OKR, Objectives and Key Results, eller ambisjoner og nøkkelindikatorer på godt norsk er et målstyringsverktøy som flere organisasjoner velger å bruke. Det stammer opprinnelig fra Peter Drucker, men har kanskje blitt mest kjent gjennom at Google har brukt det i bred skala i forbindelse med produktutvikling.
Så hvorfor har selskaper som arbeider innenfor helt andre bransjer valgt å bruke det samme? Hvorfor endte de opp med OKR som målstyringsverktøy? Bruker de kun OKR? Hvordan har de valgt å implementere det? Og hva er deres læringspunkter?
I denne samarbeids episoden med OKR Podden har vi besøk av Ola Jordal fra Corvus Energy, Ellen Marie fra Gnist, Pål Rønnevik fra Norges Idrettsforbund, Ximena Støen fra Origo og Rune Skaia fra Redd Barna for å diskutere dette og høre hvordan de har valgt å løse det!
Vi er utrolig stolte av å samarbeide med Sparebank 1 Utvikling:
Sparebank1 Utvikling jobber hver eneste dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
Oppdraget til Sparebank 1 utvikling er jo er å hjelpe vanlige folk og små bedrifter til å få en enklere og bedre hverdagsøkonomi. Sammen med bankene i SpareBank 1-alliansen bidrar de til bærekraftige lokalsamfunn i hele Norge.
Alle våre gjesters anbefalte bøker har vi samlet her!
Denne episoden er en gammel goding, den er fra mars 2020, og det var vår 17 episode, så vi var ganske ferske i podkast gamet.
I episoden har vi besøk av Vegard Kolbjørnsrud, Vegard er Førsteamanuensis på Handelshøgskolen BI.
Han forsker bla på nye organiseringsformer, strategi, digitalisering, forretningsmodeller. Når han var hos oss diskuterte vi Vegard har lært om smidige organisasjoner gjennom sin forskning. Hva bør vi ta med oss når vi arbeider med smidig, hvordan tror Vegard smidig kommer til å se ut i fremtidige organisasjoner, og hvorfor kommer smidig til å være så viktig??
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
En av de største utfordringene vi har i verden i dag er knyttet opp mot bærekraft, men hva betyr dette for organisasjoner, og hva betyr bærekraftig egentlig? Og kan vi ta med oss bærekraft inn i hvordan vi tenker rundt folkene våre, organiseringen vår, og hvordan vi kan bli mer tilpasningsdyktige? Hva er smidig og digitalisering sin plass i alt dette?
For å lære mer, diskutere og reflektere har vi besøk av Håkon Sveen fra Bærepodden. Håkon var med på den smidige transformasjonen til NAV på kommunikasjons siden, og jobber nå i Footstep AS med ja, du gjettet det, med kommunikasjon og bærekraft.
For meg var det en øyeåpner av en bok som på en glimrende måte forklarer hvordan verdenssamfunnet har gjort fremskritt på nesten alle områder de siste 50-100 årene. Selv om nyhetsbildet ofte tyder på noe annet så går faktisk verden fremover. Vi er på rett vei. Nyhetsbildet er ekstremvarianter av noe. Det representerer ikke normalen. Det er derfor det kommer i nyhetene. Og det er derfor det får ekstra oppmerksomhet i sosiale medier. Mens negative saker ofte bærer preg av akutte og plutselige hendelser – og dermed dekker nyhetskriteriene, når fremskritt sjelden opp fordi det gjerne er et resultat av innsats over lang tid. Dermed blir nyhetsbildet feilaktig dominert av triste saker og folk får et feilaktig bilde av hvor verden er på vei. Men tall og statistikk fra FN og Verdensbanken viser en krystallklar trend. Vi går i riktig retning. I boken Factfulness forklarer lege og professor Hans Rosling hvordan verden er blitt bedre på nesten alle områder de siste årene. Det var faktisk ikke bedre før selv om enkelte vil hevde det motsatte. Det betyr naturligvis ikke at alt er bra nok nå, og det betyr absolutt ikke at vi skal ta noe for gitt, men det meste har heldigvis blitt bedre. Det store unntaket er jo klimakrisen som på mange måter er prisen vi har måttet betale for fremskritt på mange av de andre områdene.
Men i denne boken så legger Hans Rosling frem statistikk, fakta og visualiseringer som underbygger påstandene hans. En veldig god bok for deg som ønsker å lære eller trenger å se at det faktisk er mye bra her i verden. Kan anbefales – viktig med litt positivitet etter korona.
Det ligger stor makt i ord. Antakelig større enn det mange faktisk tar innover seg. Ord og formuleringer er med på å påvirke hvordan vi tenker, hva vi tror og hvordan vi ser en problemstilling. Det er det noen som er bedre på enn andre til å bruke til sin fordel. God historiefortelling kan være enormt virkningsfullt for å få andre til følge det sporet du ønsker. I kombinasjon med karisma og lederevner er det nesten hypnotisk. Denne boken består av de viktigste talene til noen av de mest fremtredende lederne gjennom verdenshistorien – på godt og vondt. En viktig bok som viser hvilken enorm makt som ligger i ord. Mye å lære for mange.
I denne episoden har vi besøk av Karsten Eskelund, Karsten jobber med sourcing av tjenester hos Infocom Group og har lang fartstid i bransjen. Det er en veldig spennende samtale innenfor et tema som ikke så ofte snakkes om i den smidige sfæren, nettopp hvordan skal man kjøpe tjenester på en måte som understøtter smidige prinsipper? Hvordan skal man som innkjøper tenke og hva burde man kanskje gjøre annerledes enn i dag?
I denne episoden utforsker vi hvordan man går i gang med å gjennomføre en smidig transformasjon og hva som er viktige elementer å huske på. Vi går gjennom to ulike modeller som vi mener kan fungere til inspirasjon og refleksjon, modellene ligger på instagramsiden vår @smidigpodden.
Vi løfter på panseret på Norges råeste start-up som utfordrer en hel bransje, Northern Playground.
Northern Playground utfordrer hele forretningsmodellen til tekstilbransjen gjennom sin visjon – å redusere verdens klesforbruk.
De jobber for at du beholder klærne dine lenge. Helst for alltid.
Vi har daglig leder Jo Egil Tobiassen på besøk og vi snakker blant annet paradokset hvorfor vekst er viktig, rekruttering, produktutvikling og kundeinvolvering, hvordan en kan mobilisere kunder og investorer for å få hjelp og ikke minst hvordan det er å ønske å gjøre alt på nye måter.
Smidigpodden feirer 100 episoder den 18.10 og det gjør vi med livepod!
Og du er invitert!! Det er rigget for noen fantastiske diskusjoner rundt hva som kjennetegner endringsdyktige organisasjoner, og ikke minst hvordan ser fremtidens arbeidsplass ut, altså hva skal du rigge deg for? Og hvordan?
Smidig ledelse, servant leadership, dynamisk ledelse.. kjært barn har mange navn 💞
I denne episoden har vi besøk av en av gründerne av Gnist, Ellen Marie Bjerknes Nygård og hennes kollega Ida Helen Fosse Johansen 🤩
Målet til Gnist er å bygge strålende arbeidsplasser hvor det viktigste fundamentet er nettopp menneskene, men hva betyr dette rent konkret for ledelse? Og ikke minst, hva gjør du når selskapet ditt er nyoppstartet og du havner i en krise? Hvordan leder du da og hvordan definerer det deg som leder? Og, hvordan kan du endre og forbedre din lederstil?
Det er nettopp dette vi diskuterer i denne episoden!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.