Vi utforsker begrepet «smidig», et ord som ofte blir misforstått og feilbrukt. Vi diskuterer hvordan misoppfatninger av smidighet kan være mer skadelige enn uvitenhet, og ser på smidig som en kultur og mentalitet for kontinuerlig innovasjon og tilpasning.
Vi adresserer vanlige fallgruver og misforståelser, som «cargo cult» og rammeverk, og snakker om hvordan smidige prinsipper som åpenhet, tillit og autonomi heller burde forme diskusjoner.
Bli med for en innsiktsfull diskusjon om hvordan smidighet kan transformere moderne arbeidsmetoder og lederskap.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Butikker, barnehager, utdanningsinstitusjoner, kultur- og idrettsarrangementer er avlyst. Smittefaren er enorm, men det er også risikoen for at bedrifter går konkurs som perler på en snor, og med det Norsk næringsliv.
Politikerne kommer med løsning, og det må jobbes raskt i kulissene. For hvordan skal løfter bli omsatt til virkelighet? På 3 uker skal det være mulig å søke myndighetene om finansiell støtte, få en vurdering og få utbetaling.
Dette skal redde over 14 000 norske bedrifter, og totalt skal det utbetales mer enn 8 milliarder norske kroner.
For å høre denne historien har vi besøk av Frøydis Romundset og Kjell Birkeland fra Skattetaten, det var de som fikk oppdraget, sammen med kollegaer å skape en løsning på rekordtid som skulle hjelpe Norges innbyggere.
Vi får høre en historie om samfunnsansvar, dedikasjon, fart og ikke minst smidig når det virkelig trengs.
For som en anonym navy seal sa det: “Under pressure, you don’t rise to the occasion, you sink to the level of your training”
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Produktledelse, en ny bølge, eller en naturlig videreføring av smidig? eller et tegn på at smidig har mistet noe av sin kraft?
Hvorfor dukker behovet for produktledelse opp i Norge akkurat nå, 16 år etter at en av de kanskje mest kjente bøkene på området, “Inspired”, ble publisert! Tar det virkelig så lang til for at vi i kalde nord skal bli nettopp.. inspirert??
Fra smidig manifestet i 2001 til dagens produktorientering, vi utforsker hvordan behovet for dualitet mellom autonomi og kundefokus har utviklet seg. Hvorfor klarer vi ikke alltid å levere på kundefokus samtidig som vi fremmer smidige prinsipper?
Sammen med Stine Førland, leder for digital transformasjonsledelse i Bouvet, dykker vi ned i historien, misforståelsene, og hvorfor produktledelse kan være «den hvite ridderen» som bringer oss tilbake på rett kurs i en stadig mer krevende økonomisk virkelighet.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Målstyring, hva, hvordan og hvorfor? Hvorfor er felles retning nøkkelen for å sikre autonomi og ikke anarki, og hvilken rolle har målstyring i dette? Autonomi er helt inn i kjernen av smidig og å forstå disse mekanismene og verktøyene vi har er en av nøklene i en smidig transformasjon.
Harald Kjølner gjestet Smidigpodden i April 2021, da var han i Bekk, nå er han fagleder for målstyring TV2. Episoden med Harald har blitt en av dere, lytterne våre, sine favoritt-episoder! Så derfor inviterte vi like gjerne Harald en gang til for å grave dypere ned i målstyring og OKR, og for en episode det ble!!
Vi diskuterer tematikk som utrulling og implementering, målehierarkier, og kultur og ledelse, hvilke team burde ha OKR og hvilke burde ikke ha OKR? Og ikke minst når skal en starte med det og når passer det å ha OKR? Og ikke minst, opplever vi litt av en mic-dropp når Harald forklarer hvorfor OKR og KPI skal eksistere i harmoni!
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Hva har følelser egentlig på jobb å gjøre? Hvilken rolle har følelser i innovasjon? For å utforske og lære om dette har vi besøk av Marius Jones, Marius har en Phd grad fra NHH og har forsket på nettopp dette med følelser på jobben.
Vi diskuterer følelser fra et internt organisasjonsperspektiv, og et eksternt perspektiv. Altså hvorfor ønsker vi at kundene våre skal ha følelser og hvorfor vil vi at de skal uttrykke dem til oss? Hvordan kan dette bedre innovasjonstakten og produktutviklingen vår?
Videre diskuterer vi hvorfor det å uttrykke følelser som ansatte eller leder er viktig, hvilken rolle kan og burde følelser ha? Hvordan skal vi forholde oss til egne og andres følelser på jobben? Hvordan kan vi best uttrykke følelser på jobb? Er det forskjell på positive og negative følelser, hvordan og om vi kan uttrykke dem? Og ikke minst snakker vi om hva vi kan gjøre når kollegaer uttrykker følelser og hvordan kan vi håndtere det.
Rammeverk og smidig! “Som hånd i hanske” tenker noen, mens andre får frysninger nedover ryggen. SAFe er kanskje det rammeverket aller flest har hørt om, men hva med det mindre kjente rammeverket LeSS? Det er det vi tar for oss i denne episoden. Hva er egentlig LeSS? Hva er ulikhetene mellom LeSS og SAFe? Når fungerer LeSS? Hva burde du tenke på? Og ikke minst, hva står egentlig E’en for?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
For å diskutere dette har vi besøk av Arne Henrik Storm. Storm er teknologirådgiver hos Gnist Consulting, scaled agile enthusiast og full av erfaring og kunnskap om LeSS.
Sociokrati 3.0 (S3) er sosial teknologi for utvikle smidige og motståndskraftige organisasjoner i alle størrelser, fra små oppstartsbedrifter til store internasjonale organisasjoner. I denne episoden har vi besøk av Martin Berg og Jonas Jaconelli fra Squeed. Vi diskuterer hva Sosiokrati er, hvordan vi kan bruke det og deres erfaringer 🤩
Hvordan kan S3 hjelpe dere? Det kan hjelpe deg & dere med å nå målene deres og lykkes med å navigere i kompleksiteten 🤯 Dere kan gjøre endringer ett trinn av gangen, uten behov for plutselig radikal omorganisering eller planlegging av et langsiktig endringsinitiativ.
For å lære mer så anbefaler vi en lytt 🎧
Vi inviterer dere inn til en spennende og tankevekkende episode.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.