Produktledelse, en ny bølge, eller en naturlig videreføring av smidig? eller et tegn på at smidig har mistet noe av sin kraft?
Hvorfor dukker behovet for produktledelse opp i Norge akkurat nå, 16 år etter at en av de kanskje mest kjente bøkene på området, “Inspired”, ble publisert! Tar det virkelig så lang til for at vi i kalde nord skal bli nettopp.. inspirert??
Fra smidig manifestet i 2001 til dagens produktorientering, vi utforsker hvordan behovet for dualitet mellom autonomi og kundefokus har utviklet seg. Hvorfor klarer vi ikke alltid å levere på kundefokus samtidig som vi fremmer smidige prinsipper?
Sammen med Stine Førland, leder for digital transformasjonsledelse i Bouvet, dykker vi ned i historien, misforståelsene, og hvorfor produktledelse kan være «den hvite ridderen» som bringer oss tilbake på rett kurs i en stadig mer krevende økonomisk virkelighet.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
I denne ukens episode har vi besøk av Therese Egeland Sverdrup. Therese er forsker ved NHH hvor hun forsker på psykologiske kontrakter, team, organisasjoners adferd, ledelse og kommunikasjon. Therese er enormt dyktig innenfor sitt fagfelt, og har mye viktig innsikt hun deler med oss i denne episoden.
Vi dykker vi ned i hva forskningen forteller oss innenfor områdene team og psykologiske kontrakter. Hva kan vi lære og hvilke myter kan vi drepe?
Det er en vanvittig spennende samtale! Blant annet får vi rokket ved vår tro på at mennesker er mest kreative i team. Når fungerer team best, og når fungerer det ikke? Vi diskuterer også utfordringer ved team arbeid, hvordan vi kan bygge gode team (hva sier faktisk forskningen) og ikke minst er vi innom psykologiske kontrakter. Hva er psykologiske kontrakter og hvorfor er de viktige å være bevist over?
Hva gjør egentlig en smidig coach? Det er jo like mange måter å løse denne rollen på som det er smidig coacher i verden. Vi diskuterer utfordringer rundt rollen og hvordan de har angrepet det i RiksTV. Gjestene våre er Kristin og Gry, begge ansatt i RiksTV. Det er en utrolig spennende og morsom prat. Håper dere liker den!
Lurer du på hva du skal gi i julegave? Hvorfor ikke gi abonnement på Audible? Vi bruker begge Audible og synes det er fantastisk! Alle bøkene under finnes også på Audible.
I denne episoden har vi besøk av Svein Harald Røine også kjent som Mr.Modig. Svein Harald er en av Norges mest etterspurte og inspirerende foredragsholdere og en ekspert på temaet frykt og hverdagsmot. Med topplederbakgrunn fra blant annet Nidar, Gilde og Altia Corporation har han omfattende kompetanse om hva som skal til for å bygge en modig kultur, bli en modig leder og ikke minst en modig medarbeider samt skape økt arbeidsglede
I denne episoden diskuterer vi blandt mye annet:
Hva det innebærer å være modig
Hvorfor det er viktig å være modig
Hvorfor ledere trenger å være modige
Redsel for å ta besluttninger
Hvilke frykter har vi?
Svein Harald Røine sin tidligere sjef beskrev han på følgende måte:
«Vi ser en mann i dress, men på innsiden er det en gutt i kortbukser»
Svein Harald Røine sier selv at det var en slående beskrivelse som han har lært å like veldig godt.
Svein Harald har kombinasjonen av livserfaring, nedturer og oppturer etter mange års ledererfaring i næringslivet, med nysgjerrigheten, pågangsmotet og lekenheten til en gutt i kortbukser, har bidratt til at jeg har kunnet hjelpe mange mennesker på min vei i mitt virke i AlltidPositiv.
Svein Harald holder lederkurs bl.a. i samarbeid med NHO’s Næringslivets Skole og Infotjenester. I tillegg holder han egne åpne lederkurs og bedriftsinterne og tilpassede lederkurs. Toppledere, ledergrupper, idrettsutøvere og andre tar også kontakt når de føler behov for mental trening/coaching/personlig ledertrening.
Konkurs og AI, to ord som du i 2024 ikke hadde forventet deg å høre i samme setning, men hvordan kan en konkurs forvandle seg til nye muligheter?
Gjesten vi har besøk av i denne episoden er en fremtidsvisjonær, hans tankesett og væremåte gjør han til en ledende stemme og vanvittig interessant samtalepartner. Gjesten er Lars Rinnan, ettertraktet foredragsholder og grunder av Amesto NextBridge.
Så hvordan kan en konkurs forvandle seg til nye muligheter? Vi snakker med Lars om hans erfaringer fra å lede et AI-konsulentselskap, AI sin rolle fremover, risikotakning, fremtidsrettede samfunn og organisasjoner og ikke minst hvordan kan en snu en konkurs til en mulighet? Hva har Lars lært på veien og hvordan kan feil bygge et sterkt personlig brand?
Takk for at du lytter til Smidigpodden, med Tobias Falkberger og Ida Kjær.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Lurer du på hvilke bøker du bør lese eller lytte til på stranden, bilturen, fjellturen eller sykkelturen i sommer (eller hvilken som helst annen anledning for den saks skyld ? )?
Vi har samlet sammen 10 bøker som er anbefalt av våre gjester. Nå er det ingen unnskylding for å ikke få lest en (eller flere ? ) god(e) bok (/bøker) i sommer ? ?
Gjestene våre forklarer så klart selv hvorfor du bør lese akkurat disse bøkene, så sleng på hodetelefonene, len deg tilbake og bli inspirert?
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.