Hva er de største utfordringene med deres Smidige transformasjon? Er det uenigheter eller spesielle problemer? Dette spurte vi dere, våre lyttere.
OG det kom inn mange spennende utfordringer som vi deler våre tips og refleksjoner rundt.
Smidig implementering og overføring til linjen, manglende kunnskap/forståelse hos folkene utenfor teamene, er smidig gammeldags, statlige finansieringsmodeller, klarer IT å endre sine omgivelser, bottom up endringsprosesser. Dette er noen få av problemstillingene dere sendte over når vi spurte hvilke problemer dere strever med i deres hverdag!
Dette er også tema for episoden, vi dykker ned i problemstillingene, knar dem, problematiserer og ser er hvordan vi kan snu på dem for å se de fra andre perspektiv.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Stein Inge Morisbak er en ringrev i utviklermiljøet og var tidlig ute med å fordømme IT prosjekter, snakke opp autonome team og det å eksperimentere med nye ideer i linjeorganisasjonen. Visste du at Stein Inge var en av de første Scrum masterne i Norge?
I denne episoden snakker vi om hvordan det er å starte som CDO i en kraftvirksomhet, produktfokus, hvordan utvikle produkter i linja, fra outsourcing til inhouse utvikling av produkter, hvordan en tenker rundt utvikling og innovasjon samt hvordan tidligere erfaringer og kunnskap kan bidra senere i karrieren.
Som (ny) IT-direktør i politiet er smidig det aller første Catherine Janson tar for seg, hvorfor det?
Catherine er tidligere avdelingsdirektør for IT utvikling og data i NAV og før det igjen har hun flere år i Devoteam bak seg. Med andre ord er hun en erfaren leder og endringsleder som skal lede politiet inn i nye arbeidsmåter, men hvordan ser smidig egentlig ut i Politiet og hvilke endringer kan vi allerede begynne å se? Hva betyr brukerfokus i politiet? Hva med samfunnsoppdraget? Og ikke minst, hvordan tenker en rundt testing og læring?
Vi løfter på panseret på Norges råeste start-up som utfordrer en hel bransje, Northern Playground.
Northern Playground utfordrer hele forretningsmodellen til tekstilbransjen gjennom sin visjon – å redusere verdens klesforbruk.
De jobber for at du beholder klærne dine lenge. Helst for alltid.
Vi har daglig leder Jo Egil Tobiassen på besøk og vi snakker blant annet paradokset hvorfor vekst er viktig, rekruttering, produktutvikling og kundeinvolvering, hvordan en kan mobilisere kunder og investorer for å få hjelp og ikke minst hvordan det er å ønske å gjøre alt på nye måter.
Smidigpodden feirer 100 episoder den 18.10 og det gjør vi med livepod!
Og du er invitert!! Det er rigget for noen fantastiske diskusjoner rundt hva som kjennetegner endringsdyktige organisasjoner, og ikke minst hvordan ser fremtidens arbeidsplass ut, altså hva skal du rigge deg for? Og hvordan?
I denne episoden diskuterer vi forskjellige organisasjonsformer, som tradisjonell organisering, hva er egentlig forskjellen på en arbeidsgruppe og et team? Forskjellige typer team, fra lederstyrte til uavhengige team. Hvilken team størrelse er riktig? Vi diskuterer nettverks organisering og dynamiske team. Hvilken organisering er egentlig smidig? Hva er riktig og når? Følg oss på Instagram @smidigpodden.
Hva kjennetegner egentlig smidige organisasjoner? Handler smidig kun om hvordan dere tenker rundt utvikling og drift av IT løsninger og systemer?
Vi mener smidig handler om så mye mye mer enn dette!
Smidig er som et isfjell, det du ser: prosesser, strukturer og metode er over vannet, og det er tydelig. Det er det under som er spennende, som vil utgjøre en forskjell for dere, og nettopp det som kjennetegner en smidig organisasjon!
Hva er psykologisk trygghet? Hvorfor er det så viktig? Og ikke minst, hvordan kan vi skape og bygge det i teamene våre? Hva kan du gjøre som leder og hva kan du gjøre som teammedlem?
I årets første episode har vi besøk av Mia Myking Bjørnsen fra DNB. Mia coacher både team og jobber med organisatorisk endring i DNB. Hun har lang erfaring med å arbeide med team rundt psykologisk trygghet, og er rå på å se hva som er utfordringer i ulike team, og hvordan det kan arbeides med.
Økningen i antall relasjoner dersom en øker antall teammedlemmer, kjent som Metcalfe’s law:
Hva vet vi om psykologisk trygghet?
Vi vet at vi mennesker trives i miljø hvor vi er i det vi kaller for «læringsonen». Der opplever vi både høy grad av motivasjon og «ansvarlighet», men vi opplever også høy grad av psykologisk trygget. Det er da vi preseterer som best.
Dersom vi har liten grad av psykologisk trygghet, men stor grad av «ansvarlighet» så vil vi oppleve samme arbeidspress som stress.
Du har kanskje hørt skille mellom «positivt» og «negativt» stress. Vi er overbevist om at i det øyeblikket en kaller noe stress er det per definisjon en negativ opplevelse, fordi stress er relatert med en for stor arbeidsmengde og at en står alene. Fordi, dersom en opplever stor grad av stress, men også har støtte så er en i læringssonen, og der trives vi mennesker.
Det er også viktig at vi ikke har for liten grad av ansvarlighet og motivasjon, men for høy psykologisk trygghet, da havner vi fort i komfortsonen. Her kan vi fort bli umotiverte og litt late.
Hvis du vil høre mer fra Mia så har hun også gjestet Smidigpodden tidligere sammen med kollega Kjersti Tronstad-Ausland, da var tema endringsledelse i smidige transformasjoner: https://smidigpodden.no/episode/60
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.