Personalledelse, hvordan burde dette se ut i smidige organisasjoner? Hvem skal sikre at ikke alle tar ferie samtidig? Hvem skal godkjenne den nye Mac’en? Hvem skal ha ansvar for rapportering?
Hva om vi plukker fra hverandre rollen personalleder og ser på det fra et smidig perspektiv, hva sitter vi igjen med da? Kan oppgavene løses på en annen måte, og av andre personer? Og i så fall, hvordan kan dette se ut? Det tar vi for i denne episoden. Vi diskuterer typiske ansvarsområder som administrasjon, lønn, rapportering, performance tracking og fagansvar.
Dette spørsmålet fikk vi fra Linn gjennom smidigpodden.no/1kaffe! Vil du være med på å påvirke innholdet i Smidigpodden, så bli med i vårt Smidigpodden fellesskap!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Konkurs og AI, to ord som du i 2024 ikke hadde forventet deg å høre i samme setning, men hvordan kan en konkurs forvandle seg til nye muligheter?
Gjesten vi har besøk av i denne episoden er en fremtidsvisjonær, hans tankesett og væremåte gjør han til en ledende stemme og vanvittig interessant samtalepartner. Gjesten er Lars Rinnan, ettertraktet foredragsholder og grunder av Amesto NextBridge.
Så hvordan kan en konkurs forvandle seg til nye muligheter? Vi snakker med Lars om hans erfaringer fra å lede et AI-konsulentselskap, AI sin rolle fremover, risikotakning, fremtidsrettede samfunn og organisasjoner og ikke minst hvordan kan en snu en konkurs til en mulighet? Hva har Lars lært på veien og hvordan kan feil bygge et sterkt personlig brand?
Takk for at du lytter til Smidigpodden, med Tobias Falkberger og Ida Kjær.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Quiet quitting.. et fenomen som har fått mye oppmerksomhet i det siste, både hyllet og hatet, men hva dreier det seg egentlig om? Det handler nemlig ikke om dårlige ansatte, eller at vi bare vil jobbe 8-16, men om noe mye mye viktigere.
Essensen i quiet quitting handler nettopp om dårlige ledere. Det handler om umotiverte ansatte som ikke er inspirert på jobb, som ikke finner noe mening i jobben de gjør. Så, er quiet quitting egentlig et positivt fenomen eller har vi misforstått hva vi egentlig burde diskutere? Nemlig, hvordan bør vi lede? Hva kan og bør forventes av ledere?
Fokuset på ledelse har jo blitt større de siste årene, vi har vært gjennom en pandemi, vi har blitt sendt på hjemmekontor og vi har måttet tilpasse oss en ny hverdag. Nå har vi kommet ut på andre siden, noen vil si «vi er tilbake», men hva betyr dette for ledelse og har kompleksiteten egentlig bare blitt større? Og er ikke det å si «vi er tilbake» ganske så trist og passivt? Om noe så mener vi at vi har løpt fremover, ganske så fort, og nå må vi holde på momentet 🚀
Men det er ikke så rart at ledere er usikre på hva som forventes av dem, eller at ansatte er usikre på hva de kan forvente av en leder, når vi har fått nye forutsetninger og forventninger. Og hva med den yngre generasjonen som kommer til, de presser fremover, krever mer, og tvinger oss til å tenke nytt.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Vi mener det er to elementer ledere må være gode på; det strategiske/ retningsgivende og det mellommenneskelige, rykende fersk forskning støtter også oppom under dette.
Så, forhåpentligvis lærer du noe, får noen nye refleksjoner og tanker og blir inspirert i hverdagen 😀
Hva er hemmelighetene bak effektiv målstyring og OKR?
Bli med i denne episoden med Harald Kjølner fra TV2, vi dykker ned i kunsten å balansere mål og realiteter i en levende og dynamisk organisasjonsverden.
Oppdag hvordan TV2 har navigert og tilpasset OKR for å skape suksesshistorier, og hvordan de takler utfordringer i ulike team.
Denne episoden vil gi deg unike innsikter og strategier som kan transformere din egen tilnærming til målstyring.
Er du klar for å utforske dybden av OKR og dets påvirkning på organisasjonskultur og suksess? Ikke gå glipp av denne episoden!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Lean og Agile, to side av samme mynt? Hvor stor er egentlig avstanden? Ikke så innmari stor mener vi 🤩 I denne episoden har vi besøk av Beate Barstad Vatne fra DNB og har en kjempespennende diskusjon om likheter, ulikheter og hva vi kan lære av hverandre 🤓
Blant annet diskuterer vi hva som er kjerneverdiene i Lean? Hvordan tenker man om endring? Hvilken rolle har mennesker? 🤔✨
I denne ukens episode har vi besøk av Therese Egeland Sverdrup. Therese er forsker ved NHH hvor hun forsker på psykologiske kontrakter, team, organisasjoners adferd, ledelse og kommunikasjon. Therese er enormt dyktig innenfor sitt fagfelt, og har mye viktig innsikt hun deler med oss i denne episoden.
Vi dykker vi ned i hva forskningen forteller oss innenfor områdene team og psykologiske kontrakter. Hva kan vi lære og hvilke myter kan vi drepe?
Det er en vanvittig spennende samtale! Blant annet får vi rokket ved vår tro på at mennesker er mest kreative i team. Når fungerer team best, og når fungerer det ikke? Vi diskuterer også utfordringer ved team arbeid, hvordan vi kan bygge gode team (hva sier faktisk forskningen) og ikke minst er vi innom psykologiske kontrakter. Hva er psykologiske kontrakter og hvorfor er de viktige å være bevist over?
Lurer du på som er greia med DevOps? Det utforsker vi i denne episoden! Vi snakker med Marley Singarajah fra Gnist og det er en utrolig spennende prat. Vi er innom alt fra hva DevOps er, overgang fra tradisjonell forvalting til DevOps, CALMS og smidig vs DevOps. Det var så hyggelig og lærerikt at vi rett og slett ble sittende å snakke i flere timer! Derfor har vi delt det opp i flere episoder, eller deler om du vil. De andre delene vil bli sluppet fortløpende.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.