I denne episoden diskuterer vi forskjellige organisasjonsformer, som tradisjonell organisering, hva er egentlig forskjellen på en arbeidsgruppe og et team? Forskjellige typer team, fra lederstyrte til uavhengige team. Hvilken team størrelse er riktig? Vi diskuterer nettverks organisering og dynamiske team. Hvilken organisering er egentlig smidig? Hva er riktig og når? Følg oss på Instagram @smidigpodden.
I denne episoden utforsker vi hvordan man går i gang med å gjennomføre en smidig transformasjon og hva som er viktige elementer å huske på. Vi går gjennom to ulike modeller som vi mener kan fungere til inspirasjon og refleksjon, modellene ligger på instagramsiden vår @smidigpodden.
Hva har følelser egentlig på jobb å gjøre? Hvilken rolle har følelser i innovasjon? For å utforske og lære om dette har vi besøk av Marius Jones, Marius har en Phd grad fra NHH og har forsket på nettopp dette med følelser på jobben.
Vi diskuterer følelser fra et internt organisasjonsperspektiv, og et eksternt perspektiv. Altså hvorfor ønsker vi at kundene våre skal ha følelser og hvorfor vil vi at de skal uttrykke dem til oss? Hvordan kan dette bedre innovasjonstakten og produktutviklingen vår?
Videre diskuterer vi hvorfor det å uttrykke følelser som ansatte eller leder er viktig, hvilken rolle kan og burde følelser ha? Hvordan skal vi forholde oss til egne og andres følelser på jobben? Hvordan kan vi best uttrykke følelser på jobb? Er det forskjell på positive og negative følelser, hvordan og om vi kan uttrykke dem? Og ikke minst snakker vi om hva vi kan gjøre når kollegaer uttrykker følelser og hvordan kan vi håndtere det.
I denne episoden utforsker vi smidig transformasjon, tema er delt opp i to, i episode 3 utforsker vi hva smidig transformasjon er, i episode 4 deler vi våre tanker om hvordan en smidig transformasjon kan gjennomføres.
I denne episoden får vi besøk av Kristin Fjalestad og Jøran Vagnby Lillesand. Kristin er smidig coach hos RiksTV og har gjestet Smidigpodden tidligere ? Jøran er fra Bekk og har vært i RiksTV de siste årene ?Begge jobber tett med piloten Strim i RiksTV og vi får høre om deres erfaringer og refleksjoner. Vi diskuterer og reflekterer rundt organisering, tverrfaglige team, samarbeid og hvilke utfordringer som følger med. Det finnes vel ikke en løsning som passer alle organisasjoner eller løser alle problemer, det vil med alle modeller skapes nye utfordringer.. men hvordan kan vi rigge oss best for å møte nettopp disse? ?
Retrospektiver, kanskje et av de mest hyppigst brukte verktøyene innenfor smidig, men det er kanskje også et av de bedre symbolene på cargo cult! Enten en vil innrømme det eller ikke er det utrolig mange som gjennomfører retroer uten å reflektere over hvorfor en faktisk skal bruke det som et verktøy, og som gjør det fordi en vet at det er “riktig”.
Så, hvorfor skal en egentlig bruke retrospektiv som et verktøy, hva er utfordringene ved retrospektiver, og hvordan kan du løse disse? Hva er leders rolle? Og hvilke prinsipper bør en følge?
Nettopp dette diskuterer vi, Tobias og Ida, i denne episoden, og vi graver oss lengre ned i hva restrospektiver faktisk er, hensikten med dem og ikke minst, ønsket effekt 🤓
Vi er stolte av Smidigpodden sin sponsor, Sparebank1 Utvikling. SpareBank1 Utvikling jobber hver dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.