Hvordan og hvor skal du starte med en smidig transformasjon? Hvilke erfaringer har andre selskaper gjort seg og kan vi lære noe av det?
Vi har besøk av Albert Vrajolli fra Expleo for å diskutere nettopp dette! Derfor er denne episoden på engelsk. Albert har lang erfaring som smidig coach, og har vært med på flere smidige transformasjoner med svært ulike innfallsvinkler, nemlig top-down og andre bottom-up, men hva er egentlig fordelene og ulempene?
Vi utfordrer og diskuterer med Albert, for hvordan utforsker en egentlig smidighet? Hvordan jobber en med ledere og ansatte? Hva kjennetegner de ulike innfallsvinklene? Hvordan jobber en frem hva smidig betyr i sin organisasjon? Og hvordan jobber en med tankesettet på alle nivåer i organisasjonen?
Skaper du faktisk forretningsverdi med teknologien i selskapet ditt? Hvis du er usikker ta kontakt med Capra så kan de hjelpe deg med åfinne ut av det!
Produktledelse, en ny bølge, eller en naturlig videreføring av smidig? eller et tegn på at smidig har mistet noe av sin kraft?
Hvorfor dukker behovet for produktledelse opp i Norge akkurat nå, 16 år etter at en av de kanskje mest kjente bøkene på området, “Inspired”, ble publisert! Tar det virkelig så lang til for at vi i kalde nord skal bli nettopp.. inspirert??
Fra smidig manifestet i 2001 til dagens produktorientering, vi utforsker hvordan behovet for dualitet mellom autonomi og kundefokus har utviklet seg. Hvorfor klarer vi ikke alltid å levere på kundefokus samtidig som vi fremmer smidige prinsipper?
Sammen med Stine Førland, leder for digital transformasjonsledelse i Bouvet, dykker vi ned i historien, misforståelsene, og hvorfor produktledelse kan være «den hvite ridderen» som bringer oss tilbake på rett kurs i en stadig mer krevende økonomisk virkelighet.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva gjør egentlig en smidig coach? Det er jo like mange måter å løse denne rollen på som det er smidig coacher i verden. Vi diskuterer utfordringer rundt rollen og hvordan de har angrepet det i RiksTV. Gjestene våre er Kristin og Gry, begge ansatt i RiksTV. Det er en utrolig spennende og morsom prat. Håper dere liker den!
Lurer du på hva du skal gi i julegave? Hvorfor ikke gi abonnement på Audible? Vi bruker begge Audible og synes det er fantastisk! Alle bøkene under finnes også på Audible.
Autonomi, elsket og hatet, misforstått, misbrukt og overbrukt. Så hvorfor er autonomi så viktig? Og hvordan kan autonomi forvandle en grå hverdag til en hverdag fylt med motivasjon og kreativitet?
Vi utforsker hvordan autonomi ikke bare øker trivselen, men også ytelsen. Vi går igjennom alt fra Frederick Winslow Taylors «gulrot og pisk» til moderne forskning av Dan Ariely. Hvordan økonomiske insentiver kan hemme kreativitet, mens indre motivasjon skaper langsiktig suksess.
Vi diskuterer også hvordan du kan bygge en kultur hvor ansatte har eierskap til sine oppgaver, hvorfor retning og mål blir ennå viktigere. Hvorfor autonomi er nøkkelen til raskere beslutninger og effektiv skalering.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
En av de største utfordringene vi har i verden i dag er knyttet opp mot bærekraft, men hva betyr dette for organisasjoner, og hva betyr bærekraftig egentlig? Og kan vi ta med oss bærekraft inn i hvordan vi tenker rundt folkene våre, organiseringen vår, og hvordan vi kan bli mer tilpasningsdyktige? Hva er smidig og digitalisering sin plass i alt dette?
For å lære mer, diskutere og reflektere har vi besøk av Håkon Sveen fra Bærepodden. Håkon var med på den smidige transformasjonen til NAV på kommunikasjons siden, og jobber nå i Footstep AS med ja, du gjettet det, med kommunikasjon og bærekraft.
For meg var det en øyeåpner av en bok som på en glimrende måte forklarer hvordan verdenssamfunnet har gjort fremskritt på nesten alle områder de siste 50-100 årene. Selv om nyhetsbildet ofte tyder på noe annet så går faktisk verden fremover. Vi er på rett vei. Nyhetsbildet er ekstremvarianter av noe. Det representerer ikke normalen. Det er derfor det kommer i nyhetene. Og det er derfor det får ekstra oppmerksomhet i sosiale medier. Mens negative saker ofte bærer preg av akutte og plutselige hendelser – og dermed dekker nyhetskriteriene, når fremskritt sjelden opp fordi det gjerne er et resultat av innsats over lang tid. Dermed blir nyhetsbildet feilaktig dominert av triste saker og folk får et feilaktig bilde av hvor verden er på vei. Men tall og statistikk fra FN og Verdensbanken viser en krystallklar trend. Vi går i riktig retning. I boken Factfulness forklarer lege og professor Hans Rosling hvordan verden er blitt bedre på nesten alle områder de siste årene. Det var faktisk ikke bedre før selv om enkelte vil hevde det motsatte. Det betyr naturligvis ikke at alt er bra nok nå, og det betyr absolutt ikke at vi skal ta noe for gitt, men det meste har heldigvis blitt bedre. Det store unntaket er jo klimakrisen som på mange måter er prisen vi har måttet betale for fremskritt på mange av de andre områdene.
Men i denne boken så legger Hans Rosling frem statistikk, fakta og visualiseringer som underbygger påstandene hans. En veldig god bok for deg som ønsker å lære eller trenger å se at det faktisk er mye bra her i verden. Kan anbefales – viktig med litt positivitet etter korona.
Det ligger stor makt i ord. Antakelig større enn det mange faktisk tar innover seg. Ord og formuleringer er med på å påvirke hvordan vi tenker, hva vi tror og hvordan vi ser en problemstilling. Det er det noen som er bedre på enn andre til å bruke til sin fordel. God historiefortelling kan være enormt virkningsfullt for å få andre til følge det sporet du ønsker. I kombinasjon med karisma og lederevner er det nesten hypnotisk. Denne boken består av de viktigste talene til noen av de mest fremtredende lederne gjennom verdenshistorien – på godt og vondt. En viktig bok som viser hvilken enorm makt som ligger i ord. Mye å lære for mange.
Konkurs og AI, to ord som du i 2024 ikke hadde forventet deg å høre i samme setning, men hvordan kan en konkurs forvandle seg til nye muligheter?
Gjesten vi har besøk av i denne episoden er en fremtidsvisjonær, hans tankesett og væremåte gjør han til en ledende stemme og vanvittig interessant samtalepartner. Gjesten er Lars Rinnan, ettertraktet foredragsholder og grunder av Amesto NextBridge.
Så hvordan kan en konkurs forvandle seg til nye muligheter? Vi snakker med Lars om hans erfaringer fra å lede et AI-konsulentselskap, AI sin rolle fremover, risikotakning, fremtidsrettede samfunn og organisasjoner og ikke minst hvordan kan en snu en konkurs til en mulighet? Hva har Lars lært på veien og hvordan kan feil bygge et sterkt personlig brand?
Takk for at du lytter til Smidigpodden, med Tobias Falkberger og Ida Kjær.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Vi løfter på panseret på Norges råeste start-up som utfordrer en hel bransje, Northern Playground.
Northern Playground utfordrer hele forretningsmodellen til tekstilbransjen gjennom sin visjon – å redusere verdens klesforbruk.
De jobber for at du beholder klærne dine lenge. Helst for alltid.
Vi har daglig leder Jo Egil Tobiassen på besøk og vi snakker blant annet paradokset hvorfor vekst er viktig, rekruttering, produktutvikling og kundeinvolvering, hvordan en kan mobilisere kunder og investorer for å få hjelp og ikke minst hvordan det er å ønske å gjøre alt på nye måter.
Smidigpodden feirer 100 episoder den 18.10 og det gjør vi med livepod!
Og du er invitert!! Det er rigget for noen fantastiske diskusjoner rundt hva som kjennetegner endringsdyktige organisasjoner, og ikke minst hvordan ser fremtidens arbeidsplass ut, altså hva skal du rigge deg for? Og hvordan?
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.