i alt dette?
For å lære mer, diskutere og reflektere har vi besøk av Håkon Sveen fra Bærepodden. Håkon var med på den smidige transformasjonen til NAV på kommunikasjons siden, og jobber nå i Footstep AS med ja, du gjettet det, med kommunikasjon og bærekraft.
For meg var det en øyeåpner av en bok som på en glimrende måte forklarer hvordan verdenssamfunnet har gjort fremskritt på nesten alle områder de siste 50-100 årene. Selv om nyhetsbildet ofte tyder på noe annet så går faktisk verden fremover. Vi er på rett vei. Nyhetsbildet er ekstremvarianter av noe. Det representerer ikke normalen. Det er derfor det kommer i nyhetene. Og det er derfor det får ekstra oppmerksomhet i sosiale medier. Mens negative saker ofte bærer preg av akutte og plutselige hendelser – og dermed dekker nyhetskriteriene, når fremskritt sjelden opp fordi det gjerne er et resultat av innsats over lang tid. Dermed blir nyhetsbildet feilaktig dominert av triste saker og folk får et feilaktig bilde av hvor verden er på vei. Men tall og statistikk fra FN og Verdensbanken viser en krystallklar trend. Vi går i riktig retning. I boken Factfulness forklarer lege og professor Hans Rosling hvordan verden er blitt bedre på nesten alle områder de siste årene. Det var faktisk ikke bedre før selv om enkelte vil hevde det motsatte. Det betyr naturligvis ikke at alt er bra nok nå, og det betyr absolutt ikke at vi skal ta noe for gitt, men det meste har heldigvis blitt bedre. Det store unntaket er jo klimakrisen som på mange måter er prisen vi har måttet betale for fremskritt på mange av de andre områdene.
Men i denne boken så legger Hans Rosling frem statistikk, fakta og visualiseringer som underbygger påstandene hans. En veldig god bok for deg som ønsker å lære eller trenger å se at det faktisk er mye bra her i verden. Kan anbefales – viktig med litt positivitet etter korona.
Det ligger stor makt i ord. Antakelig større enn det mange faktisk tar innover seg. Ord og formuleringer er med på å påvirke hvordan vi tenker, hva vi tror og hvordan vi ser en problemstilling. Det er det noen som er bedre på enn andre til å bruke til sin fordel. God historiefortelling kan være enormt virkningsfullt for å få andre til følge det sporet du ønsker. I kombinasjon med karisma og lederevner er det nesten hypnotisk. Denne boken består av de viktigste talene til noen av de mest fremtredende lederne gjennom verdenshistorien – på godt og vondt. En viktig bok som viser hvilken enorm makt som ligger i ord. Mye å lære for mange.
Produktledelse, en ny bølge, eller en naturlig videreføring av smidig? eller et tegn på at smidig har mistet noe av sin kraft?
Hvorfor dukker behovet for produktledelse opp i Norge akkurat nå, 16 år etter at en av de kanskje mest kjente bøkene på området, “Inspired”, ble publisert! Tar det virkelig så lang til for at vi i kalde nord skal bli nettopp.. inspirert??
Fra smidig manifestet i 2001 til dagens produktorientering, vi utforsker hvordan behovet for dualitet mellom autonomi og kundefokus har utviklet seg. Hvorfor klarer vi ikke alltid å levere på kundefokus samtidig som vi fremmer smidige prinsipper?
Sammen med Stine Førland, leder for digital transformasjonsledelse i Bouvet, dykker vi ned i historien, misforståelsene, og hvorfor produktledelse kan være «den hvite ridderen» som bringer oss tilbake på rett kurs i en stadig mer krevende økonomisk virkelighet.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Ønsker du å skalere smidig i organisasjonen? Da burde dynamisk styring, bedre kjent som Beyond Budgeting være en del av din organisasjons byggestener. For hvordan burde en tenke rundt styring, prioritering og allokering?
I denne episoden har vi besøk av Bjarte Bogsnes og det er nettopp dette vi utforsker! Det er få som er mer kunnskapsrike eller har mer erfaring med Beyond Budgeting i organisasjoner enn Bjarte. Ikke bare jobber Bjarte med Beyond Budgeting i Equinor, men har holder foredrag og rådgir mange andre på tema.
Bjarte Bogsnes er en anerkjent internasjonal foredragsholder, er forfatter av boken “Implementing Beyond Budgeting – Unlocking the Performance Potential” og har mottatt Management Innovation prisen kåret av McKinsey og Harvard Business Review.
Hva sier egentlig forskningen om smidig coaching? For å finne ut av det har vi besøk av Anastasiia Tkalich som er forsker hos SINTEF. Anastasiia har en master i arbeids- og organisasjonspsykologi og temaet for masteroppgaven var nettopp smidig coaching.
Vi diskuterer og får svar på spørsmål som; trenger en egentlig en smidig coach? Vi vet jo godt svaret på det, men hva sier empirien? Fungerer smidig coaching? Når fungerer rollen best? Hva gjør en smidig coach? Hvilke verktøy har en i verktøykassen? Og hvilke barrierer og muliggjørende er det der ute?
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
I denne ukens episode har vi besøk av Therese Egeland Sverdrup. Therese er forsker ved NHH hvor hun forsker på psykologiske kontrakter, team, organisasjoners adferd, ledelse og kommunikasjon. Therese er enormt dyktig innenfor sitt fagfelt, og har mye viktig innsikt hun deler med oss i denne episoden.
Vi dykker vi ned i hva forskningen forteller oss innenfor områdene team og psykologiske kontrakter. Hva kan vi lære og hvilke myter kan vi drepe?
Det er en vanvittig spennende samtale! Blant annet får vi rokket ved vår tro på at mennesker er mest kreative i team. Når fungerer team best, og når fungerer det ikke? Vi diskuterer også utfordringer ved team arbeid, hvordan vi kan bygge gode team (hva sier faktisk forskningen) og ikke minst er vi innom psykologiske kontrakter. Hva er psykologiske kontrakter og hvorfor er de viktige å være bevist over?
Nå er det bare å spenne seg fast og nyte lytten! Vi har Mattias Falkehag på besøk og det er en fest! Mattias er Partner i Netlight og vi diskuterer organiske organisasjoner, ledelse, samhold, unike samlinger og kunstverket Netlight. Lurer du på hva som gjør Netlight unikt og hva som kjennetegner en organisk organisasjon og en mindfull leder? Da er dette podepisoden for deg!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.