Psykologisk trygghet, det er både et buzzword og er på alles lepper, ledere prioriterer det ikke, men allikevel står alle på scenen å snakker om det! Hva om det, i tillegg til å sikre at folka våre har det bra, ligger et business case i bunn?
Hvorfor må ledere prioritere psykologisk trygghet i hverdagen? Men hva er det egentlig? Handler om å unngå konflikt, kritikk eller potensielt truende handlinger, ideer eller samtaler? Eller er psykologisk trygghet noe helt helt annet?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Ønsker du å skalere smidig i organisasjonen? Da burde dynamisk styring, bedre kjent som Beyond Budgeting være en del av din organisasjons byggestener. For hvordan burde en tenke rundt styring, prioritering og allokering?
I denne episoden har vi besøk av Bjarte Bogsnes og det er nettopp dette vi utforsker! Det er få som er mer kunnskapsrike eller har mer erfaring med Beyond Budgeting i organisasjoner enn Bjarte. Ikke bare jobber Bjarte med Beyond Budgeting i Equinor, men har holder foredrag og rådgir mange andre på tema.
Bjarte Bogsnes er en anerkjent internasjonal foredragsholder, er forfatter av boken “Implementing Beyond Budgeting – Unlocking the Performance Potential” og har mottatt Management Innovation prisen kåret av McKinsey og Harvard Business Review.
Hva er psykologisk trygghet? Hvorfor er det så viktig? Og ikke minst, hvordan kan vi skape og bygge det i teamene våre? Hva kan du gjøre som leder og hva kan du gjøre som teammedlem?
I årets første episode har vi besøk av Mia Myking Bjørnsen fra DNB. Mia coacher både team og jobber med organisatorisk endring i DNB. Hun har lang erfaring med å arbeide med team rundt psykologisk trygghet, og er rå på å se hva som er utfordringer i ulike team, og hvordan det kan arbeides med.
Økningen i antall relasjoner dersom en øker antall teammedlemmer, kjent som Metcalfe’s law:
Hva vet vi om psykologisk trygghet?
Vi vet at vi mennesker trives i miljø hvor vi er i det vi kaller for «læringsonen». Der opplever vi både høy grad av motivasjon og «ansvarlighet», men vi opplever også høy grad av psykologisk trygget. Det er da vi preseterer som best.
Dersom vi har liten grad av psykologisk trygghet, men stor grad av «ansvarlighet» så vil vi oppleve samme arbeidspress som stress.
Du har kanskje hørt skille mellom «positivt» og «negativt» stress. Vi er overbevist om at i det øyeblikket en kaller noe stress er det per definisjon en negativ opplevelse, fordi stress er relatert med en for stor arbeidsmengde og at en står alene. Fordi, dersom en opplever stor grad av stress, men også har støtte så er en i læringssonen, og der trives vi mennesker.
Det er også viktig at vi ikke har for liten grad av ansvarlighet og motivasjon, men for høy psykologisk trygghet, da havner vi fort i komfortsonen. Her kan vi fort bli umotiverte og litt late.
Hvis du vil høre mer fra Mia så har hun også gjestet Smidigpodden tidligere sammen med kollega Kjersti Tronstad-Ausland, da var tema endringsledelse i smidige transformasjoner: https://smidigpodden.no/episode/60
Hvordan ser rekruttering ut i et smidig selskap? Hvordan kan vi tilrettelegge for kandidater, få det beste ut av dem og sikre at det er en match for både den ansatte og selskapet?
For å utforske det har vi besøk av Aud Elin Omholt, Aud Elin har mange års erfaring fra rekruttering bla tidligere fra Deloitte og jobber nå med folk og kultur i RiksTV og har det overordnede ansvaret for rekruttering.
I episoden tar vi for oss den smidige rekrutteringsreisen, fra annonse til første dag på jobb!
Smidigpodden er 3 år! Vi har spilt inn 60 episoder og er blitt lyttet på over 46.000 ganger!! Men hvordan ser fremtiden ut for Smidigpodden? Hva skjer i 2022? Hvordan gjør Smidigpodden det egentlig, og hva mener dere, lytterne våre? Hva var og ER vår visjon med Smidigpodden, og hvordan ligger vi ann?
Denne episoden er det Smidigpodden snakk, men vi kommer så klart ikke utenom å diskutere fag.. for hva er egentlig smidig? Vi prøver oss så klart på en definisjon av smidig, og da er spørsmålet… er dere enig?
“Jeg har lenge lett etter en måte å beskrive Smidig på som fanger essensen i ett bilde, i én setning. Noe som beskriver hva som egentlig er kjernen – slik jeg forstår det. I klart språk. Uten å ty til moteord og metaforer.”
Slik starter Christina Kjær Seime’s innlegg på LinkedIn.
Så hvordan gjør vi det? Hva er egentlig kjernen i smidig og hvordan skal vi formidle det på en forståelig og nedpå måte, som samtidig beholder kompleksiteten og intelligensen i det vi gjør?
Det er dette denne episoden handler om! Vi snakker om samarbeid, læring, folk og flyt. Som Christina selv sier det:
«Smidig handler om flyt, samarbeid og læring – og hvordan disse påvirker hverandre med positivt og negativt fortegn.»
Christinas anbefalte bøker
Dare to lead -Brené Brown
From Contempt to Curiosity: Creating the Conditions for Groups to Collaborate Using Clean Language and Systemic Modelling
Emotional Agility: Get Unstuck, Embrace Change and Thrive in Work and Life – Susan David
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
«Tight-loose-tight» – et begrep som ofte kastes rundt i samtaler om ledelse, men hva vil det egentlig si å lede på denne måten? hvorfor er det riktig?
Vi dykker ned i hva «tight-loose-tight» faktisk innebærer: Hvordan starter vi med klare rammer, gir frihet til utforskning, og avslutter med å sikre at målene nås? Vi utforsker hvordan denne tilnærmingen vil balansere struktur og autonomi, og hvordan ledere kan bruke den effektivt i praksis. Vi deler praktiske eksempler på hvordan tight-loose-tight kan se ut, og diskuterer hvorfor denne tilnærmingen er ideell for dynamiske og komplekse arbeidsmiljøer.
Hva skal du egentlig gjøre for å få dette til å fungere i din organisasjon?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.