Hva er de største utfordringene med deres Smidige transformasjon? Er det uenigheter eller spesielle problemer? Dette spurte vi dere, våre lyttere.
OG det kom inn mange spennende utfordringer som vi deler våre tips og refleksjoner rundt.
Smidig implementering og overføring til linjen, manglende kunnskap/forståelse hos folkene utenfor teamene, er smidig gammeldags, statlige finansieringsmodeller, klarer IT å endre sine omgivelser, bottom up endringsprosesser. Dette er noen få av problemstillingene dere sendte over når vi spurte hvilke problemer dere strever med i deres hverdag!
Dette er også tema for episoden, vi dykker ned i problemstillingene, knar dem, problematiserer og ser er hvordan vi kan snu på dem for å se de fra andre perspektiv.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Nå børster vi støv av en skikkelig inspirerende episode! I oktober 2020 hadde vi besøk av Mr. Modig, Svein Harald Røine.
Svein Harald er ekspert på tema frykt og hverdagsmot, han har topplederbakgrunn fra bla Nidar, Gilde og Altia Corporation, og vet en ting eller to om hvordan en skal utvikle en modig kultur, bli en modig leder, og ikke minst en modig medarbeider. For hvilken rolle har det å være modig i å skape økt arbeidsglede? Og hva betyr deg egentlig å være modig?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Det er på tiden vi tenker nytt om lønn og motivasjon, og det er på tide vi støtter oss på forskning.
I denne episoden utfordrer vi tradisjonelle metoder for å tiltrekke og beholde talent.
Er tradisjonelle metoder for å motivere ansatte egentlig feil?
Vi utforsker forskningen bak motivasjon og lønn, og dykker ned i banebrytende lønnsmodeller. Vi utfordrer vi det etablerte, og dykker ned i grensesprengende forskning og praksis.
Oppdag hvordan fremtidsrettede organisasjoner omdefinerer motivasjon, fra Daniel H. Pinks innsikt om rettferdighet til åpne lønnsmodeller. Bli med oss for å lære hemmelighetene til suksess i arbeidslivet, og hvordan du kan transformere din egen organisasjon i 2024. Er du klar for en revolusjon i lederskapet?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva er psykologisk trygghet? Hvorfor er det så viktig? Og ikke minst, hvordan kan vi skape og bygge det i teamene våre? Hva kan du gjøre som leder og hva kan du gjøre som teammedlem?
I årets første episode har vi besøk av Mia Myking Bjørnsen fra DNB. Mia coacher både team og jobber med organisatorisk endring i DNB. Hun har lang erfaring med å arbeide med team rundt psykologisk trygghet, og er rå på å se hva som er utfordringer i ulike team, og hvordan det kan arbeides med.
Økningen i antall relasjoner dersom en øker antall teammedlemmer, kjent som Metcalfe’s law:
Hva vet vi om psykologisk trygghet?
Vi vet at vi mennesker trives i miljø hvor vi er i det vi kaller for «læringsonen». Der opplever vi både høy grad av motivasjon og «ansvarlighet», men vi opplever også høy grad av psykologisk trygget. Det er da vi preseterer som best.
Dersom vi har liten grad av psykologisk trygghet, men stor grad av «ansvarlighet» så vil vi oppleve samme arbeidspress som stress.
Du har kanskje hørt skille mellom «positivt» og «negativt» stress. Vi er overbevist om at i det øyeblikket en kaller noe stress er det per definisjon en negativ opplevelse, fordi stress er relatert med en for stor arbeidsmengde og at en står alene. Fordi, dersom en opplever stor grad av stress, men også har støtte så er en i læringssonen, og der trives vi mennesker.
Det er også viktig at vi ikke har for liten grad av ansvarlighet og motivasjon, men for høy psykologisk trygghet, da havner vi fort i komfortsonen. Her kan vi fort bli umotiverte og litt late.
Hvis du vil høre mer fra Mia så har hun også gjestet Smidigpodden tidligere sammen med kollega Kjersti Tronstad-Ausland, da var tema endringsledelse i smidige transformasjoner: https://smidigpodden.no/episode/60
I denne episoden har vi besøk av Øyvind Ødegård. Øyvind jobber som konsulent hos Dfind og har tidligere jobbet for selskaper som Finn.no og Sparebank 1.
I denne episoden diskuterer vi alt fra metrics til vaner og rutiner. Vi lærer også om hvorfor investering i infrastruktur burde ansees som employer branding! Kanskje det er den nye fremtiden, investering i infrastruktur fra HR sitt budsjett? Eller hva med ikke noe budsjett i det hele tatt ?
Sociokrati 3.0 (S3) er sosial teknologi for utvikle smidige og motståndskraftige organisasjoner i alle størrelser, fra små oppstartsbedrifter til store internasjonale organisasjoner. I denne episoden har vi besøk av Martin Berg og Jonas Jaconelli fra Squeed. Vi diskuterer hva Sosiokrati er, hvordan vi kan bruke det og deres erfaringer 🤩
Hvordan kan S3 hjelpe dere? Det kan hjelpe deg & dere med å nå målene deres og lykkes med å navigere i kompleksiteten 🤯 Dere kan gjøre endringer ett trinn av gangen, uten behov for plutselig radikal omorganisering eller planlegging av et langsiktig endringsinitiativ.
For å lære mer så anbefaler vi en lytt 🎧
Vi inviterer dere inn til en spennende og tankevekkende episode.
Ny episode er ute ? og denne gangen med et noe annerledes tema, smidig rekruttering! Som dere vet er vi lidenskapelig opptatt av at smidig handler om mennesker, så hva er bedre enn å bruke smidige prinsipper i rekruttering?? Vi har besøk av Erik Falk Hansen fra AvantGarde Search, et nytenkende rekrutteringsselskap med en karismatisk og generøs leder i spissen ?
Det er bare å koble på hodetelefonene og ta seg en pause fra hjemmekontoret og tenke nytt rundt hvordan du kan rekruttere din neste ansatt ?
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.