I denne episoden utforsker vi hvordan man går i gang med å gjennomføre en smidig transformasjon og hva som er viktige elementer å huske på. Vi går gjennom to ulike modeller som vi mener kan fungere til inspirasjon og refleksjon, modellene ligger på instagramsiden vår @smidigpodden.
Lurer du på hvilke bøker du bør lese eller lytte til på stranden, bilturen, fjellturen eller sykkelturen i sommer (eller hvilken som helst annen anledning for den saks skyld ? )?
Vi har samlet sammen 10 bøker som er anbefalt av våre gjester. Nå er det ingen unnskylding for å ikke få lest en (eller flere ? ) god(e) bok (/bøker) i sommer ? ?
Gjestene våre forklarer så klart selv hvorfor du bør lese akkurat disse bøkene, så sleng på hodetelefonene, len deg tilbake og bli inspirert?
I denne episoden har vi besøk av Yrja Oftedahl. Yrja har bakgrunn som gründer, var med på å starte opp Mesh i Oslo, og har nå podcasten Power Ladies der hun har intervjuet mer enn 100 «Power Ladies:». Yrja er også er foredragsholder og har bland annet hold foredrag på TEDx. Ikke nok med det skriver hun også for magasiner som Det Nye og Shape Up. En vi kan lære masse av med andre ord!
Smidig eller agile, hva er det egentlig om ikke hvordan vi tenker på mennesker? Om det er en ting denne episodens gjest bryr seg om så er det mennesker.
I denne episoden blir vi mer personlige enn ellers, vi snakker om det å gjøre feil, ambisjoner, coaching, mangfold i organisasjoner, gründervirksomhet, norsk kultur og masse masse mer!
Fremtiden, tech, greenspiration, health and girlpower! Yay! Jeg er en av de klassiske millennialsene som ønsker å bidra til at verden blir et bedre sted, ihvertfall litt. Og jeg tror og håper at ved å spre kunnskap kan jeg påvirke slik at verden går i riktig retning, i hvertfall bitte litt… Jeg har bakgrunn fra 7 år startup miljøet og var blant annet med tidlig i oppstartfasten til MESH 🙂 Du kan lese enda mer om meg her: https://www.yrjaoftedahl.com/ Kontakt meg på friends@yrjaoftedahl.com Eller legg meg til på sociale medier. @yrjaoftedahl
I den prisbelønnede intervju-podkasten Power Ladies møter Yrja inspirerende kvinner som utmerker seg innenfor det de holder på med for en nedpå, åpen og ærlig prat. Hvem er hun? Hvordan tenker hun? Hvordan får hun det til? Hva er det mest utfordrende hun har opplevd, og hvordan taklet hun det? Og ikke minst, hva er status innenfor fagfeltet hun jobber i? Gjennom dybde samtaler får man verktøy, strategi, tips og triks som man selv kan ta i bruk. Podkasten byr på spennende rollemodeller, alt fra bloggere til kunstnere, gründere, næringslivstopper og forskere. Det de alle har til felles er å ha skapt en arbeidsplass rundt det de brenner for og tror på, samt er fokusert på en bærekraftig samfunnsutvikling. Ved å løfte frem et mangfold av rollemodeller håper Yrja på at podkasten skal bidra til at kvinner tør å ta tak i eget liv og følge hjertet og drømmene sine. Yrja har for arbeidet med Power Ladies blitt tildelt UN Student Prize 2019 og blitt nominert til årets stjerneskudd i Vixen 2018.
“There is nothing more to agile than putting post-its everywhere, having a morning meeting and letting people do exactly what they feel like at all times”
I de autonome teamene så er det jo «teamet som bestemmer»og som sammen skal bli enige.
Men, hva gjør man hvis teamet ikke er enig?
Hva når det oppstår konflikt?
Hvordan håndtere både små og store uenigheter og konflikter?
Hem bestemmer?
Hva hvis én er veldig uenig i noe og man er enige om at flertallet bestemmer, da risikerer man at vedkommende blir demotivert/sur/føler seg overkjørt?
Psykologisk trygghet, det er både et buzzword og er på alles lepper, ledere prioriterer det ikke, men allikevel står alle på scenen å snakker om det! Hva om det, i tillegg til å sikre at folka våre har det bra, ligger et business case i bunn?
Hvorfor må ledere prioritere psykologisk trygghet i hverdagen? Men hva er det egentlig? Handler om å unngå konflikt, kritikk eller potensielt truende handlinger, ideer eller samtaler? Eller er psykologisk trygghet noe helt helt annet?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Da har vi kommet til del 3 av praten med Marley! Denne gangen handler det om sikkerhet sin plass i DevOps, hvor skal man starte om man ønsker å bevege seg mot DevOps, Marley introduserer en modenhetsmodell (ligger på instagram) samt vi tar opp spørsmål fra lyttere.
Dette er nest siste del fra praten med Marley, kos dere!
Vi inviterer deg inn til en episode som er mer aktuell i dag enn noen gang før, den er spennende og utrolig tankevekkende!
Hvilken episode snakker jeg om? Jo, episoden om AI og smidig med Lars Rinnan! I november 2020 releaset vi denne episoden. Lars er CEO i Amesto NextBridge og høyt ansett innenfor AI faget, er litt av en visjonær og han har enormt mye kunnskap om fremtidens organisasjoner og næringsliv.
• For hvilken plass burde AI ha? Hvorfor er 2029 så viktig?
• Hvordan vil arbeidslivet se ut i fremtiden?
• Hvordan kan vi bruke AI til å skape mer humane organisasjoner, og samfunn?!
• Og så klart også, borgerlønn, som kan være en veldig viktig brikke i fremtidens samfunn!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.