Hvordan smidige prinsipper transcenderer tradisjonell drift for å styrke kapitalallokering og beslutningstaking. Vi har besøk av Oscar Oscar Hafstad fra Bekk Consulting og vi utforsker det sjeldent diskuterte landskapet rundt ledelse innenfor smidig, og hvordan dette kan låse opp nye nivåer av lønnsomhet og konkurransefortrinn. Hvordan toppledere kan anvende smidighet for å forme fremtiden til sine organisasjoner på måter du kanskje aldri har tenkt på før.
Tusen takk til vår partner som gjør Smidigpodden mulig, Gnist.
“There is nothing more to agile than putting post-its everywhere, having a morning meeting and letting people do exactly what they feel like at all times”
I de autonome teamene så er det jo «teamet som bestemmer»og som sammen skal bli enige.
Men, hva gjør man hvis teamet ikke er enig?
Hva når det oppstår konflikt?
Hvordan håndtere både små og store uenigheter og konflikter?
Hem bestemmer?
Hva hvis én er veldig uenig i noe og man er enige om at flertallet bestemmer, da risikerer man at vedkommende blir demotivert/sur/føler seg overkjørt?
Hvorfor er næringslivet så dårlig på å ta til seg forskning og forskningsresultater? Dette er en av våre store frustrasjoner, men noen skiller seg ut! Og med noen mener vi Storebrand!! Storebrand har samarbeidet med SINTEF i 10 år om å bli en smidigere bedrift.
Hvordan ser smidig ut i Storebrand, hva mener SINTEF og hvordan utarter samarbeidet seg? Hvordan ser smidighet ut i praksis? Hva lærer de av hverandre? Hva kan vi lære av dem? Og hva kan du lære av dem?
Som gjester har vi Idun Backer og Nils Brede Moe.
Idun er People Strategy Lead i Storebrand og har fokus på smidig, læring og organisasjonsutvikling, med sin bakgrunn fra pedagogikk og akuttmottak på sykehus, kombinert med en master om tverrfaglig samarbeid har hun et fantastisk helhetlig fokus på mennesker.
Nils er sjefsforsker hos SINTEF Digital og har forsket på smidig de siste 20 årene, han er ingen fremmed for smidig og arrangerte den største internasjonale smidige konferansen i trondheim tilbake i 2010. Han har over 160 internasjonale publikasjoner og jobber bla med selskaper som DNV, DNB, Gjensige, Sparebank 1 utvikling, Spotify, NAV, så klart Storebrand.
Takk til alle dere som støtter Smidigpodden gjennom å være en del av Smidigpoddens fellesskap.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Postens reise mot smidighet, Posten er Norges eldste virksomhet og vi får høre om hvordan de har startet sin smidige transformasjonsreise; hvordan bryter Norges eldste virksomhet med tradisjon og omfavner smidighet? Hvordan opprettholder de smidig kultur? Og ikke minst, hvordan arbeider de aktivt med alt fra ansatte til ledere for å utvikle et smidig tankesett?
På besøk har vi Lene Eikeland, Fagansvarlig for smidig kultur og endringsledelse. Lene er også gründer av bloggen arbeidslivspedagogene og er lidenskapelig opptatt av læring og utvikling.
Tusen takk til våre partnere, våre hovedpartnere Sparebank1 Utvikling og Capra og vår partner Gnist for at dere sammen med Smidigpodden Fellesskapet gjør Smidigpodden mulig!
Er du nysgjerrig på hva et partnerskap med Smidigpodden kan bety for deg og din bedrift? Ta kontakt via smidigpodden@gmail.com
Bok anbefalinger fra Lene
Training from the back of the room – Sharon Bowman
RiksTV, en av organisasjonene i Norge som har kommet lengst innenfor smidig, men er alt egentlig gull og grønne skoger? Hvordan prioriteres det og settes retning i RiksTV? Og hvordan har denne reisen vært?
Vi har også 5 foredrag, 1 kurs og 3 forelesninger tilgjengelige for Smidigpoddens felleskap som du får tilgang for kun €5 per måned. Vi jobber fortløpende med å legge til mer innehold.
For å fortelle historien om målstyring i RiksTV har vi slått oss sammen med OKR podden. Vi diskuterer hvordan RiksTV har beveget seg fra en input/ output tankegang med måling og individuelle mål til å bli en outcome og effektbasert organisasjon som måler den kollektive innsatsen heller enn den individuelle.
Alle våre gjesters anbefalte bøker har vi samlet her!
Hvorfor feiler smidig? Vi diskuterer 20 grunner til hvorfor smidige transformasjoner møter motstand og stopper opp!
Er det rammeverkene, kulturen, eller rett og slett vår egen forståelse som står i veien? Vi dykker ned i utfordringer som manglende topplederforankring, misforståtte konsepter, og en bedriftskultur som jobber mot smidige prinsipper. Hva skjer når vi misforstår hva smidig egentlig handler om, eller tolker det selektivt? Og hvorfor fokuserer vi ofte (feilaktig) på fart og flyt, og starter ofte i feil ende?
Denne episoden gir deg innsikt i hva som kan hindre din transformasjon og gi konkrete svar på hva som virkelig kan få smidig til å lykkes.
Dette er del 2 av 2.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Er alle mennesker født smidig? I denne episode får vi høre fra Tverga. Tverga er en frivillig organisasjon etablert i 2018, og er nasjonalt ressurssenteret for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet. Det er en utrolig spennende organisasjon som uten smidig kunnskap har ikke bare organisert seg, bygd kultur og ledelse rundt smidige prinsipper, men også bruker smidige prinsipper i produktutvikling. For å høre om dette har vi besøk av daglig leder for Tverga, Lisa Watson.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.