Psykologisk trygghet, det er både et buzzword og er på alles lepper, ledere prioriterer det ikke, men allikevel står alle på scenen å snakker om det! Hva om det, i tillegg til å sikre at folka våre har det bra, ligger et business case i bunn?
Hvorfor må ledere prioritere psykologisk trygghet i hverdagen? Men hva er det egentlig? Handler om å unngå konflikt, kritikk eller potensielt truende handlinger, ideer eller samtaler? Eller er psykologisk trygghet noe helt helt annet?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva skjer når kunstig intelligens møter menneskelig intuisjon? Hvordan kan vi designe fremtidens organisasjoner med effektivt samarbeid mellom mennesker og AI?
Gnist er et av Norges ledende miljø innen teknologiledelse og Gnisterne brenner for å bistå kundene sine med å bygge tilpasningsdyktige organisasjoner og høypresterende team.
Vi snakker med Vegard Kolbjørnsrud, forsker og strategirådgiver, om konseptet «intelligent organisasjon» og de seks prinsippene for menneske-AI-samarbeid.
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
Vi utforsker hvordan AI kan forbedre læring, innovasjon og problemløsning, og hvilke utfordringer ledere møter når de integrerer AI i organisasjonsdesignet. Rett og slett hvordan teknologi kan skape smartere organisasjoner.
OKR, Objectives and Key Results, eller ambisjoner og nøkkelindikatorer på godt norsk er et målstyringsverktøy som flere organisasjoner velger å bruke. Det stammer opprinnelig fra Peter Drucker, men har kanskje blitt mest kjent gjennom at Google har brukt det i bred skala i forbindelse med produktutvikling.
Så hvorfor har selskaper som arbeider innenfor helt andre bransjer valgt å bruke det samme? Hvorfor endte de opp med OKR som målstyringsverktøy? Bruker de kun OKR? Hvordan har de valgt å implementere det? Og hva er deres læringspunkter?
I denne samarbeids episoden med OKR Podden har vi besøk av Ola Jordal fra Corvus Energy, Ellen Marie fra Gnist, Pål Rønnevik fra Norges Idrettsforbund, Ximena Støen fra Origo og Rune Skaia fra Redd Barna for å diskutere dette og høre hvordan de har valgt å løse det!
Vi er utrolig stolte av å samarbeide med Sparebank 1 Utvikling:
Sparebank1 Utvikling jobber hver eneste dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
Oppdraget til Sparebank 1 utvikling er jo er å hjelpe vanlige folk og små bedrifter til å få en enklere og bedre hverdagsøkonomi. Sammen med bankene i SpareBank 1-alliansen bidrar de til bærekraftige lokalsamfunn i hele Norge.
Alle våre gjesters anbefalte bøker har vi samlet her!
RiksTV, en av organisasjonene i Norge som har kommet lengst innenfor smidig, men er alt egentlig gull og grønne skoger? Hvordan prioriteres det og settes retning i RiksTV? Og hvordan har denne reisen vært?
Vi har også 5 foredrag, 1 kurs og 3 forelesninger tilgjengelige for Smidigpoddens felleskap som du får tilgang for kun €5 per måned. Vi jobber fortløpende med å legge til mer innehold.
For å fortelle historien om målstyring i RiksTV har vi slått oss sammen med OKR podden. Vi diskuterer hvordan RiksTV har beveget seg fra en input/ output tankegang med måling og individuelle mål til å bli en outcome og effektbasert organisasjon som måler den kollektive innsatsen heller enn den individuelle.
Alle våre gjesters anbefalte bøker har vi samlet her!
Denne gangen utforsker vi fenomenet todelt ledelse. Todelt ledelse er «talk of the town» om dagen, og er noe vi selv tror veldig på! Tanken bak delt ansvar og lederskap er ikke ny. Vi tar deg med på en reise til kongeriket Sparta, gamle Roma og starten på Scrum. Er du ute etter tips for hvordan å få todelt ledelse til å fungere, så har vi samlet sammen noen av de og. Len deg tilbake, lytt og nyt.
Hvordan designe en organisasjon? Hvilke prinsipper bør en følge? For å diskutere dette har vi besøk av Nicolay Worren. Nicolay er professor på NMBU, gründer av Reconfig, tidligere konsulent i Deloitte og Accenture, alt med fokus på organisasjonsdesign. Så Nicolay vet hva han snakker om!
Vi er innom tema som:
Smidig prinsipper og organisasjonsdesign
Skal en velge en bottom up eller top down tilnærming?
Hvordan eller bør strategien reflekteres i organisasjonens design?
Hvordan involvere organisasjonen i en omorganisering?
Kan organisasjoner blir for menneske fokuserte?
Finnes det en fasit?
Vi leker også med tanken om Smidigpodden-merch! Før vi kaster oss ut i det og senker timer ned i merch eventyret trenger vi å vite om det i det hele tatt er liv laga.
Vi hadde satt stor pris på om du vil svare på 2 spørsmål sånn at vi kan finne ut av om dette er en god ide 🚀
Har scrum fortsatt en plass i 2022? Scrum er en av de mest kjente metodikkene innenfor smidig sfæren, og er elsket og hatet, og i denne episoden skal vi snakke om nettopp Scrum, er scrum fortsatt aktuelt i 2022??
Med oss i denne episoden har vi Geir Amsjø. Geir har jobbet med Scrum siden 2005, og har sertifisert over 4000 personer i Scrum. Så hvem er bedre å diskutere dette med enn Geir?
Totalt 17 videoer til sammen 6 timer og 20 minutter!
Vi jobber hele tiden med å forbedre og legge til innhold, så dette er kun starten!
Vi starter med en bakgrunn av Scrum, deretter dykker vi blant annet ned i utfordringer og myter ved Scrum. Hvor rigid er egentlig scrum? Output vs outcome fokus i scrum? Hva med estimering i scrum? Kontinuerlig læring sin rolle? Hvorfor oppleves scrum så møte tungt, og kan vi gjøre noe med det?
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.