Personalledelse, hvordan burde dette se ut i smidige organisasjoner? Hvem skal sikre at ikke alle tar ferie samtidig? Hvem skal godkjenne den nye Mac’en? Hvem skal ha ansvar for rapportering?
Hva om vi plukker fra hverandre rollen personalleder og ser på det fra et smidig perspektiv, hva sitter vi igjen med da? Kan oppgavene løses på en annen måte, og av andre personer? Og i så fall, hvordan kan dette se ut? Det tar vi for i denne episoden. Vi diskuterer typiske ansvarsområder som administrasjon, lønn, rapportering, performance tracking og fagansvar.
Dette spørsmålet fikk vi fra Linn gjennom smidigpodden.no/1kaffe! Vil du være med på å påvirke innholdet i Smidigpodden, så bli med i vårt Smidigpodden fellesskap!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Da har vi kommet til del 3 av praten med Marley! Denne gangen handler det om sikkerhet sin plass i DevOps, hvor skal man starte om man ønsker å bevege seg mot DevOps, Marley introduserer en modenhetsmodell (ligger på instagram) samt vi tar opp spørsmål fra lyttere.
Dette er nest siste del fra praten med Marley, kos dere!
Hvordan designe en organisasjon? Hvilke prinsipper bør en følge? For å diskutere dette har vi besøk av Nicolay Worren. Nicolay er professor på NMBU, gründer av Reconfig, tidligere konsulent i Deloitte og Accenture, alt med fokus på organisasjonsdesign. Så Nicolay vet hva han snakker om!
Vi er innom tema som:
Smidig prinsipper og organisasjonsdesign
Skal en velge en bottom up eller top down tilnærming?
Hvordan eller bør strategien reflekteres i organisasjonens design?
Hvordan involvere organisasjonen i en omorganisering?
Kan organisasjoner blir for menneske fokuserte?
Finnes det en fasit?
Vi leker også med tanken om Smidigpodden-merch! Før vi kaster oss ut i det og senker timer ned i merch eventyret trenger vi å vite om det i det hele tatt er liv laga.
Vi hadde satt stor pris på om du vil svare på 2 spørsmål sånn at vi kan finne ut av om dette er en god ide 🚀
Vi har vært på Lean Agile i Skottland, riktignok en stund tilbake, men vi lærte masse som vi ønsker å dele med dere. Denne episoden går ikke i dybden på ulike områder, men er heller en smakebit på ulike tema og vi håper det kan inspirere til videre læring! Dersom det er noen av temaene du synes er mer interessante enn andre gi en lyd så kanskje vi kan fordype oss i dette i en annen episode.
Denne gangen utforsker vi fenomenet todelt ledelse. Todelt ledelse er «talk of the town» om dagen, og er noe vi selv tror veldig på! Tanken bak delt ansvar og lederskap er ikke ny. Vi tar deg med på en reise til kongeriket Sparta, gamle Roma og starten på Scrum. Er du ute etter tips for hvordan å få todelt ledelse til å fungere, så har vi samlet sammen noen av de og. Len deg tilbake, lytt og nyt.
Hva kjennetegner egentlig smidige organisasjoner? Handler smidig kun om hvordan dere tenker rundt utvikling og drift av IT løsninger og systemer?
Vi mener smidig handler om så mye mye mer enn dette!
Smidig er som et isfjell, det du ser: prosesser, strukturer og metode er over vannet, og det er tydelig. Det er det under som er spennende, som vil utgjøre en forskjell for dere, og nettopp det som kjennetegner en smidig organisasjon!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.