Autonomi, elsket og hatet, misforstått, misbrukt og overbrukt. Så hvorfor er autonomi så viktig? Og hvordan kan autonomi forvandle en grå hverdag til en hverdag fylt med motivasjon og kreativitet?
Vi utforsker hvordan autonomi ikke bare øker trivselen, men også ytelsen. Vi går igjennom alt fra Frederick Winslow Taylors «gulrot og pisk» til moderne forskning av Dan Ariely. Hvordan økonomiske insentiver kan hemme kreativitet, mens indre motivasjon skaper langsiktig suksess.
Vi diskuterer også hvordan du kan bygge en kultur hvor ansatte har eierskap til sine oppgaver, hvorfor retning og mål blir ennå viktigere. Hvorfor autonomi er nøkkelen til raskere beslutninger og effektiv skalering.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden får vi besøk av Kristin Fjalestad og Jøran Vagnby Lillesand. Kristin er smidig coach hos RiksTV og har gjestet Smidigpodden tidligere ? Jøran er fra Bekk og har vært i RiksTV de siste årene ?Begge jobber tett med piloten Strim i RiksTV og vi får høre om deres erfaringer og refleksjoner. Vi diskuterer og reflekterer rundt organisering, tverrfaglige team, samarbeid og hvilke utfordringer som følger med. Det finnes vel ikke en løsning som passer alle organisasjoner eller løser alle problemer, det vil med alle modeller skapes nye utfordringer.. men hvordan kan vi rigge oss best for å møte nettopp disse? ?
Vi har vært på Lean Agile i Skottland, riktignok en stund tilbake, men vi lærte masse som vi ønsker å dele med dere. Denne episoden går ikke i dybden på ulike områder, men er heller en smakebit på ulike tema og vi håper det kan inspirere til videre læring! Dersom det er noen av temaene du synes er mer interessante enn andre gi en lyd så kanskje vi kan fordype oss i dette i en annen episode.
I denne episoden utforsker vi hvordan man går i gang med å gjennomføre en smidig transformasjon og hva som er viktige elementer å huske på. Vi går gjennom to ulike modeller som vi mener kan fungere til inspirasjon og refleksjon, modellene ligger på instagramsiden vår @smidigpodden.
Hva sier egentlig forskningen om smidig coaching? For å finne ut av det har vi besøk av Anastasiia Tkalich som er forsker hos SINTEF. Anastasiia har en master i arbeids- og organisasjonspsykologi og temaet for masteroppgaven var nettopp smidig coaching.
Vi diskuterer og får svar på spørsmål som; trenger en egentlig en smidig coach? Vi vet jo godt svaret på det, men hva sier empirien? Fungerer smidig coaching? Når fungerer rollen best? Hva gjør en smidig coach? Hvilke verktøy har en i verktøykassen? Og hvilke barrierer og muliggjørende er det der ute?
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Vi har hatt besøk av Lars Rinnan. Lars er visjonær, CEO i Amesto Nextbridge og har enormt mye kunnskap om fremtidens organisasjoner og arbeidsliv. Så hvem er vel bedre å diskutere fremtidens behov med enn nettopp Lars? Hvilke plass kan & burde AI ha i en smidig verden? I denne episoden diskuterer vi hvordan AI og maskinlæring kan være med på å skape mer humane organisasjoner.
Vi inviterer dere inn til en spennende og tankevekkende episode.
I denne episoden diskuterer vi blandt mye annet:
Hvorfor er 2029 viktig?
Mer menneskelig HR med AI
Hvordan vil arbeidslivet se ut i fremtiden
Hvorfor bør vi være bevisst rundt utviklingen til AI/ML?
Hva er egentlig borgerlønn? Og hvorfor kan dette være en viktig brikke i løsningen?
Quiet quitting.. et fenomen som har fått mye oppmerksomhet i det siste, både hyllet og hatet, men hva dreier det seg egentlig om? Det handler nemlig ikke om dårlige ansatte, eller at vi bare vil jobbe 8-16, men om noe mye mye viktigere.
Essensen i quiet quitting handler nettopp om dårlige ledere. Det handler om umotiverte ansatte som ikke er inspirert på jobb, som ikke finner noe mening i jobben de gjør. Så, er quiet quitting egentlig et positivt fenomen eller har vi misforstått hva vi egentlig burde diskutere? Nemlig, hvordan bør vi lede? Hva kan og bør forventes av ledere?
Fokuset på ledelse har jo blitt større de siste årene, vi har vært gjennom en pandemi, vi har blitt sendt på hjemmekontor og vi har måttet tilpasse oss en ny hverdag. Nå har vi kommet ut på andre siden, noen vil si «vi er tilbake», men hva betyr dette for ledelse og har kompleksiteten egentlig bare blitt større? Og er ikke det å si «vi er tilbake» ganske så trist og passivt? Om noe så mener vi at vi har løpt fremover, ganske så fort, og nå må vi holde på momentet 🚀
Men det er ikke så rart at ledere er usikre på hva som forventes av dem, eller at ansatte er usikre på hva de kan forvente av en leder, når vi har fått nye forutsetninger og forventninger. Og hva med den yngre generasjonen som kommer til, de presser fremover, krever mer, og tvinger oss til å tenke nytt.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Vi mener det er to elementer ledere må være gode på; det strategiske/ retningsgivende og det mellommenneskelige, rykende fersk forskning støtter også oppom under dette.
Så, forhåpentligvis lærer du noe, får noen nye refleksjoner og tanker og blir inspirert i hverdagen 😀
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.