Hva er hemmelighetene bak effektiv målstyring og OKR?
Bli med i denne episoden med Harald Kjølner fra TV2, vi dykker ned i kunsten å balansere mål og realiteter i en levende og dynamisk organisasjonsverden.
Oppdag hvordan TV2 har navigert og tilpasset OKR for å skape suksesshistorier, og hvordan de takler utfordringer i ulike team.
Denne episoden vil gi deg unike innsikter og strategier som kan transformere din egen tilnærming til målstyring.
Er du klar for å utforske dybden av OKR og dets påvirkning på organisasjonskultur og suksess? Ikke gå glipp av denne episoden!
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hvilke «smidige voksesmerter» opplever norske bedrifter? Espen Gulbrandsen og Jørgen Elisenberg fra Sopra Steria lurte på nettopp dette!
For å finne ut av det har de gjennomført en undersøkelse hvor de har intervjuet 18 ledere i norske bedrifter for å få en bedre forståelse av hvorfor smidige voksesmerter oppstår i norske bedrifter, og hva det kan være.
Hvordan og hvor skal du starte med en smidig transformasjon? Hvilke erfaringer har andre selskaper gjort seg og kan vi lære noe av det?
Vi har besøk av Albert Vrajolli fra Expleo for å diskutere nettopp dette! Derfor er denne episoden på engelsk. Albert har lang erfaring som smidig coach, og har vært med på flere smidige transformasjoner med svært ulike innfallsvinkler, nemlig top-down og andre bottom-up, men hva er egentlig fordelene og ulempene?
Vi utfordrer og diskuterer med Albert, for hvordan utforsker en egentlig smidighet? Hvordan jobber en med ledere og ansatte? Hva kjennetegner de ulike innfallsvinklene? Hvordan jobber en frem hva smidig betyr i sin organisasjon? Og hvordan jobber en med tankesettet på alle nivåer i organisasjonen?
Skaper du faktisk forretningsverdi med teknologien i selskapet ditt? Hvis du er usikker ta kontakt med Capra så kan de hjelpe deg med åfinne ut av det!
Er alle mennesker født smidig? I denne episode får vi høre fra Tverga. Tverga er en frivillig organisasjon etablert i 2018, og er nasjonalt ressurssenteret for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet. Det er en utrolig spennende organisasjon som uten smidig kunnskap har ikke bare organisert seg, bygd kultur og ledelse rundt smidige prinsipper, men også bruker smidige prinsipper i produktutvikling. For å høre om dette har vi besøk av daglig leder for Tverga, Lisa Watson.
Hvorfor er næringslivet så dårlig på å ta til seg forskning og forskningsresultater? Dette er en av våre store frustrasjoner, men noen skiller seg ut! Og med noen mener vi Storebrand!! Storebrand har samarbeidet med SINTEF i 10 år om å bli en smidigere bedrift.
Hvordan ser smidig ut i Storebrand, hva mener SINTEF og hvordan utarter samarbeidet seg? Hvordan ser smidighet ut i praksis? Hva lærer de av hverandre? Hva kan vi lære av dem? Og hva kan du lære av dem?
Som gjester har vi Idun Backer og Nils Brede Moe.
Idun er People Strategy Lead i Storebrand og har fokus på smidig, læring og organisasjonsutvikling, med sin bakgrunn fra pedagogikk og akuttmottak på sykehus, kombinert med en master om tverrfaglig samarbeid har hun et fantastisk helhetlig fokus på mennesker.
Nils er sjefsforsker hos SINTEF Digital og har forsket på smidig de siste 20 årene, han er ingen fremmed for smidig og arrangerte den største internasjonale smidige konferansen i trondheim tilbake i 2010. Han har over 160 internasjonale publikasjoner og jobber bla med selskaper som DNV, DNB, Gjensige, Sparebank 1 utvikling, Spotify, NAV, så klart Storebrand.
Takk til alle dere som støtter Smidigpodden gjennom å være en del av Smidigpoddens fellesskap.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Hva skiller organisasjonene som lykkes med endring fra de som blir stående fast? og hvorfor er kontroll og detaljert styring ikke svaret på dagens utfordringer? Vi diskuterer hvordan samskaping, refleksjon og psykologisk trygghet kan være nøklene til varig suksess.
Med oss har vi Ellen-Marie Bjerknes Nygård, daglig leder og medgründer i Gnist, Petter Enes, rådgiver og medgründer i Gnist. De brenner begge for fremtidens smidige arbeidsplasser og Sammen utforsker vi hvorfor noen ledelsesformer fremmer endringsdyktighet bedre enn andre, og hvordan relasjoner og dialog kan skape bedre resultater. Hvilke ferdigheter må fremtidens organisasjoner, ledere og medarbeidere ha?
Tusen takk til vår partner som gjør Smidigpodden mulig, Gnist.
🌟 Ønsker du å få hjelp, løsninger og inspirasjon på problemer du møter i hverdagen rett i inboxen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt gratis. https://smidigpodden.no/nyhetsbrev/
🌟 Lyst å støtte Smidigpodden samtidig som du får tilgang til episoder før alle andre og uten reklame? Bli da en del av Smidigpoddens felleskap:https://smidigpodden.no/1kaffe
Autonomi, elsket og hatet, misforstått, misbrukt og overbrukt. Så hvorfor er autonomi så viktig? Og hvordan kan autonomi forvandle en grå hverdag til en hverdag fylt med motivasjon og kreativitet?
Vi utforsker hvordan autonomi ikke bare øker trivselen, men også ytelsen. Vi går igjennom alt fra Frederick Winslow Taylors «gulrot og pisk» til moderne forskning av Dan Ariely. Hvordan økonomiske insentiver kan hemme kreativitet, mens indre motivasjon skaper langsiktig suksess.
Vi diskuterer også hvordan du kan bygge en kultur hvor ansatte har eierskap til sine oppgaver, hvorfor retning og mål blir ennå viktigere. Hvorfor autonomi er nøkkelen til raskere beslutninger og effektiv skalering.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.