Smidigpodden er 3 år! Vi har spilt inn 60 episoder og er blitt lyttet på over 46.000 ganger!! Men hvordan ser fremtiden ut for Smidigpodden? Hva skjer i 2022? Hvordan gjør Smidigpodden det egentlig, og hva mener dere, lytterne våre? Hva var og ER vår visjon med Smidigpodden, og hvordan ligger vi ann?
Denne episoden er det Smidigpodden snakk, men vi kommer så klart ikke utenom å diskutere fag.. for hva er egentlig smidig? Vi prøver oss så klart på en definisjon av smidig, og da er spørsmålet… er dere enig?
Hvordan og hvor skal du starte med en smidig transformasjon? Hvilke erfaringer har andre selskaper gjort seg og kan vi lære noe av det?
Vi har besøk av Albert Vrajolli fra Expleo for å diskutere nettopp dette! Derfor er denne episoden på engelsk. Albert har lang erfaring som smidig coach, og har vært med på flere smidige transformasjoner med svært ulike innfallsvinkler, nemlig top-down og andre bottom-up, men hva er egentlig fordelene og ulempene?
Vi utfordrer og diskuterer med Albert, for hvordan utforsker en egentlig smidighet? Hvordan jobber en med ledere og ansatte? Hva kjennetegner de ulike innfallsvinklene? Hvordan jobber en frem hva smidig betyr i sin organisasjon? Og hvordan jobber en med tankesettet på alle nivåer i organisasjonen?
Skaper du faktisk forretningsverdi med teknologien i selskapet ditt? Hvis du er usikker ta kontakt med Capra så kan de hjelpe deg med åfinne ut av det!
Er alle mennesker født smidig? I denne episode får vi høre fra Tverga. Tverga er en frivillig organisasjon etablert i 2018, og er nasjonalt ressurssenteret for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet. Det er en utrolig spennende organisasjon som uten smidig kunnskap har ikke bare organisert seg, bygd kultur og ledelse rundt smidige prinsipper, men også bruker smidige prinsipper i produktutvikling. For å høre om dette har vi besøk av daglig leder for Tverga, Lisa Watson.
Psykologisk trygghet, det er både et buzzword og er på alles lepper, ledere prioriterer det ikke, men allikevel står alle på scenen å snakker om det! Hva om det, i tillegg til å sikre at folka våre har det bra, ligger et business case i bunn?
Hvorfor må ledere prioritere psykologisk trygghet i hverdagen? Men hva er det egentlig? Handler om å unngå konflikt, kritikk eller potensielt truende handlinger, ideer eller samtaler? Eller er psykologisk trygghet noe helt helt annet?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Plattformteam! Team topologies.. ord som oftere og oftere brukes i samme setning.
Hvorfor har Origo og Politiets IT-enhet begge valgt å gå denne veien? Hva er fordelene og hvordan kan det hjelpe oss med å både bli mer effektive, men også skape bedre plasser å jobbe?
På besøk i denne episoden har vi Ximena Støen, Leder Utviklingsopplevelser hos Oslo Origo, og Erlend Wiig Plattformdirektør i Politiets IT-enhet.
Ximena ble introdusert til produktutvikling og produktledelse i 2017. Det var kjærlighet ved første blikk og hun har ledet plattformsatsingen i Origo i 3 år.
Erlend er tidligere utvikler, og har nesten 10 år bak seg i NRK, og ble interessert i DevOps for å få fart på software utviklingsprosessen.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden utforsker vi hvordan man går i gang med å gjennomføre en smidig transformasjon og hva som er viktige elementer å huske på. Vi går gjennom to ulike modeller som vi mener kan fungere til inspirasjon og refleksjon, modellene ligger på instagramsiden vår @smidigpodden.
Hvorfor feiler smidig? Vi diskuterer 20 grunner til hvorfor smidige transformasjoner møter motstand og stopper opp!
Er det rammeverkene, kulturen, eller rett og slett vår egen forståelse som står i veien? Vi dykker ned i utfordringer som manglende topplederforankring, misforståtte konsepter, og en bedriftskultur som jobber mot smidige prinsipper. Hva skjer når vi misforstår hva smidig egentlig handler om, eller tolker det selektivt? Og hvorfor fokuserer vi ofte (feilaktig) på fart og flyt, og starter ofte i feil ende?
Denne episoden gir deg innsikt i hva som kan hindre din transformasjon og gi konkrete svar på hva som virkelig kan få smidig til å lykkes.
Dette er del 1 av 2.
Tusen takk til vår partner som gjør Smidigpodden mulig, Gnist.
nist er Norges fremste miljø innen teknologiledelse, transformasjon og endring. Gnist brenner for å hjelpe kunder med å bygge digitale produkter og tjenester som møter morgendagens utfordringer.
Gnist gir deg verktøyene du trenger, uavhengig av om du er utvikler, leder eller toppleder. De har troen på kraften av tverrfaglig samarbeid, og på løsninger som skaper verdi for både brukerne, virksomheten og for samfunnet.
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.