I denne episoden utforsker vi hvordan man går i gang med å gjennomføre en smidig transformasjon og hva som er viktige elementer å huske på. Vi går gjennom to ulike modeller som vi mener kan fungere til inspirasjon og refleksjon, modellene ligger på instagramsiden vår @smidigpodden.
Rammeverk og smidig! “Som hånd i hanske” tenker noen, mens andre får frysninger nedover ryggen. SAFe er kanskje det rammeverket aller flest har hørt om, men hva med det mindre kjente rammeverket LeSS? Det er det vi tar for oss i denne episoden. Hva er egentlig LeSS? Hva er ulikhetene mellom LeSS og SAFe? Når fungerer LeSS? Hva burde du tenke på? Og ikke minst, hva står egentlig E’en for?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
For å diskutere dette har vi besøk av Arne Henrik Storm. Storm er teknologirådgiver hos Gnist Consulting, scaled agile enthusiast og full av erfaring og kunnskap om LeSS.
Retrospektiver, kanskje et av de mest hyppigst brukte verktøyene innenfor smidig, men det er kanskje også et av de bedre symbolene på cargo cult! Enten en vil innrømme det eller ikke er det utrolig mange som gjennomfører retroer uten å reflektere over hvorfor en faktisk skal bruke det som et verktøy, og som gjør det fordi en vet at det er “riktig”.
Så, hvorfor skal en egentlig bruke retrospektiv som et verktøy, hva er utfordringene ved retrospektiver, og hvordan kan du løse disse? Hva er leders rolle? Og hvilke prinsipper bør en følge?
Nettopp dette diskuterer vi, Tobias og Ida, i denne episoden, og vi graver oss lengre ned i hva restrospektiver faktisk er, hensikten med dem og ikke minst, ønsket effekt 🤓
Vi er stolte av Smidigpodden sin sponsor, Sparebank1 Utvikling. SpareBank1 Utvikling jobber hver dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
Produktledelse, en ny bølge, eller en naturlig videreføring av smidig? eller et tegn på at smidig har mistet noe av sin kraft?
Hvorfor dukker behovet for produktledelse opp i Norge akkurat nå, 16 år etter at en av de kanskje mest kjente bøkene på området, “Inspired”, ble publisert! Tar det virkelig så lang til for at vi i kalde nord skal bli nettopp.. inspirert??
Fra smidig manifestet i 2001 til dagens produktorientering, vi utforsker hvordan behovet for dualitet mellom autonomi og kundefokus har utviklet seg. Hvorfor klarer vi ikke alltid å levere på kundefokus samtidig som vi fremmer smidige prinsipper?
Sammen med Stine Førland, leder for digital transformasjonsledelse i Bouvet, dykker vi ned i historien, misforståelsene, og hvorfor produktledelse kan være «den hvite ridderen» som bringer oss tilbake på rett kurs i en stadig mer krevende økonomisk virkelighet.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne episoden har vi besøk av hele tre gjester, Kristian Gravdal, Karsten Eskelund og Therese Børter. Vi diskuterer hvordan organisasjoner kan tilpasse seg den nye hverdagen vi nå opplever. Hvilken rolle spiller kultur og teknologi i denne endringen? Hvordan skiller smidige organisasjoner seg ut fra andre organisasjoner nå? Og ikke minst, hvordan kan vi bruke den sense of urgency vi nå opplever til å skape positiv endring og utvikling?
Vi tar et tilbakeblikk på året som har gått. Vi diskuterer høydepunkter fra sesongen, inkludert engasjerende episoder om OKR, smidig politi- og cyberforsvar, og viktigheten av psykologisk trygghet. Vi reflekterer over Smidigpoddens utvikling, fra digitale til fysiske episoder, og deler tanker om vårt fellesskap og lytternes innflytelse.
Se fremover mot 2024, vi teaser spennende gjester og temaer, og snakker om planer for et nytt studio som vil forme podcastens fremtid. Bli med oss for en koselig og innsiktsfull episode som feirer et år med vekst og samhold.
Opplev årets høydepunkter og bli inspirert for det som kommer i Smidigpodden!
Juleepisoden kommer tidlig i år, pga sykdom så rokket vi om på planene og julepeisoden kommer som årets nest siste episode, derfor kan du glede deg til enda en episode med oss før julen ringes inn 🔔🎄
Husk å plukke opp noen gaver til deg selv eller noen du liker ekstra godt. Bruk koden GODJUL23 og få 10% av!
In this episode, Albert Vrajolli is visiting us, the topic is ING’s agile transformation. Listening to Albert sharing his experiences and thoughts from a transformation that involved the entire organization is truly inspiring. What was the goal, how did they do it, and what is important to remember? And how did they inspire everyone from the mortgage department to recruitment to IT to work with agile principles? Buckle up for a truly interesting and inspiring episode 🤩🧡
Some of the elements we discuss in this episode is:
ING’s agile journey
Agile outside of IT
One size fits all vs flexibility
Employees when scaling agile
How to focus, prioritize and align the organization
What are the most important elements in agile way of working
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.