Produktledelse, en ny bølge, eller en naturlig videreføring av smidig? eller et tegn på at smidig har mistet noe av sin kraft?
Hvorfor dukker behovet for produktledelse opp i Norge akkurat nå, 16 år etter at en av de kanskje mest kjente bøkene på området, “Inspired”, ble publisert! Tar det virkelig så lang til for at vi i kalde nord skal bli nettopp.. inspirert??
Fra smidig manifestet i 2001 til dagens produktorientering, vi utforsker hvordan behovet for dualitet mellom autonomi og kundefokus har utviklet seg. Hvorfor klarer vi ikke alltid å levere på kundefokus samtidig som vi fremmer smidige prinsipper?
Sammen med Stine Førland, leder for digital transformasjonsledelse i Bouvet, dykker vi ned i historien, misforståelsene, og hvorfor produktledelse kan være «den hvite ridderen» som bringer oss tilbake på rett kurs i en stadig mer krevende økonomisk virkelighet.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
“There is nothing more to agile than putting post-its everywhere, having a morning meeting and letting people do exactly what they feel like at all times”
I de autonome teamene så er det jo «teamet som bestemmer»og som sammen skal bli enige.
Men, hva gjør man hvis teamet ikke er enig?
Hva når det oppstår konflikt?
Hvordan håndtere både små og store uenigheter og konflikter?
Hem bestemmer?
Hva hvis én er veldig uenig i noe og man er enige om at flertallet bestemmer, da risikerer man at vedkommende blir demotivert/sur/føler seg overkjørt?
Skatteetaten, en etat vi alle kjenner til, en etat vi alle har en relasjon til og de skal bli smidigere!
Vi har Jarle Strømmen og Elisabeth Fischer på besøk for å høre om veien dit.
Hva er det de gjør annerledes enn mange andre? Hvilken rolle har produkt og prosjektorganisering? Og ikke minst, hvorfor trenger de å bli smidigere?
Jarle er avdelingsdirektør for innovasjon og transformasjon i Divisjon utvikling i Skatteetaten. Før Jarle tok på seg jobben med å smidigfisere skatteetaten så var han konsulent i flere av etatene i Norge på nettopp overgangen til produktorientering og smidigere arbeidsformer.
Elisabeth Fischer er er produkteier for hele 6 av 27 produkter i skatteetaten. Hun har vært i Skatteetaten i siden 2000 og er nå avdelingsdirektør for Innhenting i divisjon informasjonsforvaltning.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Lurer du på hvilke bøker du bør lese eller lytte til på stranden, bilturen, fjellturen eller sykkelturen i sommer (eller hvilken som helst annen anledning for den saks skyld ? )?
Vi har samlet sammen 10 bøker som er anbefalt av våre gjester. Nå er det ingen unnskylding for å ikke få lest en (eller flere ? ) god(e) bok (/bøker) i sommer ? ?
Gjestene våre forklarer så klart selv hvorfor du bør lese akkurat disse bøkene, så sleng på hodetelefonene, len deg tilbake og bli inspirert?
I denne episoden har vi besøk av Svein Harald Røine også kjent som Mr.Modig. Svein Harald er en av Norges mest etterspurte og inspirerende foredragsholdere og en ekspert på temaet frykt og hverdagsmot. Med topplederbakgrunn fra blant annet Nidar, Gilde og Altia Corporation har han omfattende kompetanse om hva som skal til for å bygge en modig kultur, bli en modig leder og ikke minst en modig medarbeider samt skape økt arbeidsglede
I denne episoden diskuterer vi blandt mye annet:
Hva det innebærer å være modig
Hvorfor det er viktig å være modig
Hvorfor ledere trenger å være modige
Redsel for å ta besluttninger
Hvilke frykter har vi?
Svein Harald Røine sin tidligere sjef beskrev han på følgende måte:
«Vi ser en mann i dress, men på innsiden er det en gutt i kortbukser»
Svein Harald Røine sier selv at det var en slående beskrivelse som han har lært å like veldig godt.
Svein Harald har kombinasjonen av livserfaring, nedturer og oppturer etter mange års ledererfaring i næringslivet, med nysgjerrigheten, pågangsmotet og lekenheten til en gutt i kortbukser, har bidratt til at jeg har kunnet hjelpe mange mennesker på min vei i mitt virke i AlltidPositiv.
Svein Harald holder lederkurs bl.a. i samarbeid med NHO’s Næringslivets Skole og Infotjenester. I tillegg holder han egne åpne lederkurs og bedriftsinterne og tilpassede lederkurs. Toppledere, ledergrupper, idrettsutøvere og andre tar også kontakt når de føler behov for mental trening/coaching/personlig ledertrening.
I denne episoden har vi besøk av Ørjan Thygesen fra Capra Consulting, IT-konsulentselskapet som har fjernet alle mellomledere og lagt ned ledergruppen. Der team har blitt den minste organisatoriske byggeklossen.
“Det er galskap og masse fallgruver. Kanskje blir vi også idiotforklart, men vi tror at dette er framtiden” – Daglig leder i Capra Consulting Aslak Ege
I denne episoden diskuterer vi blandt mye annet:
Hva er bakgrunnen for denne (ekstreme) endringen?
Hvilke fordeler mener Capra de får gjennom denne endringen?
Hva tenker ansatte om denne endringen?
Hvordan sikrer de at teamene går i samme retning?
Hvilke forutsetninger må man ha for å være organisert på denne måten?
Ideen springer ut av en erkjennelse om at (den nå nedlagte) ledergruppen brukte altfor mye tid, uten at de klarte å få svarene de trengte for å ta selskapet videre. Det er to uttalte mål med reorganiseringen:
Skape rom for at flere engasjerer seg i driften og utviklingen av selskapet, for på den måten å få klokere valg og mer eierskap til det som foregår.
Øke graden av autonomi og fleksibilitet, for på den måten å være mer robust for og øke hastigheten ved endringer
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.