I denne ukens episode har vi besøk av et selskap som har overrasket oss i Smidigpodden når det kommer til deres modenhet innenfor smidig, vi har rett og slett blitt imponert.
Vi har besøk av Aimée Skevik og Line Moen Larsen fra NAF og vi får høre om NAF sin smidige reise.
Ønsker du se denne episoden som et 7 kameras video opptak?
Samtidig som du støtter Smidigpodden? Bli da en del av vårt fellesskap! og få tilgang til dette og Totalt 16 videoer til sammen 5 timer og 17 minutter!
Vi får høre om hvordan det hele startet, og hvorfor NAF ønsket & ønsker å bli en mer tilpasningsdyktig organisasjon.
Vi diskuterer hvordan NAF etablerte en organisasjon på siden: NAF Digital, og senere integrere den inn i morselskapet. Videre diskuterer vi også organisasjonsutvikling, ledelse, prioritering og målstyring, og ikke minst hva som kjennetegner en tillitskultur.
Plattformteam! Team topologies.. ord som oftere og oftere brukes i samme setning.
Hvorfor har Origo og Politiets IT-enhet begge valgt å gå denne veien? Hva er fordelene og hvordan kan det hjelpe oss med å både bli mer effektive, men også skape bedre plasser å jobbe?
På besøk i denne episoden har vi Ximena Støen, Leder Utviklingsopplevelser hos Oslo Origo, og Erlend Wiig Plattformdirektør i Politiets IT-enhet.
Ximena ble introdusert til produktutvikling og produktledelse i 2017. Det var kjærlighet ved første blikk og hun har ledet plattformsatsingen i Origo i 3 år.
Erlend er tidligere utvikler, og har nesten 10 år bak seg i NRK, og ble interessert i DevOps for å få fart på software utviklingsprosessen.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Vi har Anssi Rantanen på besøk, og denne episoden er spilt inn på OBF, Oslo Business Forum.
Anssi er en av årets key note speakers på OBF, han er CEO i MySpeaker growth og har og har førstehåndskunnskap om påvirkningen av AI på organisasjoner.
Vi får høre om konkrete AI caser, og diskuterer tema som hvordan AI og mennesker kan jobbe sammen, og hva blir viktig for organisasjoner og mennesker fremover? Hvorfor synes noen det er enklere å ta i bruk nye verktøy, mens andre synes det er vanskeligere? Og ikke minst, hvordan skal du gå frem dersom du ønsker å begynne å eksperimentere med AI i din organisasjon?
Den 18.10 feirer vi 100 episoder med livepod, gå inn på smidigpodden.no/100 for å sikre deg en av de siste plassene.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
Et av de viktigste prinsippene i smidig er åpenhet og transparens, noe av det viktigste i endringsledelse er informasjonsdeling, og når en organisasjon er i endring er noe av det mest gjentatte jeg hører; ansattes umettelige behov for informasjon.
Så hva gjør du når du skal gjennom en gigantisk endring, du skal endre på hele selskapsstrukturen, hvordan dere organiseres, men dere kan ikke si det til noen, for dere er børsnotert. Du kan ikke forberede noen, ikke ledere, ikke ansatte. Kun rett før det også er offentlig informasjon, kan dere fortelle.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Det var nettopp dette som skjedde i Orkla for nå snart 1 ½ år siden. Og på besøk for å fortelle om hvordan de håndterte dette er Karoline Nauste. Karoline, sammen med kollegaer, transformerte Orkla fra å være et konsern med 20.000 ansatte til å bli et investeringsselskap med 12 selvstendige Portfolio selskaper.
Karoline er VP for Employer branding og HR business partner i nettopp Orkla, hun har årevis med erfaring fra endringsledelse og det å jobbe med folk, både fra Orkla, men også der jeg kjenner henne fra, DNB.
Denne gangen utforsker vi fenomenet todelt ledelse. Todelt ledelse er «talk of the town» om dagen, og er noe vi selv tror veldig på! Tanken bak delt ansvar og lederskap er ikke ny. Vi tar deg med på en reise til kongeriket Sparta, gamle Roma og starten på Scrum. Er du ute etter tips for hvordan å få todelt ledelse til å fungere, så har vi samlet sammen noen av de og. Len deg tilbake, lytt og nyt.
Vi har vært på Lean Agile i Skottland, riktignok en stund tilbake, men vi lærte masse som vi ønsker å dele med dere. Denne episoden går ikke i dybden på ulike områder, men er heller en smakebit på ulike tema og vi håper det kan inspirere til videre læring! Dersom det er noen av temaene du synes er mer interessante enn andre gi en lyd så kanskje vi kan fordype oss i dette i en annen episode.
Sociokrati 3.0 (S3) er sosial teknologi for utvikle smidige og motståndskraftige organisasjoner i alle størrelser, fra små oppstartsbedrifter til store internasjonale organisasjoner. I denne episoden har vi besøk av Martin Berg og Jonas Jaconelli fra Squeed. Vi diskuterer hva Sosiokrati er, hvordan vi kan bruke det og deres erfaringer 🤩
Hvordan kan S3 hjelpe dere? Det kan hjelpe deg & dere med å nå målene deres og lykkes med å navigere i kompleksiteten 🤯 Dere kan gjøre endringer ett trinn av gangen, uten behov for plutselig radikal omorganisering eller planlegging av et langsiktig endringsinitiativ.
For å lære mer så anbefaler vi en lytt 🎧
Vi inviterer dere inn til en spennende og tankevekkende episode.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.